Moet ik teveel uitbetaalde stagevergoeding wegens fout van het bedrijf terug betalen?

Ik heb een half jaar geleden stage gelopen bij een leer/werk bedrijf. daar kreeg ik per maand 200€ stagevergoeding. ik ben voor de zomervakantie ontslagen. en ben na de zomervakantie begonnen bij een andere school/stagebedrijf. Maar ik word nu nog steeds elke maand uitbetaald. Terwijl ik al in geschreven ben bij een andere school en helemaal niet meer voor dat bedrijf werk. ik heb in juni dus een exitformulier ondertekent. mijn vraag is dus wat moet ik hiermee? En als ik het aangeef bij het(schoonmaak)bedrijf moet ik dan alles terug betalen waarvan ik het geld niet meer heb? En zowel wat kan ik er aan doen om er voor te zorgen dat het niet terugbetaald hoeft te worden. Het is immers mijn fout niet.
Wie kan mij hiermee helpen en weet wat ik moet doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk moet je dat terugbetalen. Hoe kom je alleen al op het idee dat dat misschien niet zou hoeven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom heb ik die mazzel nou niet? :-P

Antwoorden (5)

Ik zie geen reden waarom je het niet zou moeten terugbetalen. Ook al is het hun fout, je hebt geen recht op het geld dus kunnen ze het terug eisen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon terug betalen, als om welke reden ook jij vergoeding heb gehad die je niet behoorde te krijgen moet je het gewoon terug betalen. Een gang naar de rechter is zelfs een mogelijkheid en dan komen er extra kosten bij, wees een verstandig persoon en neem contact met ze op en leg uit dat je nog vergoeding krijgt en het in termijnen wil terug betalen, wees ze voor daar kweek je goodwill mee en voorkom je extra kosten en dat je alles in een keer terug moet betalen.

Maar waarom ben je ontslagen? voor fraude misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uiteraard heb je geen recht op dit geld.
het is een administratieve fout. leg het toekomstig geld opzij en meld het. niet zo handig om het op te maken. uiteindelijk houd je aan hier eerlijk over zijn een beter gevoel over. het komt natuurlijk een keer uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergoeding krijg je d.m.v. arbeid te verrichten. Dat heb je deze maanden niet gedaan. Je had dus beter het geld opzij moeten zetten en af moeten wachten of je het terug zou moeten betalen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Moet"
Is dit een juridische of een morele vraag?

Ik doe hier vooral aan het juridische:

Aardig van ze dat ze je nog een tijdje blijven betalen.
Het is duidelijk dat dit een foutje is, ze kunnen het dus terugvragen, maar er is maar één persoon die jouw kan verplichten het terug te betalen en dat is een rechter.
(er was hier laatst een vraag van iemand die geld op een verkeerd rekeningnummer had gestort, dat lijkt hier een beetje op)

Je moet jezelf een paar dingen afvragen.
(behalve het morele verhaal..)
Kan je van het geld afblijven, want stel het moet terug..
Wil je zo ver gaan. (het tot een rechtszaak laten komen, dat kost jouw overigens niks)

Wat ik zou doen:
Zet het geld op een spaarrekening en blijf er voorlopig af.
Grote kans dat het een keer stopt en dat je er nooit meer wat over hoort. Degene die de fout maakt, wil ook graag dat niemand er achter komt. (dus je doet hem een plezier het stil te houden ;-)

Als het stopt, dan een half jaar er nog steeds afblijven. Hoor je dan nog steeds niks. Feestje!

Toegevoegd na 6 minuten:
een voorbeeld van rechtspraak:
http://www.atmadvocaten.nl/terugvordering-te-veel-betaald-salaris-arbeidsrecht-advocaat/