Als iemand 8000 euro hypotheekrente heeft en heeft een inkomen van 60000 euro wordt dan die 8000 ? (zie verdere uitleg)

Berekend over de schaal van 52% en wat daar uit komt (ongeveer 4300 euro) kun je dat bedrag dan van die 60000 euro aftrekken om de inkomstenbelasting in BOX 1 te berekenen.
Als ik dit niet goed doe zou iemand dan stapsgewijs kunnen vertellen hoe je dit wel berekend?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er wordt op het belasting formulier gevraagd naar je bruto inkomen en de inhouding loonheffing. dan wordt er gevraagd of je een hypotheek hebt en hoeveel rente je hebt betaald. In dit geval 8000 euro.
Op het laatste formulier staat dan hoeveel belasting er dan verschuldig is
Download gewoon even dit formulier bij de belasting dienst en probeer het maar eens.
ronron1212
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Aangifte biljet is echt iets meer dan je naam invullen dus je hebt niets gedaan. Download van deze site van de belastingdienst. Kan je het proberen niet verzenden.
http://www.belastingdienst.nl/download/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ronron1212, klopt.
Jordy, maak eerst een afdruk van je volledige eigen ingediende aangifte en bewaar die.
Als je daarna je aangifte gebruikt voor jouw vraag, zie je het antwoord op je vraag. Als je dan geen DIGID invult krijg je hem nooit verzonden. Dus niet moeilijk.
Zorg wel dat je werkt met een salaris van bruto € 60.000 (zoals je in je vraag stelt) maar minstens € 65.000, anders blijf je niet volledig in de 52% schijf.
ronron1212
12 jaar geleden
Je hoeft geen belasting te betalen maar daar ging je vraag niet over en de link is om te zien hoe het moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jordy, je schrijft zelf: "Ik heb aangifte 2010 gedaan". Dan kun je die toch afdrukken,toch?
ronron1212
12 jaar geleden
je vult hem in bij betaalde hypotheekrente
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De woz komt niet in je belastbare inkomen. Wel het eigen woning forfait. Goed lezen!
ronron1212
12 jaar geleden
Het antwoord is al zo vaak gegeven. Het gaat af van je loonheffing dat is wat het programma doet meer niet. Lees goed wat je moet doen en vul niet zomaar wat in. Er staat steeds een goede uitleg bij en een help dus
ronron1212
12 jaar geleden
Ik heb je ook bij de vorige vraag die nu weg uitgelegd dat het een berekening is van de te betalen loonheffing minus de betaalde rente in de tabel waarin de rente valt. Daarvan wordt dan het terug te vorderen loonbelasting genomen en afgetrokken van de te betalen loonheffing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter verduidelijking en om het zo mogelijk af te ronden:
De loonheffing is een voorheffing op de inkomstenbelasting.

Het belastbaar inkomen bestaat in het geschetste geval uit inkomen (uit arbeid) plus eigenwoningforfait, dat gekoppeld is aan de WOZ-waarde (niet de woz belasting)min de kosten en rente van schulden i.v.m. de eigen woning.
Het aldus gevonden belastbare inkomen geeft de inkomstenbelasting (gebaseerd op het schijventarief). Daarvan wordt afgetrokken de heffingskortingen, dat levert de betalen inkomstenbelasting. Dan min de voorlopige aanslag en de ingehouden loonheffing is de aanslag (en + of - rente)

Andere antwoorden (1)

nee, je inkomen en je hypotheekrente zijn twee verschillende dingen.