Ik ben 140 km van mijn werk verhuisd. En rij met mijn eigen auto op en neer. Wat en hoeveel krijg ik dan vergoed? En is mijn baas dat dan verplicht?

Ik ben 140 km verder verhuisd van mijn werk, ik ben timmerman en werk bij een bouwbedrijf. Volgens bouw cao.
Ik rij dus elke dag 280 km voor mijn werk met eigen vervoer.
Nu krijg ik 50 euro per week reiskostenvergoeding.
Meer kreeg ik niet, zat er niet in vanwege de crisis werd er gezegd. Dus ben er mee akoord gegaan om mijn werk te kunnen behouden.
Nu is mijn vraag, kan ik mijn baas verplichten om mij volgens het bouw cao de reisvergoeding alsnog te betalen wat ik eigenlijk volgens het bouw cao had horen te krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij had ik ooit gelezen dat je helemaal niks extra krijgt als je vrijwillig verder van je werk gaat wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roland1995: dat is in een hele hoop CAO's in elk geval wel zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad,de vraagsteller is zelf verder weg gaan wonen dus is de werkgever niet verplicht om over die afstand reiskosten te betalen.

Antwoorden (6)

Het is jou beslissing geweest om te verhuizen. Dat je daardoor verder van je werk woont is niet het probleem van je baas maar van jou. Dus je kan hier niets aan doen.
ronron1212
12 jaar geleden
de cao:

U heeft recht op reiskostenvergoeding als u per dag meer dan
15 kilometer moet reizen om van uw huis naar uw werk te komen
en weer terug. Het maakt daarbij niet uit of uw werk in of buiten uw
woonplaats is.
U krijgt de vergoeding alleen als u daadwerkelijk heeft gereisd, dus
niet als u ziek bent of een vrije dag heeft.

Als uta-personeel krijgt u alleen
reiskostenvergoeding als u in een
andere gemeente moet werken dan
in uw arbeidsovereenkomst staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik als zelfstandige mag 19cent / km rekenen en aftrekken van de belasting. Het hangt denk ik van je baas af of hij jou ook zoiets kan bieden. Praat er een keer over?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb je altijd recht op vergoeding van de onkosten die je moet maken om op je werk te komen dus zowel de km's als de reisuren moeten vergoed worden.
Elke werkgever kan die onkosten claimen bij de klant of later bij de belasting dmv.teruggave of vermindering op zijn aanslag.
Dat werkgevers er altijd zo moeilijk over doen word mijns insziens alleen maar ingegeven door het feit dat ze het pas later terugkrijgen en liever niet uitbetalen !
Zou desnoods lid worden en raad vragen aan de bond want dat is het in jouw geval dubbel en dwars waard !
Ook als jouw baas zich zgn.niet gebonden voelt aan de cao word die wel als uitgangspunt genomen in de bouw !
Dus volgens de cao is hij verplicht maar dan beroepen dat je daar niet onder valt is goedkoop en laakbaar maar gebeurt veel te vaak !
Mensen laten het er dan vaak bij zitten en worden financieel flink in het ootje genomen !
Ook kan je inlichtingen bij de arbeidsinspectie en het ministerie van werkgelegenheid opvragen !
Ook een arbeidsjurist is een optie (eerste gesprek bijna altijd gratis) maar zou op mijn recht staan en mijn reisvergoeding opeisen !

Succes!

Groet Simon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het goed is staat dat in je contract of in de voorwaarden van de reiskostenvergoeding

Bij mijn bedrijf kreeg je de afstand huis-werk vergoed zoals die was toen je in dienst kwam.

Verhuis je VERDER weg krijg je niks extra, stond er duidelijk bij.

Dus stel, ik woon op 10 km en verhuis na een jaar naar 50 km, krijg ik maximaal voor 10 km

Mijn collega woonde eerst op 100 km en gaat op 50 km wonen, die krijgt dus wel die 50 km (maar de 100 ook niet meer als hij daarna WEER verhuisd)
12 jaar geleden
Je bent zelf zo ver verhuist ,nee je baas hoeft dat niet te betalen ,je kunt het nog wel gekker maken .het zou anders zijn als je door het verplaatsen vh werk gedwongen zou zijn om te reizen nee je baas krijgt het ook niet terug ,het zijn gewoon kosten die het werk duurder maken ,en dus hem dus uit de markt prijst .zijn de marges die je baas verdient hoog hoog ja dan maakt het hem niet uit .maar zon feest is het meestal niet . Nogmaals probeer of een baan in de buurt tevinden of accepteer de reis vergoeding .nee er is geen instantie die je baas dat terug bet ,het maakt gewoon het werk duurder ,nee ook je reis tijd niet .sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ps als je baas heel heel. Blij met je is zou je kunnen vragen of hij in plaats van reis geld je een busje of een auto least Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het juiste antwoord. +