waarom noemen wij 20 cent geen kwintje maar 25 cent (in het gulden tijdperk) wel een kwartje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
capthavoc
12 jaar geleden
leuke naam ! misschien blijft ie hangen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een beetje het vermoeden dat ons pin-gedrag hier ook wat mee te maken heeft.
Vroeger kon je nog bijna nergens pinnen, en dus liep je elke dag met geld rond in je portemonnee. Nu je bijna overal kan pinnen (en dat ook meer en meer gebeurd) is er minder behoefte aan namen voor de verschillende muntstukken/briefjes... Denk ik..

Antwoorden (3)

Omdat 25 cent was 1/4 van 1 gulden. 1/4 wordt ook wel een kwart genoemd. Denk maar bij een klok, 15 min is 1/4 van 60 min en is dus ook een kwart.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20 is één vijfde deel, kwint, dus. Dus waarom dan geen kwintje
Powergen
12 jaar geleden
20 cent heet gewoon een kwintje, alleen wordt dat in de spreektaal heel zelden gebruikt.
Er was wel een plan om euromunten een naam te geven van de identiteitswaarden (zoals je vb kwint = 20 e.cent) maar het is niet goed doorgevoerd, ze moeten het steeds herhalen op tv of in films, dan zou het wel zo genoemd worden. En het moet ook graag gezegd worden. De euro is vergeleken met de gulden ook nog in de kinderschoenen. De generatie vanaf ong. 30 jarige leeftijd en ouder is die gulden zo gewend, en voelen zich ook niet verwant met de euro zoals de gulden tijdperk, waarin ze het meeste van hun leven hebben meegemaakt. Ik denk dat over 10 á 20 jaar de bijnamen van euromunten of zelfs biljetten wel in de volksmond komt, maar dat is slechts speculatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind kwintje een schitterend woord, en wat mij betreft gaan we het 20 cent muntje morgen zo noemen.

De reden dat we het niet doen, is omdat taal leeft. Soms onstaan woorden spontaan, en worden er geen afspraken over gemaakt. Het woord Euro is bedacht door mensen die vonden dat we de munt zó moesten noemen, en dat hebben we geaccepteerd. Zo gaat het ook b.v. bij de naamgeving van wijken of straten.

Maar nooit heeft de gemeente Rotterdam gezegd dat we de beurstraverse "de koopgoot" moesten noemen, en dat het stadion nu "de Kuip" heet, heeft ook niemand kunnen bedenken. Net zoals Mokum voor Amsterdam, een geeltje voor het 25 gulden biljet, en "de Kromme" voor Willem van Hanegem is ook niet door hemzelf of de KNVB bedacht. Zo'n naam groeit er spontaan in.
(ik twijfel of de Stopera in Amsterdam in de volksmond is ontstaan, of dat de plannenmakers die naam al bedacht hadden)

Als 100 mensen jouw vraag lezen, en allemaal morgen bij de bakker zeggen, dat ze even zoeken naar een kwintje, om netjes gepast te betalen, neemt de bakker het misschien ook wel over, als hij naar de slager gaat. En voor je het weet is kwintje volledig ingeburgerd, en staat het binnenkort in de van Dale.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stopera is het gebouwencomplex stad huis en opera en zo is stopera ontstaan. Als wordt het muziektheater opzich ook vaak stopera genoemd :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe ze op die naam gekomen zijn, dat begrijp ik ook wel. Maar wat mij interesseert is, of dat b.v. bij de plannen en de bouw, door de beleidsmakers, de architect en de aannemers ook al over stopera werd gesproken, of dat het spontaan (net zoals de koopgoot) is ontstaan, toen het gebouw al af was. Als ik je inlognaam zie, dan zou jij dat misschien ook wel eens kunnen weten :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb jaren in de Stopera gewerkt, Het verhaal gaat dat er een protest groep was die tegen de bouw van de Stopera was en die noemden zichzelf "Stop opera" Zei claimde later de herkomst van het woord Stopera. Of dat wel of niet waar is, weet ik ook niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.omdenken.nl/praktijk/casusarchief/170 deze site geeft een beetje aan dat die theorie wel zou kunnen kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant! Voor dit verhaal zijn veel bronnen op het internet. Bedankt!