Vaticaanstad, San Marino en Monaco zijn geen lid van de EU maar omdat ze een muntunie met Italie (2x) en Frankrijk hebben mogen ze toch eigen euromunten uitgeven die die landen heel veel geld opleveren.
Per 2013 gaat Andorra dat rijtje versterken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze handelen nauwelijks, inderdaad, er groeit ook weinig, maar er gaat natuurlijk wel enorm veel geld in om. En als je ZO klein bent, en ingebed tussen allemaal eurolanden, is het wel zo praktisch gewoon mee te doen om een hele hoop gedoe en gedonder met wisselkoersen te voorkomen.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor andere dwergstaatjes als Monaco en San Marino, met dit verschil dat Vaticaanstad nooit een Euroland kan worden, omdat het geen democratie is (een belangrijke voorwaarde). De grens met Italie is echter volledig open, dus meegaan met de Italiaanse munt (voorheen de Lire, nu de Euro), ligt voor de hand.

Toegevoegd na 34 seconden:
Euroland als in : lid van de Europese Unie).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Vaticaan is niet bij de Euro gegaan.

Al eeuwen geleden heeft het Vaticaan een overeenkomst gesloten met Italië dat beide landen dezelfde munteenheid zouden gebruiken.

Daar Italië over ging naar het gebruik van de Euro ging, vanwege die overeenkomst, het Vaticaan automatisch mee.