Mijn contract voor gas en electrisch loopt af, wat is op dit moment wijsheid?

1, 3 of 5 jaar vastzetten met vaste tarieven of een jaarcontract met variabele tarieven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De prijzen wisselen elk jaar. Dat weet jij (anders had je de vraag niet gesteld), en dat weten de leveranciers ook.

De leveranciers kunnen de toekomst vele malen beter inschatten dan jij. Zij hebben de prijzen van de eenjarige, tweejarige, driejarige en vijfjarige contracten al afgesteld op de te verwachten prijsveranderingen.

Wat dat betreft zou het dus niets uitmaken welke contractduur je neemt.

Maar: al kunnen ze nog zo goed schatten hoe de prijzen zich zullen ontwikkelen, er blijft een onzekerheid. Hoe verder in de toekomst, hoe groter die onzekerheid is, ook voor de leveranciers.

Daarom zullen ze de prijzen voor de meerjarige contracten wat extra verhogen, ter compensatie van die onzekerheid. Hoe langer de contractduur, hoe meer prijsopslag ze erop zullen (moeten) zetten.

Wat betekent dit nu?

De goedkoopste contracten zijn de eenjarige contracten, of de langere contracten maar dan met wisselende prijs. Een meerjarig vasteprijscontract is gemiddeld altijd duurder dan meerdere korte contracten, en ook duurder dan een meerjarig contract met variabele prijzen.

Gaat het jou puur om de prijs die je *gemiddeld* over de komende tijd betaalt, dan moet je dus een kort contract nemen. Soms ben je dan wat duurder uit dan met een lang contract, soms juist wat goedkoper, maar uiteindelijk, na een aantal jaren, zal blijken dat je gemiddeld minder hebt betaald.

De "prijs" die daar tegenover staat, is de onzekerheid. Jouw prijs zal sterker fluctueren dan wanneer je steeds langjarige vasteprijscontracten neemt.

Dat is nu de afweging die je moet maken.

--  Heb je financiële buffers, ga dan voor de korte contracten. Soms betaal je een paar jaar meer dan eigenlijk nodig zou zijn geweest, maar uiteindelijk ben je goedkoper uit. Je moet die paar dure jaren dan wel financieel kunnen overleven.
--  Heb je geen financiële buffers, ga dan voor de lange, vaste contracten. Je betaalt uiteindelijk meer, maar je hebt wel zekerheid over het bedrag dat je kwijt bent.

Oh ja, veel maatschappijen hebben een welkomstbonus of een nieuweklantenkorting of hoe ze het noemen. Dat zorgt ervoor dat vaak wisselen extra aantrekkelijk is.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In deze tijden van schommelende olieprijzen lijkt het me verstandig om niets vast te zetten. Je weet het natuurlijk nooit zeker, maar ik zou zeker de gok niet nemen om 5 jaar lang de hoofdprijs te betalen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens, +
Overstappen naar een andere leverancier, dan krijg je voor dat jaar een overstapkorting.
Dus de prijs nu voor 1 jaar vastzetten.
Over een jaar opnieuw bekijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Variabel Jaarcontract .

+ overschakelen naar groene en de goedkoopste leverancier: Essent

http://www.essent.be/nl/particulieren/over-essent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Energieprijzen zijn als de prijzen voor vliegtickets: je bent uren bezig met vergelijken en als je eindelijk de goedkoopste gevonden hebt dan is de actie ineens afgelopen. De enige zekerheid die je hebt is dat er altijd iemand is die minder betaalt voor dezelfde energie.

Dat gezegd hebbende: er zijn een aantal dingen die meespelen. Wat mij belangrijk lijkt is wat je maximum kunt besteden aan energie. Als je het heel krap hebt, dan telt iedere cent. Dan is het geen gek idee om zekerheid te kopen om zo in ieder geval drie jaar rust in je portemonnee te hebben.

Heb je iets meer speling, dan is een driejarig contract eigenlijk geen goede keus. De prijzen liggen momenteel (tenminste, toen ik in juni zelf op zoek was) een stuk hoger dan de variabele en jaarcontracten. Dat betekent dat de energieprijs een flink stuk moet stijgen om in jouw voordeel uit te vallen. Daarnaast grijp je altijd mis als de prijzen dalen. Beter is het om rond te kijken naar actieprijzen. Vaak horen deze bij een jaarcontract, maar dat hoeft niet.

Uiteindelijk geldt: wil je goedkoop uit zijn dan moet je actief shoppen. De meeste mensen laten hun energie voor wat het is, en profiteren de energiebedrijven van deze ‘slapende’ klanten terwijl ze nieuwe lokken met de acties. Dus: schrijf in je agenda wanneer je actietarief afloopt en ga dan op zoek naar het volgende goedkoopste tarief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan moeilijk een inschatting maken wat het beste is. Ik zou zelf voor 1 jaar vastzetten en na een jaar kijken of je weer kan overstappen. Als je overstapt op een andere leverancier dan krijg je een welkomstbonus. Daarmee bespaar je ook veel geld aangezien de leveranciers graag nieuwe klanten willen. Hier wordt helaas meer energie in gestoken dan bestaande klanten.

Als je het energiecontract voor 5 of 3 jaar vast zet dan zou ik er wel voor zorgen dat je zeker weet dat je tevreden bent met de energieleverancier. Ik lees vaak verhalen van leveranciers die niet klantvriendelijk zijn en je van het kastje naar de muur sturen als je een probleem hebt (zoiets als T-mobile en Youp van het hek ;-)). Stel dat je dan niet tevreden bent dan zit je opgescheept met de leverancier en moet je een overstapboete betalen als je er vanaf wilt.