Hoe komen de nederlandse banken/verzekeraars ooit vanhun lening af die ze van de FED kregen?

de nederlandse staat had een bepaald bedrag uitgeleend aan de nederlandse banken/verzekeraars, dit bedrag is nog steeds niet geheel terug betaald, dit bedrag is niets vergeleken met de lening die de FED heeft gegeven.

als de banken/verzekeraars al zo'n moeite hebben om de nederlandse staat terug betalen hoe willen ze dan ooit de schuld aan de FED terug betalen? (dat bedrag is vele mogen hoger)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het ook een vreemde zaak !het lijkt wel een soort zwijggeld :) dat de fed banken die welles waar diep getroffen werden door de verkeerde Amerikaanse ratings zo veel geld kregen (bij gemaakte $?)zonder goed terug betalingsverkeer plan .het blijft gek dat Europese banken zonder op onderliggende dekking teletten zo blind in de Amerikaanse hypotheek markt miljarden inversteerden . We zullen er nooit precies achter komen . Ongewenste info .

Het beste antwoord

Je stelt in je toelichting, dat de Nederlandse banken, die staatssteun hebben ontvangen "moeite hebben, om de staat terug te betalen".

Mij lijkt, dat dat niet juist is. De banken hebben helemaal geen moeite om het geld terug te betalen, en het wordt zelfs gestimuleerd om niet al te snel terug te betalen. Want op vervroegde aflossing staan hoge boetes.

Voorbeelden: ING kreeg 10 miljard van de overheid. In december 2009 werd al de helft + rente keurig terugbetaald. In mei 2011 nog eens 2 miljard, met een premie van 50%. Aegon heeft van de 3 miljard ook al 1 miljard afgelost, en daar verdient de staat helemaal dik aan: 44 miljoen rente, en 108 miljoen aflospremie. SNS had minder dan een miljard geleend, en als ik het goed heb, is dat geld ook al terug in de schatkist.

Dat banken van de FED hebben geleend, is nieuws geworden, maar dat komt alleen maar omdat die gegevens tot stand zijn gekomen, d.m.v. een of andere wet openbaar bestuur. Dit soort leningen zijn helemaal niet ongebruikelijk, maar lijken nu opzienbarend te zijn, omdat we in een financiele crisis zitten.

De reden dat banken van de FED hebben geleend, was uit voorzorg. De markt "droogde op" en men was bang voor een bankenrun, zeker na alle ellende met Icesave en DSB. Het feit dat een ijzersterke bank als RABO ook geld leende, zegt al genoeg. Er is geen enkele reden om aan te nemen, dat het geld uitgeleend door de FED niet terug zou komen.

Banken doen niets liever dan onderling geld lenen en uitlenen. Als het vertrouwen tussen banken hapert, zoals dat gebeurt in een crisis, leent men geld van DNB, ECB of de FED. Daar wordt gewoon rente over betaald, en zelfs als de terugbetaling nog lang duurt, dan is er nog steeds niets aan de hand. Een hypotheek betaal je ook pas helemaal af na 30 jaar, en je hypotheekverstrekker maakt zich meestal geen enkele zorg, of dat geld ooit terugkomt. Hetzelfde geldt voor leningen aan banken.