Wat is de meest rechtvaardige kostenverdeling voor onze reis naar Italië? [zie toelichting]

We gaan met vier mensen (A, B, C en D) naar Viterbo, Italië (net ten noorden van Rome). We gaan er met een eigen auto naartoe. In die auto passen echter maar drie mensen.

De verwachte kilometers zijn:
--  1600 km voor de heenreis
--  1600 km voor het rondrijden in Italië
--  1600 km voor de terugreis

Vanwege privébezoeken aan vrienden en familie reizen we als volgt:

Heenreis:
--  A en B met de auto. Eén overnachting in Noord-Italië.
--  C vliegt, al een paar dagen eerder.
--  D vliegt, een paar dagen later.

In Italië:
--  A, B, C en D rijden met de auto door Italië en hebben een prachtige tijd.

Terugreis:
--  A, C en D met de auto. Eén overnachting in Noord-Italië.
--  B vliegt.

Hoe verdelen we de kosten nu zo rechtvaardig mogelijk?

Als één persoon op de heenreis was gevlogen, was het eenvoudig geweest. Er *moet* iemand vliegen, dus die kosten zijn onvermijdbaar. We hadden dan gewoon *alle* kosten (brandstof, overnachtingen, vliegtickets) op één hoop kunnen gooien en het resultaat door vier kunnen delen.

Maar nu vliegen *twee* personen heen. Dat maakt het moeilijk.

Bestaat er een rechtvaardige kostenverdeling?

Cryofiel
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Zoals je zelf gaat is het niet eenvoudig. Maar het is mij ook niet duidelijk waarom die 2 personen vliegen en waarom eerder en later.

Je kunt toch gewoon tegen die personen zeggen (ongeacht de reden): Je kunt met ons mee, dan delen we de kosten van de brandstof.

Nu heb je de volgende mogelijkheden:
Ze willen allebei mee, dan doe je:
Indien jullie beide mee willen mag er 1 met het vliegtuig en de totale kosten delen we door 4en.

Er wil er 1 mee:
Je deelt de kosten van het rijden door 3 en degen die vliegt zijn eigen kosten

Er wil er geen mee:
ieder voor zich en de twee in de auto delen de brandstof kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Op de heenreis vliegt C al wat eerder vanwege familiebezoek. D vliegt wat later vanwege verplichtingen in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie ik toch dat ik alleen naar de heenreis heb gekeken. Echter kun je het ook zo bekijken (je betaald per "reis") heenreis: Ieder voor zich (2 in auto delen) Rondreis: Kosten / 4 Terugreis: Kosten / 3 en B betaald zelf (tenzij B MOET vliegen, aangezien het anders niet past, dan is het totale kosten/4. Lijkt je dit zelf ook iets?
Cryofiel
12 jaar geleden
Hier hebben wij ook aan gedacht. B *moet* inderdaad terugvliegen, want vier personen plus bagage past niet in de auto. Was alleen C heengevlogen, of alleen D, dan hadden we voor de heenreis dezelfde verdeling kunnen hanteren als voor de terugreis. Het probleem ontstaat doordat zowel C als D heen vliegt. Als ik nu naar jouw voorstel (uit bovenstaande reactie) kijk, zie ik echter het volgende voor wat betreft de brandstofkosten: C (heen vliegtuig, terug auto) betaalt 0 km van de heenreis, 400 km van het rondrijden, en 400 km van de terugreis. B (heen auto, terug vliegtuig) betaalt 800 km van de heenreis, 400 km van het rondrijden, en 400 km van de terugreis. Dus C en B vliegen beide één keer (heen cq terug), en rijden beide één keer met de auto (terug cq heen). Dat is dus gelijk. Toch betaalt C voor 800 km aan brandstof, terwijl B voor 1600 km aan brandstof betaalt. B betaalt dus twee keer zoveel brandstof als C - en dat klinkt niet rechtvaardig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, dus als ik het samenvat is mijn idee goed, op het punt CB na? Hier vergeet je wél 1 ding. C betaald zijn eigen vliegticket IPV de heenreis! Echter om puur naar de brandstof te kijken: Wat mij opvalt is dat C één van de oorzaken is van het probleem. Hierom zou ik dus 2 opties voorleggen: C betaald het bedrag van B. Het verschil tussen C en B betalen jullie allemaal? het is een lastig punt, omdat C heen vliegt!
Cryofiel
12 jaar geleden
Het is een lastig punt, omdat *twee* personen heen vliegen! Eén moet, één kan maar hoeft niet. Maar: beide vliegende personen zijn gelijkwaardig, dus moeten we ze ook op dezelfde manier behandelen bij de verrekening.
Je kan er een wiskundig model op los laten, maar lijkt me weinig zinvol. Speelt ook mee: de prijs van een enkel vliegticket.

Voorts: IN Italie buiten de vergelijking houden (gewoon delen door 4)

Heenreis: de vliegende mensen gaan of eerder of later allang hun eigen gerief, dus eigen keuze. Vliegtuig is sneller en comfortabeler.

Terugreis, geldt eigenlijk hetzelfde als de heenreis.

MAAR omdat er 1 "gedwongen" is om te vliegen, zou ik zeggen, deel de prijs van het ticket door vieren, dus de "vliegende betaalt dan een kwart van zijn heenreis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
IN Italië is inderdaad simpel. Terugreis ook: 1 is gedwongen te vliegen, dus alle kosten (brandstof en 1 vliegticket) op één hoop gooien en delen door vier. Maar de heenreis dan? Eén vliegticket kunnen we over de hele groep verdelen, want één persoon moet wel vliegen. Maar wat doen we met het andere vliegticket? En wiens vliegticket komt op de grote hoop, en wiens vliegticket wordt apart behandeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, het gaat dus om 3 vliegtickets enkele reis verdeeld over 3 VERSCHILLENDE personen, waarvan 1 ticket "gedwongen". Als je nou eens ruwweg het VERSCHIL in prijs tussen de auto en het vliegtuig als uitgangspunt neemt van 2 tickets en die "op de hoop" gooit en dat dan gelijkmatig verdeeld. Dus de "vliegende 2" krijgen dan een tegemoetkoming van de autorijders. Kortom: de "gedwongen" vlucht delen door 4. De 2 andere vluchten compenseren. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen heen en terugreis, afgezien van de "gedwongen" vogel.
Houd ook in redelijkheid rekening met de andere kosten van de auto. Je kunt dat doen door de (volgens de ANWB de) variabele, niet de vaste, kosten per km. te vergoeden aan de eigenaar en hem/haar de brandstof daaruit te laten betalen.

Is het duurder en zo ja hoe gemotiveerd dat verschillende personen op de heen- en terugreis vliegen?

Als dat niet van belang wordt geacht en er geen rekening wordt gehouden met eventuele verschillen in draagkracht, dan alle, ook andere kosten auto en vliegtickets, delen door 4.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Zit wat in. Het maakt alles in ieder geval wel veel eenvoudiger. Extra kosten (afschrijving, slijtage) verrekenen we door de werkelijke brandstofkosten "ruimhartig te berekenen". Motivatie om te vliegen is hoog: voor de heenreis familiebezoek in Italië cq familiaire verplichtingen in Nederland; voor de terugreis het eenvoudige feit dat iemand wel *moet* vliegen omdat we niet met ons vieren inclusief bagage in de auto passen.
Heenreis: A en B delen de kosten, C en D betalen het ticket zelf, want het is hun eigen keuze/werk dat ze niet gelijktijdig mee kunnen reizen.

In Italie en de terugreis worden de kosten door alle 4 verdeeld omdat B niet mee terug kan vanwege plaatsgebrek.