Lijdt een positief financieringssaldo tot een stijging of daling van de staatschuld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat kan leiden tot een stijging, een daling en ook dat de staatsschuld gelijk blijft. M.a.w. een positief of negatief financieringssaldo hoeft niet van invloed te zijn op de hoogte van de staatsschuld.

Hieronder wordt het uitgelegd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Financieringssaldo

Je moet er wel even voor gaan zitten, want het is behoorlijk ingewikkeld. Het probleem is, dat een positief financieringssaldo niet per se gebruikt hoeft te worden, om (extra) staatsschuld af te lossen, en dat het tegelijkertijd zo is, dat de overheid constant schulden aflost, en dat financiert met weer nieuwe leningen.

Googelen op "financieringssaldo" geeft meer sites waar het wordt uitgelegd, maar om het echt goed te doorgronden, kost echt even tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou weleens precies kunnen kloppen wat je hier beweert! :-) Maar we hebben het niet over begrotingstekort, financieringstekort of overschot, maar over de definitie van "financieringssaldo". De vraag is dus wat dat betekent. En voor zover ik het kan overzien, beweer ik niets wat in tegenspraak is, met wat jij beweert, en ook niet wat WIKI beweert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het financieringssaldo exclusief de staatsschuld is. Het wel of niet aflossen van staatsschuld is niet van belang voor de hoogte van het positieve of negatieve financieringssaldo. Als er een positief financieringssaldo is, dan kan de overheid besluiten, dat saldo niet te gebruiken om de staatsschuld (extra) af te lossen, maar b.v. te reserveren voor een volgende begroting, of direct uit te geven, om b.v. banken te redden, onze Griekse vrienden een extraatje te geven, of de overdrachtsbelasting te verlagen. In dat geval heeft de hoogte van het financieringssaldo geen enkele invloed op de hoogte van de staatsschuld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan! Als dat proefwerk nou achter de rug is, moet je je leraar economie toch nog maar eens vragen, of hij het je eens even goed uitlegt. Die man (of vrouw) heeft er voor gestudeerd, dus hij moet het precies weten, en sterker nog: hij moet het ook helder uit kunnen leggen, want daar heeft hij ook voor gestudeerd! :-) Intussen zit ik ook nog wat te googelen, want dit interesseert me best wel. Wat er hier aan de hand is, dat we ons heel makkelijk iets kunnen voorstellen wat een overheidstekort of een staatsschuld is, maar dat "financieringssaldo" een ingewikkelde boekhoudkundige term is. Gewone mensen zoals jij en ik, gebruiken die terminologie niet...........schuld en tekort wel, omdat we dat makkelijk kunnen vertalen naar onze eigen financiele situatie. Veel succes!