is het komen in de schuldsanering eigen schuld. of kan het ook jou fout niet zijn geweest?

is het altijd je eigen stomme schuld als je in de schuldsanering komt.
kennissen van mij zitten er sins vandaag in.
ze moeten dus waarschijnlijk ook hun huis uit.
is het altijd je eigen schuld. en hoe lang zit je erin.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog 44 dagen :)

Het beste antwoord

3 jaar, dan ben je er van af. Eigenlijk een heel mooie regeling. Maak je het niet af dan blijven je schulden bestaan en kunnen die je hele leven achtervolgen.
Soms is het mensen hun eigen schuld...soms een samenloop van omstandigheden. Sommige mensen geven gewoon meer geld uit dan er binnenkomt.
Andere mensen komen in de problemen door bv samenloop van verlies werk/inkomen, ziekte (zelfstandigen), echtscheiding etc. Ook voor mensen die een goeie baan hadden en een leuk huis met dito hypotheek is de bodem van de spaarpot dan snel in zicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wanneer u aan het einde van de looptijd van de Wsnp uw verplichtingen bent nagekomen die voortvloeien uit de wet, wordt er een eindzitting op de rechtbank gepland. Op deze zitting hoort u of u een schone lei krijgt. U mag geen nieuwe schulden hebben laten ontstaan, uw schuldeisers niet benadeeld hebben en u moet zich gehouden hebben aan uw inspanningsverplichting en informatieplicht.

Wat houdt de schone lei in?

Aan het einde van de wettelijke schuldsanering gaat de bewindvoerder het geld verdelen die u gedurende de looptijd van de Wsnp gespaard heeft. Vaak is het gespaarde bedrag niet hoog genoeg om alle schulden volledig te betalen. Er blijft dan een aantal restvorderingen over. De schone lei houdt in dat deze restvorderingen voor de schuldeisers niet meer opeisbaar zijn. U mag erop afbetalen, maar dat hoeft niet. De schone lei heeft betrekking op alle schulden die onder de werking van de Wsnp vallen. Dit zijn alle schulden die bestonden op het moment van toepassing van de Wsnp. De enige uitzondering hierop zijn sommige studieschulden bij de Informatie Beheergroep (artikel 299a van de Faillissementswet) en vorderingen die voortvloeien uit een strafrechtelijke veroordeling bij het Centraal Justitieel Incasso Bureau (artikel 358 lid 4 van de Faillissementswet).

Toegevoegd na 13 minuten:
Eigen schuld of niet, doet er niet toe. Ben je terecht gekomen in een uitzichtloze situatie wat betreft je schulden? Dan kun je hulp krijgen bij het zoeken naar een oplossing voor je probleem.
Veel goede informatie vind je op http://www.wsnp.rvr.org/index.cfm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hebben van een lening, is altijd een risico.

Je krijgt er altijd een geldschuld door. Of je nu een kleine lening afneemt, of een grote zoals een hypotheek.
Er bestaat altijd een kans dat je een keer in de situatie komt dat je niet kan betalen.

Dat die situatie voorkomt hoeft niet altijd jouw schuld te zijn. Je kan overreden worden door een auto en in de ziektewet komen.

Maar van het risico, dat wist je. Ik zou je naief vinden als je dat niet wist.

Is het je eigen schuld? Ik vind dat je het risico bent aangegaan. Dus is het jouw schuld.
Je kunt ook een huis huren, zonder een lening aan te gaan. Dus er was altijd een andere optie.

Jij hebt de lening afgesloten. Daar draag je de schuld van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het risico van een lening is altijd je eigen verantwoordelijkheid, maar ik zie wel een verschil tussen eigen stomme schuld en eigen verantwoordelijkheid, maar niet te voorzien. En allerlei gradaties daartussenin.

Je kunt in de schulden raken door een gat in je hand te hebben, flatscreens en truitjes op afbetaling te kopen, leningen af te sluiten om die leningen af te betalen etc.

Je kunt ook in de schulden raken doordat je samen met je partner een hypotheek hebt die op zich verantwoord is, maar niet meer op te brengen als je uit elkaar gaat (wat je niet bepaald had gepland), terwijl je het huis in de huidige economie niet zonder restschuld kunt verkopen, áls je het al kunt verkopen.

Allebei eigen verantwoordelijkheid. Maar in het eerste geval eigen stomme schuld, en in het tweede geval vooral onvoorzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je in de schuldsanering terecht komt kan dit een aantal redenen hebben zoals hierboven al aangegeven. En ik zal dan even niet verder ingaan op de categorie ondernemers die failliet gaan, of de rijkere die werkeloos raken...

