Waarom moet je het doorgeven aan het UWV als de naam van het bedrijf waar je werkt veranderd?

Ik werk parttime bij een bedrijf en de naam is veranderd. Nu dreigen ze met stopzetting van de uitkering omdat ik de wijziging niet heb doorgegeven.

TNT Post = PostNL geworden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Alles blijft hetzelfde. Geen nieuw contract, zelfde (lage) salaris, zelfde werk, zelfde team, etc, etc.

Misschien dat ze bij het UWV onbekend zijn met de naamswijziging. Vind ik wel vreemd, zo'n bekend bedrijf. Ik ben vast niet de enige medewerker van de post die bij het UWV 'zit'.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ze vragen of ik mijn nieuwe contract opstuur, maar ik heb geen nieuw contract.

12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Je hebt een te hoge dunk van de capaciteiten van het Uwv. Je mag zomaar niet veronderstellen en verwachten dat het ambtelijk apparaat van het UWV zelf door heeft dat de naam van het bedrijf is gewijzigd.

Het kan door de aldus geprogrammeerde Uwv-werkbedrijf-computers komen die een andere werkgever constateren en daarbij dat geen nieuwe werkgever is gemeld en ingevuld en geen nieuw contract.

Dreigen met stopzetting uitkering is de ingebakken standaard intimidatie en heeft niets te maken met nalatigheid en eventuele fraude door jou.

Er is van cliëntenzijde herhaaldelijke geadviseerd om dreigementen uit de gewone Uwv-correspondentie te halen. Uwv beweert dan dat ze zich moeten indekken om te voorkomen dat je zou kunnen aanvoeren dat je niet voldoende gewaarschuwd bent.
Niet de mens staat centraal maar de bureaucratisch toegepaste wet.
Het is niet zorgvuldig en niet leuk, maar het kan erger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Dank je, vooral voor je derde alinea. Want ik was gefrustreerd, omdat ik toch braaf steeds alles opvolg en solliciteer etc.
Snuffel
12 jaar geleden
Zo had ik bijvoorbeeld mijn vakantie opgegeven bij het UWV. Vind ik bij thuiskomst een brief dat ik een bepaald formulier niet had ingevuld op tijd. Maar ja, ik was op vakantie en heb dus niet het formulier gezien en kunnen invullen, want ik was er niet. Krijg ik op mijn kop, terwijl in hun systeem toch moet staan dat ik er niet was. Maar die linken worden niet gelegd. Sorry, gefrustreerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel: Zeker je laatste ervaring toont aan dat het systeem hierin niet voldoende klantgericht is en vermijdbare fouten maakt. Als je er mee zit en een poging wilt wagen om de bureaucratie te doorbreken en een meer menselijk tintje wilt geven, dan kun je het beste een klacht indienen bij het klachtenbureau UWV.
Wel op papier en per briefpost met handtekening anders kan je er - indien gewenst - niet mee verder als je geen goed antwoord krijgt omdat er voor de echte ambtelijke behandeling (nog) een handtekening op moet staan.
Ook om te voorkomen dat het wordt weggedefinieerd en als een signaal wordt beschouwd en niet als klacht en verbeterpunt.

Andere antwoorden (2)

Vreemd verhaal, is het echt alleen de naam of is het officieel een ander bedrijf geworden. Dan lijkt het me van wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Al wil ik nog wel even toevoegen dat ze niet gelijk hoeven te dreigen, je bent geen zwartwerker die de boel flest. (neem ik aan)

Toegevoegd na 3 minuten:
Omdat anders misschien je salaris en voorwaarden ook veranderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het niet alleen de naam is, maar ook een nieuw bedrijf. Het is het postbezorg gedeelte van TNT dat zelfstandig verder gaat.
Dan heb je dus een nieuwe werkgever en dat hoor je dus te melden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
aha, ok. dat wist ik niet. Vandaar. Ik had het dus moeten melden. Het zal vast wel goed komen toch? Ik heb het uitgelegd in een brief(je).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja joh komt heus wel goed. Gewoon even door de papiermolen heen prikken daar.
Het beste werkt ook pesoonlijk even langs gaan met dat briefje in de hand trouwens.
Snuffel
12 jaar geleden
Alleen op de papiermolen zouden ze al heel wat kunnen bezuinigen...