Wat is de consequentie als één van de banken in Nederland omvalt?

Na aanleiding van het bericht dat er vannacht crisis overleg is geweest bij de DSB Bank...

ABN-AMRO/Fortis Nederland is genationaliseert. De ING Bank heeft in totaal 43 miljard euro staatssteun gehad. Het gerucht gaat nu dat de DSB Bank op omvallen staat en/of wordt overgenomen. Maar wat is de consequentie als de DSB Bank daadwerkelijk zou omvallen. Of als er één van de (systeem) banken in Nederland omvalt?

Toegevoegd na 4 uur:
De DSB Bank staat inmiddels onder curatele bij DNB. En het gerucht gaat dat Dirk Scheringa naar veiliger oorden is vertrokken/gevlucht. De noodmaatregel van DNB over de DSB Bank houdt in dat spaarders tot woensdag 24 uur nog kunnen pinnen, maar niet meer bij hun geld kunnen komen...

De kans op een mogelijke doorstart van de DSB Bank durven de grote 5 systeembanken niet aan, waardoor faillisement van de DSB Bank onafwendbaar is...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Alle bankrelaties van DSB hebben dan een praktisch probleem dat er geen betalingsverkeer kan plaatsvinden. Dat er voor particulieren een garantieregeling bestaat, is een geruststelling voor een deel. Maar bedrijven die hun betalingsverkeer geblokkeerd zien hebben wel een aardig probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ondernemer vind ik dit het meest realistische scenario, voordat de DSB Bank onder curatele van DNB werd geplaatst...

Andere antwoorden (3)

Dit heeft wel een grote impact. Uiteraard wat Martika hierboven omschrijft, maar het gaat veel verder. De functie van DSB moet worden overgenomen door andere banken, en dat heeft heel wat voeten in aarde. Er kan niet zomaar een hypotheekbank omvallen, daar zal De Nederlandsche Bank moeten inspringen om die gevolgen op te gaan vangen.
Verder moeten we ook bedenken dat er veel leningen openstaan bij DSB, en die moeten ook allemaal worden beeindigd. Als DSB omvalt betekent dat namelijk niet dat je persoonlijke lening die je daar hebt niet meer hoeft te worden afgelost.
14 jaar geleden
Als aanvulling op het bovenstaande: alle particulieren die een paar jaar geleden, toen DSB nog een fatsoenlijke bank was, in goed vertrouwen een Achtergesteld Deposito afsloten, zijn hun geld kwijt.

Daar heeft Pieter Lakeman niet aan gedacht. Hij dupeert zo een boel brave spaarders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kwaad is inmiddels geschiedt: DSB Bank is failliet!!
Dirk Scheringa is (met zijn eigen vliegtuig) naar veiliger oorden vertrokken en het is nu aan DNB om de puinhopen op te ruimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De DSB Bank staat onder curatele bij DNB. Dit is vergelijkbaar met surseance van betaling...