Ik ben verhuisd vanuit mijn ouderlijke huis om te gaan samen wonen, heb ik nu recht op reiskosten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (6)

Reiskosten van je ouders? Nee natuurlijk niet, je kiest er zelf voor dus mag je ook je eigen boontjes doppen en betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, jij hebt net zo goed als ieder ander mens recht om reiskosten te gaan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet als je naar je ouders gaat ;-)

Maar voor je werk hangt het er natuurlijk sterk van af of je door je verhuizing zodanig ver van je werk bent gaan wonen dat je recht hebt op reiskostenvergoeding.

Sommige bedrijven geven alleen reiskosten op basis van OV, andere geven een kilometervergoeding. In de regel gelden vergoedingen pas vanaf een afstand van 10 kilometer naar je werk, en soms is er ook een maximum.
Het beste kun je dat navragen op personeelszaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
En als toevoeging: er zijn bedrijven die je niet meer reiskosten gaan geven als je vrijwillig verder van je werk gaat wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard, maar in het geval van 'het huis uit gaan' en gaan samenwonen doen ze in de regel niet al te ingewikkeld volgens mij, mits het niet al te gek wordt. Ook niet als je vanwege het werk van de ene partner moet verhuizen en de ander blijft nog net dicht genoeg bij zijn werk om te kunnen blijven werken.
Als je van Maastricht naar Groningen gaat verhuizen, kan ik me voorstellen dat ze even gaan piepen. De vraag is echter of je dan zelf nog zin hebt je baan te houden....
ronron1212
12 jaar geleden
de reden is niet van belang een bedrijf betaald wel of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal ook wel iets te maken hebben met de grootte van het begrijf ; of je twee werknemers hebt of 200 zal ook nog wel verschil kunnen maken.
Persoonlijk heb ik er alle keren dat ik moest verhuizen om dergelijke redenen, gewoon meer reiskostenvergoeding gekregen. No problem.
ronron1212
12 jaar geleden
heb je geluk de meeste bedrijven klein of groot doen daar niet aan. In de meeste cao's is ook een maximum aan de reiskosten gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, toen ik ging samenwonen kreeg ik niet meer reiskostenvergoeding. Maar ik moest dan ook 80 km verder rijden (Totaal 100km), hetgeen ik overigens ook niet al te lang heb volgehouden. En ik ben dus al gauw weer dichter bij huis gaan werken.
Een bedrijf is volgens mij niet verplicht reiskostenvergoeding te geven. De enige die je dus een juist antwoord kan geven, is de personeelsfunctionaris
anneliez
12 jaar geleden
Volgens mij is een bedrijf dat niet verplicht aan jou als je zelf verder weg gaat wonen, dan zijn die kosten voor eigen rekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Als het voor werk bedoeld is van GV steller dan hoeft de werkgever niet meer reiskosten te vergoeden omdat de werknemer verder weg is gaan wonen.
Als je bedoelt een mogelijk recht op reiskostenvergoeding vraag ik me af van wie je die vergoeding meent te kunnen verwachten en waarom.
Als het is vanwege je werkkring en je werkgever dan begrijp ik uit je vraag dat je nu verder van je werk bent gaan wonen en (meer) reiskosten hebt.
De reiskostenvergoeding wordt m.i. in principe vastgesteld en geregeld bij de aanvang van de dienstbetrekking. Als jij vrijwillig en om privéredenen verhuist waardoor je meer tijd en kosten kwijt bent dan heb je m.i. geen recht op reiskostenvergoeding.
Er waren (en misschien zijn) zelfs arbeidsvoorwaarden waarbij je voor verhuizing de toestemming nodig hebt van de werkgever.
Wel kun je de werkgever vragen of hij - binnen de fiscale normen en de algemene bepalingen inzake arbeidsovereenkomsten - bereid is op grond van de arbeidsrelatie je kosten te vergoeden.
Wat dan helpt is als je hem duidelijk kunt maken waarom deze verhuizing goed is voor je werk.