Hoeveel km mag je per jaar privè rijden met een leaseauto?

Wij hebben een leaseauto (van de zaak) en betalen hiervoor keurig bijtelling.
Nu heeft de baas een rekening gestuurd voor de overtollige kilometers over 2010.
In het leasecontract staat nergens een bepaald aantal km wat we per jaar mogen rijden.
Heeft de baas hier recht toe? (ze rekenen 20 ct per km, en het gaat om bijna 2000 euro!)

Toegevoegd na 49 minuten:
Dit staat hierover op de site van de belastingdienst:

Rijdt u in een auto van uw werkgever? Dan geldt de 'regeling privégebruik auto van de werkgever'. Dat betekent dat uw werkgever een bedrag bij uw loon moet tellen, omdat u voordeel hebt van dit privégebruik. Het bedrag dat bij uw loon wordt geteld, is de zogenoemde bijtelling. De bijtelling is meestal 25% van de catalogusprijs van de auto. Betaalt u uw werkgever een vergoeding voor het privégebruik van de auto? Dan wordt de bijtelling verminderd met deze vergoeding.

Als u niet meer dan 500 privékilometers rijdt
Rijdt u met de auto van uw werkgever omgerekend naar een heel kalenderjaar niet meer dan 500 privékilometers? En kunt u dat overtuigend bewijzen? Dan hoeft uw werkgever niets bij uw loon te tellen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste muffin ik begrijp dat u 50.000 km Prive mag rijden . Dat is al erg royaal . U werkgever krijgt waarschijnlijk een na rek Vd lease , .hij heeft waarschijnlijk een inschatting wat u zakelijke km zouden zijn ,en daar zo 20.000 bij opgeteld, ja dat is max norm gebruik ook voor berek verzek premie . Bekijk het ook Vd andere kant .

Het beste antwoord

De bijtelling is juist voor het prive gebruik van de auto.
Wanneer je de auto alleen voor woon- werkverkeer gebruikt, dan heb je geen bijtelling.

Rijdt u in een auto van uw werkgever? Dan geldt de 'regeling privégebruik auto van de werkgever'. Dat betekent dat uw werkgever een bedrag bij uw loon moet tellen, omdat u voordeel hebt van dit privégebruik. Het bedrag dat bij uw loon wordt geteld, is de zogenoemde bijtelling. De bijtelling is meestal 25% van de catalogusprijs van de auto. Betaalt u uw werkgever een vergoeding voor het privégebruik van de auto? Dan wordt de bijtelling verminderd met deze vergoeding.

Rijdt u met de auto van uw werkgever omgerekend naar een heel kalenderjaar niet meer dan 500 privékilometers? En kunt u dat overtuigend bewijzen? Dan hoeft uw werkgever niets bij uw loon te tellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij indiensttreding moeten hier afspraken over gemaakt zijn. Controleer goed je arbeidsovereenkomst en je evt. leasecontract. Als je netjes bijtelling betaalt, mag je van de belastingdient ook prive rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een beetje het probleem, we betalen bijtelling, er staat niets in het contract of in de arbeidsovereenkomst.
Volgens de baas is het wettelijk bepaald dat je 50 duizend km per jaar prive mag rijden als je bijtelling betaalt, alles boven die 50 duizend is voor eigen rekening.
Ik kan nergens wat vinden hierover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, daar weet ik niets van. Maar 50.000 km prive per jaar is zoveel, de meeste mensen in Nl redden dat niet naast een fulltime baan.
ronron1212
12 jaar geleden
Die 50.000km is onzin dat staat nergens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat zeg ik toch ook niet? Zie mijn antwoord. Maar als iemand wil minnen, doet ie dat toch wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat zeg ik toch ook niet, Ronron1212? Zie mijn antwoord. Maar als iemand wil minnen, doet ie dat toch wel.
ronron1212
12 jaar geleden
Lees het antwoord van muffin daar reageer ik op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ ronron, inderdaad is dat nergens terug te vinden maar de baas zegt dus dat dat in de wet staat.
Wij hebben een beetje het idee dat ie dit "verzint" om zijn geld te krijgen.
ronron1212
12 jaar geleden
Dat staat nergens in de wet. maar 50.000 km prive is wel erg veel. Door een werkgever wordt over het algemeen 12.000 km prive als normaal beschouwd daar boven moet je bij betalen.
In principe enkel en alleen het woon-werkverkeer, alle overige prive-kilometers zijn voor diegene die de auto gebruikt.