De "gewone arbeider" die in de schuldsanering terecht komt met een salaris die op of net boven het Wettelijk Minimum salaris ligt. Zie je vaak dat zij al een heel traject achter de rug hebben waar het oer-instinkt 'overleven' een grote rol heeft gespeeld. Want als je uitgaat van de gemiddelde vaste uitgaven per maand. Dan blijft er aan het einde van deze verplichtingen weinig over. En als je aan het einde van deze vaste kosten zo'n 200 tot 500 euro over houd dan is het erg lastig om reserves op te bouwen. Vooral als er ook kinderen in het gezin zijn. Want iedereen heeft thuis een telefoon, TV en PC/Laptop staan met de nodige aansluitingen die dan al zo'n 150 euro per maand kosten. En dan gaat het er bij de telefoon even niet om, of dat dit een vaste telefoon, GSM abonnement, of pre-paid is. Een gemiddeld huishouden is per maand zo'n 157 euro kwijt aan de essent/Nuon/Eneco/whatever. Zo'n 250 euro per maand aan de ziektekosten verzekering zonder aanvullingen en gemiddeld zo'n 400 euro aan huur/hypotheek. En dan zit je al op 957 euro per maand aan vaste lasten en blijft er niet heel erg veel over.

Als je dan ook nog de kids en jezelf aan het eten moet houden dan word dit erg krap. Want de kinderen kosten in de eerste 18 jaar 250.000 euro. En als je dan 1357 per maand ontvangt dan kun je al snel uitrekenen dat dit met kids erg krap is. Want dan heb je 400 euro voor de maand over, waarin je de kids en jezelf in leven moet houden. Om over het kleden van de kids en jezelf maar even te zwijgen.

Dus in verreweg de meeste gevallen zal het een samenloop van omstandigheden zijn, waardoor men in de problemen komt. Want je ontkomt er dan bijna niet aan dat er om tactische redenen dan eens een rekening blijft liggen. Of de pech hebt dat er iets fout gaat bij het overstappen naar een andere leverancier/provider/zorgverzekering. Want dan zit je ineens met dubbele kosten. En als dit voor de rechter komt trek je als consument altijd aan het kortste eind. Want je sneuvelt aan het einde van de rit op maar één ding. En dat is dat je geen "ontvangstbevestiging van een aangetekend schrijven" kunt overleggen.

Dus wanneer iemand in de schuldsanering terecht komt is dit praktisch altijd een samenloop van omstandigheden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen kosten inderdaad veel geld. Daarom vind ik het onbegrijpelijk dat het zo normaal gevonden wordt dat iedereen maar kinderen 'neemt', of je het je nu kunt veroorloven of niet. De belangrijkste beslissing die je in je leven neemt, waar we blijkbaar de minste eigen verantwoordelijkheid bij verwachten. Enne: in onze maatschappij is het krijgen van kinderen, compleet met alle kosten van dien, géén 'samenloop van omstandigheden'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo bedoelde ik de kinderen in mijn antwoord ook niet dat die een samenloop van omstandigheden zijn. Alleen maar dat er dan steeds minder per maand over blijft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen kosten veel, maar niet zo veel. (250.000/18/12 = meer dan 1150 EUR per maand). Wellicht als je al het onderwijs e.d. meerekent, maar die kosten zijn niet (direkt) voor de ouders. Schuld en schuldsanering is altijd een samenloop van omstandigheden, maar is in het begin toch meer uitgeven dan je eigenlijk kan. De regering geeft daarbij helaas een slecht voorbeeld.
Ik heb niet het idee,dat je in 1 klap zo diep in d schulden komt te zitten dat je in de schuldsanering terecht komt!
Volgens mij is het idd 99% eigen schuld en de rest domme pech!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk het komt wel door de situatie waar je zelf voor hebt gezorgt,maar als iemand zijn baan verliest en je uitgaven gebasseerd zijn op je vorige inkomen dan gaat het al snel mis als je geen goede andere baan vind...maar je kunt ook raak hebben gekocht via homeshopping en zo al je geld kwijt zijn en wel de rekeningen nog moeten krijgen,tja dat is echt eigen schuld...is dus per persoon verschillend...het duurt bij de meeste gevallen 3 jaar waar je echt alles moet opgeven wat je doet en je aan een strak schema houden...helaas doordat de communicatie vaak niet goed is tussen de currator en zijn client halen maar 10 procent van de mensen het om na 3 jaar schuldvrij te zijn.......je kunt het ook afkopen met een klein procent(je maakt een deal zeg maar)misschien iemand in hun omgeving die dat hun wilt lenen?????

Toegevoegd na 9 minuten:
trouwens over het huis:vaak kan de currator wel een regeling treffen dat ze als eerste geld zien bijv. zodat je in je huis kunt blijven vooral als het geen overwaarde opleverd,want je moet onderdak hebben volgens de schuldsanering en gezien de situatie kunnen ze je het beste laten zitten als de hypotheek niet te hoog is