Dat ligt er maar aan. Zo als het er nu naar uitziet mag je dat geld niet gebruiken en zul je het moeten reserveren. Want met mailtjes en telefoontjes kan er nog steeds sprake zijn van misverstanden, of in ieder geval blunders van de kant van de instelling.
Om hier duidelijkheid over te krijgen, moet je het met aangetekende brieven afhandelen, en beter is nog, om er langs te gaan. Ga niet eerder weg, voor je de persoon hebt gesproken die verantwoordelijk is voor de financiele administratie. Lukt het niet, om hem/haar aan het verstand te peuteren, dat je eindelijk al die maandelijkse bedragen eens kwijt wilt, vraag dan om de precieze reden waarom ze dat geld niet willen hebben.
Laat dat vervolgens schriftelijk vastleggen. Er zal heel duidelijk moeten staan, dat de instelling geen financiele vorderingen heeft op de bejaarde dame, en dat de instelling in de toekomst ook niet van plan is om geld van haar te gaan innen. Laat ook vastleggen, dat je langs bent geweest, waar en waneer, wie er bij was en wie je hebt gesproken.
Als je dat zo regelt, en je zorgt dat er in die brief niets meer staat, dat nu of in de toekomst onduidelijkheid kan geven, of anders uitgelegd kan worden, dan kun je het geld besteden.
Het zou kunnen zijn, dat je juridisch nog niet in je recht staat, i.v.m. een verjaringstermijn (b.v. 5 jaar). Maar er is geen rechter in Nederland te vinden, die zou beslissen dat je alsnog moet gaan betalen, als er schriftelijk is vastgelegd dat er geen vorderingen zijn (en vooral waarom er geen vorderingen zijn), en als blijkt dat je in het verleden talloze malen tevergeefs hebt gesmeekt bij de instelling, om de rekeningen te mogen betalen.
Succes.