al 3 jaar wordt een maandelijkse betaling terug gestort, ook na div mailtjes en telefoontjes naar de instelling(ontvanger)mogen we dat geld gebruiken?

maandelijkse betaald een bejaarde Dame een bijdrage aan een zorg instelling,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
ik denk dat je 't antwoord zelf wel weet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de vraag onduidelijk. Kan je beter formuleren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er nu al 3 jaar niet betaald?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ ItisILeClerc, als ik het antwoord wist dan zou ik hem hier niet stellen!! @kirstenwind
de moeder van een vriendin maakt al 3 jaar maandelijkse een bedrag over naar een zorginstelling waar ze verblijft. dat geld word ook al 3 jaar weer terug gestort, ook na diverse telefoontjes en mail wisseling hierover. na enkele maanden heeft de dochter(s) een aparte rekening geopend en daar elke maand het terug gestorte bedrag te parkeren.
Nu zijn we 3 jaar verder, en moeder word ouder(91) en nu is de vraag wat nu te doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het een gift van moeder aan de instelling? Is het een overblijfsel uit de tijd dat ze nog wel maandelijks een bedragje moest betalen? Doet moeder nog zelf haar bankzaken? Weet moeder nog wat ze doet of kan een gesprekje met de bank uitkomst bieden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sluit me bij Stippel aan hierboven. Maar ik zou ook een gesprek aanvragen bij de zorginstelling om echt te weten, wat de bedoeling is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ stippel, het is 854€ die de dochter maandelijks van de rekening van haar moeder overmaakt naar de zorg instelling, en zoals beschreven ook maandelijks weer terug word gestort. Inmiddels staat er al meer dan 25ooo€ op de aparte rekening. @mesher, ik denk dat het idd het verstandigste is om een aangetekende brief te versturen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ allen, correctie ik hoor net dat dat het al 4.5 jaar word terug gestort.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
@ powwow
OK, dan spel ik het maar uit: nee.
Het is niet van jou, je hebt er geen recht op, je mag het dus niet gebruiken.
Gewoon per automatische overschrijving terugstorten en anders eens per jaar handmatig.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Wacht, vergeet mijn eerdere reacties. Ik was in de veronderstelling dat je maandelijks onterecht geld ontving. Waar het op lijkt is dat de eigen bijdrage wordt overgemaakt, zoals dat gebruikelijk is in het eerste jaar, maar dat die nu inmiddels direct ingehouden wordt van haar AOW en dus niet meer apart hoeft te worden overgeschreven. Op de AOW specificatie staat dit vermeld.
In dat geval is het logisch dat het door de instelling wordt teruggestort.

Antwoorden (2)

Dat ligt er maar aan. Zo als het er nu naar uitziet mag je dat geld niet gebruiken en zul je het moeten reserveren. Want met mailtjes en telefoontjes kan er nog steeds sprake zijn van misverstanden, of in ieder geval blunders van de kant van de instelling.

Om hier duidelijkheid over te krijgen, moet je het met aangetekende brieven afhandelen, en beter is nog, om er langs te gaan. Ga niet eerder weg, voor je de persoon hebt gesproken die verantwoordelijk is voor de financiele administratie. Lukt het niet, om hem/haar aan het verstand te peuteren, dat je eindelijk al die maandelijkse bedragen eens kwijt wilt, vraag dan om de precieze reden waarom ze dat geld niet willen hebben.

Laat dat vervolgens schriftelijk vastleggen. Er zal heel duidelijk moeten staan, dat de instelling geen financiele vorderingen heeft op de bejaarde dame, en dat de instelling in de toekomst ook niet van plan is om geld van haar te gaan innen. Laat ook vastleggen, dat je langs bent geweest, waar en waneer, wie er bij was en wie je hebt gesproken.

Als je dat zo regelt, en je zorgt dat er in die brief niets meer staat, dat nu of in de toekomst onduidelijkheid kan geven, of anders uitgelegd kan worden, dan kun je het geld besteden.

Het zou kunnen zijn, dat je juridisch nog niet in je recht staat, i.v.m. een verjaringstermijn (b.v. 5 jaar). Maar er is geen rechter in Nederland te vinden, die zou beslissen dat je alsnog moet gaan betalen, als er schriftelijk is vastgelegd dat er geen vorderingen zijn (en vooral waarom er geen vorderingen zijn), en als blijkt dat je in het verleden talloze malen tevergeefs hebt gesmeekt bij de instelling, om de rekeningen te mogen betalen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het door de dame gestorte geld steeds wordt teruggestort, lijkt het me zaak die instelling te bezoeken en het verhaal voor te leggen aan de administratie/directie van de instelling in kwestie.
Waarschijnlijk worden die kosten op een andere manier betaald.
Als het geld van die dame afkomsig is, lijkt me het niet dat "WE "het geld mogen houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is al enkele malen voorgelegd , en WE zijn moeder 91, en dochters van 63 en 65,. het lijkt me dat U daar moeite mee heeft