Mag een teruggave van de Belastingdienst als je aangifte doet in mindering gebracht worden op een bijstandsuitkering?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het een teruggave is, is dat per definitie een correctie op een eerdere, voorlopige berekening. Je hebt vorig jaar een x bedrag aan belastingen betaald, nu doe je aangifte en blijk je teveel betaald te hebben, het teveel krijg je terug.
Het is dus geen gift, het is een correctie zodat je precies zoveel belastingen en dergelijke hebt betaald over het voorgaande jaar, het is géén inkomen en mag niet in mindering worden gebracht op een uitkering.
Iets anders is het als je bijvoorbeeld schulden aflost, dan mag zo'n teruggave wel gebruikt worden om af te lossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom houdt de Sociale Dienst dan de VT (i.v.m. Kindgebonden Budget) in op de uitkering?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou je bij de Sociale Dienst moeten navragen, misschien geldt voor jou een speciale situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt als je er goed over nadenkt.
Het is inderdaad geen extra inkomsten maar een teruggave van teveel betaalde belasting.

Andere antwoorden (2)

Beredeneerd, dus niet o.b.v. de wet en haar toepassing: ja.

Want wat vroeger bijstand heette, gaat uit van het besteedbaar inkomen.
Tenzij je overeind kunt houden dat de restitutie slaat op een periode dat je geen bijstand had en het bedrag de vrijstelling niet te boven gaat.

Een te betalen bedrag aan de Belastingdienst bij al langer lopende bijsand zou dan logischerwijs door de gemeente vergoed moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet.
Is afhankelijk van de situatie.

Krijgt men belasting terug over de periode voor dat de uitkering betaald werd:

Ja.

Krijgt men inkomstenbelasting terug over de periode dat men de uitkering genoot:

Nee.

De belastingteruggaaf mag niet ingehouden worden omdat de uitkerende instantie dan een teveel aan belastingen heeft ingehouden.