Wat gaan de energieprijzen doen?

Ik las een artikel (zie hieronder) dat verwacht wordt dat in 2012 de gas en energieprijzen weer flink omhoog zullen gaan. Bij NUON zal dit 8 procent zijn voor energie en 2 procent voor gas. Weet iemand al of andere energieleveranciers hier al iets over hebben gezegd?

Toegevoegd na 19 seconden:
http://www.goedkoopste-energieleverancier.nl/component/content/article/82-zowel-gas-en-energie-in-2012-weer-duurder

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De prizes gaat altijd omhoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee oneens roland. In het overzicht van het CBS is te zien dat, jaar-op-jaar, er een piek in 2009 zat en in 2010 lagere prijzen waren in zowel aardgas als electriciteit. http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=37359&LA=NL

Antwoorden (3)

dit blijft altijd een gok, maar zoals uw bron al aangeeft zijn de voorspellingen dat ze omhoog gaan. aan de hand van deze voorspellingen is het bijna zeker dat de prijzen gaan stijgen (8% is redelijk veel). maar zeker weten doe je pas wanneer de rekening in de brievenbus ligt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe je het ook wendt of keert, en hoewel er zeker een klein beetje schommeling zal blijven, de energieprijzen zullen over de loop der jaren alleen maar blijven stijgen stijgen stijgen.

De voorraden worden steeds minder, we zullen ook nog wel mee gaan maken dat het schaarser wordt, dat de stroom wellicht vaker uit gaat vallen, dat de benzine niet meer onbeperkt voorraadig is aan de pomp.......het is allemaal geen kwestie van OF, maar van WANNEER.

Natuurlijk wordt er naarstig gezocht ( en gebruik gemaakt) van nieuwe, alternatieve vormen van energie, maar daarmee zal de prijs beslist niet gaan dalen. Misschien is het ook wel niet zo verkeerd als we ons gaan realiseren wat een luxe het feitelijk is om altijd en overal over brandstof te beschikken, en er gedwongen wat zuiniger mee om moeten gaan.

Want dat lijkt voorlopig nog even helemaal nergens op, zolang mensen voor elke scheet de auto pakken en de huiskamer 's winters rustig op 23 graden stoken en in hun t-shirt voor het huis lopen....dan kun je eigenlijk alleen maar concluderen dat het nog altijd veel te goedkoop is.

Maar hoe dan ook : de kosten voor energie in vrijwel elke vorm zullen stijgen en blijven stijgen - net als, naar ik vrees, het gebruik ervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is mede afhankelijk van hoe de overeenkomst die vannacht gesloten is door de EU ministers uitpakt.

Is de overeenkomst een stimulans voor de economie, zullen de prijzen verder stijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deels mee eens. Het effect van een economie in expansie of hoogconjunctuur zorgen er idd voor dat olie duurder wordt.
De prijzen voor energie zijn gekoppeld aan de olieprijs, maar ik dacht dat de peildatum voor de prijzen in 2012 lagen bij de olieprijs per juli 2011.
Dus al zou de olieprijs stijgen door de overeenkomst, de prijzen voor 2012 veranderen niet meer.