Heeft men bij aanvaarding van de auto niet bedongen dat de auto op kosten van de zaak ook prive meegereden mag worden kan het bedrijf de prive gereden kilometers op de gebruiker verhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is als je geen bijtelling betaalt, wij betalen dit WEL.
Zonder bijtelling mag je 500 km prive rijden.
Dat weet ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, van de belasting mag dat. Maar de afspraken die je met de werkgever maakt, kunnen anders zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet waarom dit antwoord een min krijgt.
De bijtelling van de belastingdienst en eventueel doorbelasting van de werkgever staan helemaal los van elkaar. Volgens de belasting dienst is als je met de auto prive rijdt de auto loon in natura waar je inkomsten belasting over moet betalen. Dit geldt gaat dus maar de belastingdienst en niet naar de werkgever. De werkgever mag prive gebruik doorbelasten aan de werknemer alleen moet dit dan wel in mindering worden gebracht van de bijtelling. Het zou dan eingenlijk wel in de arbeidsvoorwaarden moeten staan omtrent het gebruik van de lease auto Er er zijn genoeg werkgevers die een grens stellen aan het aantal "gratis" prive kilometers die je mag rijden of standaard een bedrag in rekening brengen. Waarom zou de werkgever al je prive kilometers moeten betalen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat staat in minder woorden ook in het eerste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enigste wat wij terug hebben kunnen vinden over prive kilometers in het contract is dat we op eigen kosten moeten rijden tijdens de vakanties.
Dit doen we altijd netjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zit nu de baas met een probleem. Ga met de baas in overleg hoe de berekening tot stand is gekomen. Ga in gesprek met de baas over het contract, laat hem doorschemeren dat dit een versobering van de arbeidsvoorwaarde is waar je niet blij mee bent. Weigert de baas het terug te draaien kan je nog altijd een jurist inschakelen. Bedenk dat een dergelijke kwestie uit kan draaien op een ontslag wegens een verslechterde arbeidsverhouding.
In de overeenkomst met je baas waarin de lease auto ter beschikking wordt gesteld aan jou staat hoeveel kilometers je prive mag rijden zonder bijbetaling. Bij de meeste bedrijven ligt dat rond de 12.000 km per jaar. In de leaseovereenkomst van de leasemaatschappij met jou baas staat daar niets over die heeft daar ook niet mee te maken. De bijtelling die je betaald voor de lease auto staat daar verder ook los van als jij meer dan 500km per jaar prive rijd dan betaal je gewoon een bijtelling aan de belastingdienst daar heeft je baas ook niets mee te maken.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dit is dus nergens in het contract te vinden.....
ronron1212
12 jaar geleden
Dan moet je je baas vragen hoeveel km je per jaar dan prive mag rijden.
ronron1212
12 jaar geleden
Hoeveel heb je prive gereden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snel rekenend met de getallen uit de vraag zou dat +- 10.000km moeten zijn (20ct/km en een rekening van €2000).
ronron1212
12 jaar geleden
sander333 dat is waar hij voor moet betalen dat wil niet zeggen dat hij niet meer prive km heeft gereden dus ja snel gerekend maar even niet nagedacht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel juist Antw:.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ergens staat tussen de opmerkingen ,dat mr dus aangeslagen wordt voor dat wat hij MEER heeft gereden dan50.000km Prive ja dat zijntoch wel veel km !met de reken som zo 70.000 Prive .ja ik begrijp het wel werkgever heeft overeenkomst met lease bedrijf voor zeg 50.000 ja die moet dik bij bet:(:(
Je kunt nog wat geld terugkrijgen als je baas de 2000 Euro nog niet in mindering heeft gebracht bij de jaaropgave. Ik heb zelf een leaseauto; bij mijn salaris komt dus die 25% van de catalogusprijs, maar min de eigen bijdrage omdat ik een auto lease die meer kost dan mijn baas vergoedt. Die 2000 euro vallen ook onder die aftrekpost volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop voor je dat je 12% van 25% vd cataloguswaarde aan bijtelling betaald... anders wordt je goed opgelicht ;)
ronron1212
12 jaar geleden
???????????????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oops...ben in de war met de BTW-correctie die eerst aan de bijtelling gekoppeld was, maar dit sinds 1-7-2011 niet meer is *shame*