Iemand wil een van mijn foto's als boek cover gebruiken, hoeveel moet ik hiervoor vragen?

Ik kreeg een mailtje met een aanbod van 180 euro, maar ik heb geen idee of dit veel of weinig is... en kan ik er dan ook een soort royalty's voor vragen?

:)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je prof of amateur? Vraag in elk geval om vermelding van je naam in het boek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als amateur zou ik er zeker mee akkoord gaan! :) 180 euro voor een foto is toch weer mooi meegenomen! ;) Professioneel ligt het misschien iets anders, maar daarvoor heb ik te weinig kennis van zaken.

Antwoorden (3)

Er zijn professionele sites die foto's verkopen en die kosten rond de 30 tot 250 euro, ik denk dat je goed zit met 180 maar ik weet niet hoe bijzonder die foto is, anders doe je een tegen bod.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je foto op een boekcover is allereerst natuurlijk een grote eer.

Wat betreft de prijs voor de foto; hangt af van hoe groot de oplage zal zijn van het boek. 180 euro is op zich geen raar bedrag.

let er wel op, dat jij de fotorechten behoudt en dat je niet totale afstand doet van deze rechten. laat dus op papier zetten, dat de foto alleen gebruikt mag worden voor deze cover.

Wat je verder nog zou kunnen regelen is dat je een opslag krijgt bij elke herdruk, die mogelijk kan volgen.

Verder is naamsvermelding in het boek belangrijk. Immers ere wie ere toekomt.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een tip bij deze uitstekende tips: je moet goed in de gaten houden welke rechten je afstaat. Het is redelijk dat zij aan jou vragen dat deze foto niet voor de cover van andere boeken gebruikt wordt, maar voor een alleenrecht op het gebruik moeten ze toch wat meer neerleggen. Overweeg ook dat jouw auteursrecht voor de rest van je leven en zeventig jaar na je dood geldt, dus een alleenrecht is een behoorlijke eis.
dat is een prima bedrag, bovendien wordt er gelijk reclame gemaakt voor jou. als mensen deze foto mooi vinden, kunnen ze jou gelijk vinden!