Wat kun je maximaal aan geld aan iemand lenen?

Hallo,

Ik wil graag iemand voorschieten met geld voor zijn toekomstige huis. (dus dat is een soort lening toch?).

Dit doe ik via een online overboeking per bank. Maar hoe zit het precies met belastingen? En bij welk bedrag moet de ontvanger dat gaan betalen bij overboekingen binnen Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat als er verder niets vastligt, de belasting het als een schenking ziet en de regels die daarvoor gelden toepast.
Als je vastlegt dat het een lening is (en bij een groot bedrag lijkt dat geen slecht idee....) zullen andere regels gelden, bel desnoods even de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ouders hebben een 'goede vriendin' eens een groot geldbedrag geleend.Nooit terugbetaald!
Mijn ouders hebben wat afgepraat,voorgesteld dat ze dan maar de helft(!) terug zou betalen enz.
Alle contact is inmiddels verbroken.
Ze zeggen wel eens dat je van echte vrienden juist geen geld leent geloof ik.
Mijn ouders hebben mij geadviseerd dit dus nooit te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AdrieK, als je geld uitleent en je kunt op je klompen aanvoelen dat degene niet in staat zal zijn terug te betalen dan kun je gelijk hebben.
Je mag denken wat je wilt, maar de vraagsteller wil het geld uitlenen, niet weggeven. Als je uitleent dan schrijf je op wat is afgesproken, al is het alleen maar om een vordering aan te tonen wanneer de geldlener onverhoopt het tijdelijke met het eeuwige verwisselt.

Het beste antwoord

Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten ; daar zijn geen regels voor. Je mag uitlenen wat je wilt, tegen het rentepercentage dat je wilt.

Waar je rekening mee moet houden is :
- de rente die je zelf misloopt
- het maximum bedrag dat de ontvanger kan terugbetalen en in welke tijd ; al die tijd moet je dat geld zelf kunnen missen
- je hoeft er geen belasting over te betalen ; het zijn tenslotte geen inkomsten. Het kan gewoon (kostenloos) worden overgemaakt als aflossing lening.

Als je echter rente berekent zijn DAT inkomsten en DAAR betaal jij dus gewoon inkomstenbelasting over. De betaler echter mag die rente aftrekken als het voor zijn woning is. Dat wordt echte wel HEEL erg ingewikkeld.

En ten slotte een waarschuwing : leen NOOIT meer uit dan je kan missen, en zeker niet meer dan de vriendschap je waard is. Er bestaat altijd ene risico dat de ontvanger ineens niet (meer) kan (of wil) betalen, en dan heb jij NIET de positie die een bank heeft, en kun je in de praktijk fluiten naar je centjes, of je haalt je een enorme hoop ellende op de hals.

Vraag je terdege af WAAROM deze persoon niet gewoon bij zijn bank terecht kan voor deze lening, en hoe hij jou wil garanderen dat je je geld echt terugziet, als de bank het risico al NIET wil nemen !!

Toegevoegd na 1 minuut:
En leg een lening die groter is dan een paar honderd of wellicht duizend euro ALTIJD vast bij de notaris !! Dat is de enige manier m een beetje zekerheid te hebben. Als je alleen een onderhands contract hebt, is dat niet altijd voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over de ontvangen rente betaal je geen belasting . Wel over de hoogte van de vordering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hehe, even hajete en Marleen samenbrengen :-) Je betaalt belasting over de ontvangen rente (Marleen), maar die hangt niet af van de hoogte van de rente-inkomsten (hajete). Ook als je geld uitleent, dan blijft dat als vermogen in Box 3 staan. De Belastingdienst gaat er vanuit dat je daarover een rendement van 4% haalt. Dit is een 'fictief' rendement, als in dat het standaard voor iedereen hetzelfde is, ongeacht wat er echt met het geld gedaan wordt. Dat geld kan immers gespaard worden (2,9% rente), maar ook uitgeleend als hypotheek worden (6% rente). In ieder geval wil de Belastingdienst dan weer 30% van de 4%. Als je dat doorrekent komt dat dus op 1,2%. Nu is dat voor het gevoel een 'vermogensbelasting', maar in feite is het een vermogensrendementsbelasting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nielx, het ontvangen van rente is niet belast. Ook als je geld renteloos (en direct opvraagbaar) uitleent moet je er in box 3 belasting (1,2%) over betalen. Feitelijk is het hebben van vermogen (dus eigendom min schulden) belast.
Niet de Belastingdienst gaat uit van een fictief rendement maar dat staat in de wet die door de volksvertegenwoordiging (parlement) is goedgekeurd.
Kortom, formeel in naam hete het fictief rendement maar feitelijk is het vermogensbelasting.
Tot eind vorige eeuw was de vermogensbelasting 0,8 % (naast het zelfstandig belast zijn van rente, dividend en andere vermogensinkomsten), nu 1,2% all-in.

