Er van uitgaand dat je 'opportunity costs' bedoeld (dus kosten die je maakt wanneer je iets juist niet doet terwijl je het had kunnen doen), de opportunity costs zijn simpel te berekenen:

Voorbeeld:
Je staat voor de keuze om een studie van 4 jaar te doen of direct te gaan werken, vervolgens kies je voor de studie van 4 jaar. Dan is het salaris dat je in die 4 jaar had kunnen krijgen opportunity costs.

Ik weet niet zeker of dit hetzelfde is als wat jij bedoeld met opofferingskosten, maar het klinkt wel ergens in die richting. Hopelijk heb je hier wat aan, het is dus simpelweg berekenen wat je niet hebt verdient maar wel had kunnen verdienen als je een andere keuze maakte. (Aangezien dat nogal breed is zal er in de opdracht/vraag/casus die je hebt vast wel een beschrijving staan die duidelijker aangeeft wat er verdient had kunnen worden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opofferingskosten of alternative kosten, in het engels opportunity cost, value cost of alternative cost, bereken je als volgt: het gaat er altijd om dat je de hoogste netto baten van de andere alternatieven neemt. bv je kunt
a) in een supermarkt gaan werken op zaterdag, opbrengst 30 euro, kosten 8 euro
b) in een kledingzaak werken, opbrengst 42 euro, kosten 15 euro of
c) patatkraampje op de markt 25 euro opbrengst, maar erg leuk en bovendien 0 euro kosten.

De netto baten
van a) 30 - 8 = 22
van b) 42 - 15 = 27
van c) 25 -0 = 25.

De opofferingskosten
van a) hierbij kies je de hoogste van de alternatieven b) en c) dus 27 euro,
die van b) hierbij kies je de hoogste van a) en c) dus 25 euro en de opofferingskosten van c) is de hoogste van a) en b) dus weer 27.

Eigenlijk moet je een correctie op de netto baten brengen door de opofferingskosten van de nettobaten af te trekken.
De gecorrigeerde netto baten van a) wordt dus 22 - 27 = -5
De gecorrigeerde netto baten van b) wordt 27 - 25 = 2
De gecorrigeerde netto baten van c) wordt 25 - 27 = -2.
In dit geval is de keus voor alternatief 2 de meest logische (hoogste gecorrigeerde netto baten)

In dit voorbeeld is geen rekening gehouden met persoonlijke voorkeuren waardoor bv kosten en baten kunnen wijzigen. (bv hoeveel geld je er voor over hebt om in de patatkraam te mogen staan....)