Mijn ouders zijn gescheiden, hoor ik geld te krijgen van mijn vader?

Ik woon bij m'n moeder en ben minderjarig. Ik heb nog wel (telefonisch) contact met mijn vader, en ik heb hem 2 keer bezocht (hij woont nu aan de andere kant vd. wereld). Sowieso heeft m'n ma hier recht op alimentatie, alleen hebben ze dat die tijd nooit besproken met de advocaat (lang verhaal). Mijn moeder wilt verder ook geen geld van hem ofzo, maar zij vindt dat ik zakgeld hoor te krijgen van hem.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Bij een scheiding worden er afspraken gemaakt over hoe de omgang met de minderjarige kinderen zal zijn, en hoeveel de een aan de ander zal bijdragen voor onderhoud (meestal betaalt de man aan de vrouw voor haar en voor de kinderen).
Als de vrouw ingestemd heeft met de afspraken die inhouden dat er geen betalingen gedaan zullen worden, kan ze niet achteraf er opeens mee komen dat er wel zakgeld betaald moet worden. Zakgeld is iets wat de verzorgende ouder aan het kind geeft.
Kijk, als ze krap zit bijvoorbeeld, kan ze het hem vragen. Maar eisen kan niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Zakgeld is bonus dus je vader moet helemaal geen zakgeld betalen, het mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, jouw moeder had recht op alimentatie voor jou. Maar jij hebt geen recht op geld van je vader, helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
My idea +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen Moeder heeft alleen recht op alimentatie voor zichzelf. De alimentatie voor het kind dient ze dusdanig te beheren dat het enkel uitgegeven wordt ten behoeve van het kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is wat ik schrijf; "je moeder heeft recht op alimentatie voor jou" .. Of ze ook nog recht had op alimentatie voor zichzelf dat is niet standaard zo, wellicht was zij vroeger de kostwinner en haar man huisman, dan is het zelfs andersom. Maar daarnaast horen ouders beide, ook gescheiden, te betalen voor het kind, maar dat komt niet rechtstreeks in beheer van het kind maar in beheer van de moeder die het uitgeeft tbv het kind.
ten eerste is dit iets tussen je ouders, en vind ik persoon dat je vader nergens toe verplicht is (buiten de alimentatie maar nogmaals: als je moeder dit niet wil houdt het op)

je belt hem en je hebt hem 2 keer gezien. je moeder kan dus wel vinden dat hij je zakgeld moet geven maar hier zit echt geen verplichting aan.

wat je kan doen is je moeder vragen om dit met je vader te bespreken.

de vader van mijn kinderen betaalt ook niets voor ze, en zakgeld krijgen ze ook van mij. alles wat ze daar krijgen is een extra'tje. de rest is niet voor kinderen om te horen of te weten of te regelen.
zakgeld heeft niets te maken met het wel of niet betalen van alimentatie.

overigens kan ze hier afspraken over maken met je vader. een advo is niet altijd nodig. een mediator kan ook helpen hierbij en de afspraken die ze hier over maken zijn ook rechtsgeldig.

Toegevoegd na 2 minuten:
meerderjarig of minderjarig maakt niets uit.

zakgeld blijft los staan van alimentatie. je moeder heeft ervoor gekozen om geen alimentatie te ontvangen, dus het is een beetje vreemd om hier nu de regeling van te maken dat prima is, als je vader maar zakgeld aan je geeft. (daar komt het in feite op neer)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw moeder had recht op kinderalimentatie voor jou, Maar als ze dat niet wilt, gaat het moeilijk worden.
Dat had ze dan als zakgeld kunnen doorschuiven. Maar zoals het nu ligt zit het er niet in. Dat zou hooguit kunnen, als hij daar bereid toe is, maar dat blijft onzeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt als kind helemaal geen RECHT op zakgeld.
Je zult het wel heel lullig van mij vinden dat ik dit zeg en dan ben ik het nog met je eens ook,want ik vind het wel vrij normaal dat een kind wat zakgeld krijgt maar het recht hierop bestaat helaas niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt nog contact met je vader schrijf je.

Waarom vertel je hem gewoon niet hoe de vork in de steel steekt en vraag je hem niet om wat zakgeld.

Overigens is dit iets wat je moeder moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms vraagt iemand geen kinderalimentatie aan, omdat er een ouderlijke bijdrage verkregen wordt. De ouderlijke bijdrage is dan een vervanging van de alimentatie. In dat geval zijn er afspraken gemaakt waarvoor deze ouderlijke bijdragen zijn. Is dat voor jouw zakgeld, dan moet jouw vader deze afspraak nakomen. Is dat niet voor jouw zakgeld, dan zou je moeder eventueel achteraf (tot 5 jaar na beeindiging van de relatie, indien zijn niet samenwonend is met een nieuwe relatie) nog kinderalimentatie aan kunnen vragen, want dan is jouw vader niet verplicht om jouw zakgeld te betalen.
Internationale alimentatie kan geind worden door het LBIO, maar dan moet de kinderalimentatie reeds vastgesteld zijn en er moet 6 maanden achterstand zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat jouw ouders zijn gescheiden en er zijn geen schriftelijke afspraken gemaakt over partner en/of kinderalimentatie is het heel bot gezegd: helaas pindakaas. Het is vaak zo dat in de hitte van de (echtscheidingsstrijd, de gemoederen zo hoog oplopen dat er op dat moment afgezien wordt van een geldelijke regeling. Ouders beseffen zich op dat moment niet dat de kinderen er uiteindelijk de dupe van (kunnen)worden. Ik zou als ik jou was, je vader de situatie uitleggen en eventueel vragen om een bijdrage voor jou, ik weet niet of je moeder werkt of andere inkomsten heeft?? Maar als jij een bankrekening hebt op jouw naam, kan hij er wel maandelijks wat geld op storten. Hij is het niet verplicht maar goed, het is jouw vader en jij bent zijn dochter. Mocht jouw moeder een bijstandsuitkering hebben, dan kan het zo zijn dat het bedrag dat jij misschien gaat krijgen van je vader, gekort wordt op de uitkering van je moeder. Maar goed, dat is toekomst muziek.