Andere antwoorden (2)

Als jij via de notaris een leningovereenkomst sluit en de rente daar in vast zet dan is het gewoon een lening. Aflossing en rente. Dan kan de lener de rente aftrekken als rente van een lening voor een huis.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De rente moet wel marktconform zijn. Voor de rest een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als de lening niet via een notaris loopt, dan is de rente aftrekbaar, mits het geleende bedrag aan de eigen woning wordt besteed
ronron1212
12 jaar geleden
Het gaat niet om de gene die leent maar om de gene die het geld uitleent een contract vast gelegd bij de notaris geeft het recht aan. Anders krijg je misschien nooit je geld terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ronron1212, wat bedoel je met " ......een contract vast gelegd bij de notaris geeft het recht aan."?
Waarom zou zo'n vordering met een schriftelijke overeenkomst van de notaris zekerder zijn?
ronron1212
12 jaar geleden
Hij staat dan geregistreerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de Belastingdienst kun je GRATIS ONDERHANDSE akten laten registreren. Dus geen notariskosten. Informatie site Belastingdienst:
Registratie van onderhandse akten
Akten zijn geschreven of gedrukte stukken. Voorbeelden zijn: overeenkomsten, brieven, facturen, tekeningen, foto's
Er zijn 2 soorten akten: authentieke akten (akten die door een bevoegde ambtenaar, zoals een notaris, volgens wettelijke regels zijn opgemaakt) 2. ONDERHANDSE akten (alle andere akten)
U kunt onderhandse akten GRATIS laten registreren bij de Belastingdienst. Wat gebeurt er na registratie?
Als bewijs van registratie plakt de Belastingdienst op de geregistreerde akte een sticker. Op de sticker staan onder andere de volgende gegevens: plaats en datum van registratie, registratie- en volgnummer, handtekening namens de inspecteur van het belastingkantoor Wie mogen geregistreerde gegevens inzien?
De Belastingdienst mag alleen inzage geven in de geregistreerde gegevens of een uittreksel afgeven van de geregistreerde gegevens aan de volgende personen:
•personen die als partij in de akte voorkomen
•erfgenamen van personen die als partij in de akte voorkomen
•zogenoemde rechtverkrijgenden Volledige informatie: http://www.belastingdienst.nl/particulier/registratie_onderhandse_akten/registratie_onderhandse_akten.html#P0_0
Ik zou alleen maar dat bedrag lenen dat - als ik het niet zou terugkrijgen - kan missen.

Bedenk dat de lener bij de aanvraag van zijn hypothecaire lening bij een bank jouw lening moet vermelden omdat de rente er van in mindering komt op zijn inkomensafhankelijke betalingscapaciteit en daardoor van invloed is op hoeveel hij bij die bank kan lenen.

Hij/zij mag de rente aftrekken van zijn belastbaar inkomen.

Voor jou verandert er qua belasting niets. Of je het geld op je spaarrekening hebt staan of aan hem/haar hebt uitgeleend, je betaalt daarover vast 30 % van 4 % van de vordering per 1 januari (dus 1,2 %.).

Over overboekingen betaal je geen belasting.

Toegevoegd na 7 uur:
Als je geld uitleent en er is geen kans dat het terugbetaald wordt dan kan het als schenking worden beschouwd.
Dus je kunt maximaal lenen wat de ontvanger tijdig kan terugbetalen aan rente en hoofdsom. Dat kan je maximaal uitlenen.