Waar kan ik als student een woning zoeken?

Hallo,

Ik woon momenteel in een buitenwijk van Leiden.
En ik zoek een woning in Den Haag.(ik studeer
op de Haagse hogeschool).

Maar ik heb als aankomend student nul komma nul ervaring in het zoeken naar een woning.

Dus mijn vragen zijn:

- Ik wil als inwoner van de gemeente Leiden
een woning zoeken in Den Haag is dit mogelijk?

+ Zo niet hoe kan ik een goedkope woning elders in Leiden
zoeken? (Goedkope studenten woningen in Leiden is voor mij geen optie. Dat is omdat je dan een Leidse student
moet zijn, wat ik dus niet ben).

- Moet ik me inschrijven bij een woningbouwvereniging?

+ Wat zijn de voorwaarden?
(Ik las bijvoorbeeld dat je een bepaald inkomen
moet hebben?).

- Klopt het dat de wachtlijsten op een woning erg lang zijn?
(waar kan ik die informatie raadplegen).

- Overige tips?
(of nuttige websites erover -stuur me een bericht).

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De Haagse studentenwebsite geeft duidelijk aan welke mogelijkheden er zijn én wat de leuke en minder goede buurten zijn. Als je in Den Haag op kamers wil, moet je je zo vroeg mogelijk inschrijven bij één of meer woningaanbieders. Voor inschrijven en het zoeken naar kamers kun je terecht op onderstaande websites.

www.duwo.nl, woonruimte in ondermeer Den Haag voor jongeren en studenten;

www.vestia.nl, woningbouwcorporatie met veel panden in Den haag voor studenten. Studenten die al bij Vestia wonen mogen vaak zelf kiezen wie er bij hun in huis komt, dus maak contact met mensen die al in Den Haag wonen. Dit betekent wel dat je wel weer moet hospiteren;

www.ikzithier.nl geeft een overzicht van o.a. studentenwoningen;

www.staedion.nl verhuurt eveneens woonruimte aan studenten;

Er zijn ook makelaars waarbij je zonder al teveel kosten iets kunt huren, zoals Duinzigt.

Bij www.kamernet.nl kun je je gratis inschrijven. Je betaalt echter wel om te kunnen reageren op het kameraanbod (€ 17,95 voor 10 reacties). Kamernet werkt niet met wachtlijsten. Je schrijft je in, je reageert op de kamer die je wilt hebben en dan is het wachten op een uitnodiging.

www.camelot.nl biedt antikraakwoningen aan voor studenten. Een goedkope oplossing om ergens te wonen met veel ruimte.

DUWO, de grootste aanbieder van studentenhuisvesting van Nederland, verhuurt trouwens ook studentenwoningen in Delft en Leiden.

De wachttijden zijn per aanbieder verschillend, en dit is natuurlijk geen gunstige tijd om op zoek te gaan naar een woning of kamer. Omdat er in Den Haag behoorlijk wat woningen leegstaan, zou het weleens handig kunnen zijn om Camelot te benaderen om als antikraakwacht te gaan huren.

Met al deze tips moet het lukken...

Veel succes!
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (4)

Www.kamernet.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je kan in Den Haag inschrijven, want door je studie ben je economisch verbonden aan Den Haag.
Afhankelijk van je leeftijd, vanaf 23 kan je in aanmerking komen voor huurtoeslag,info hier over vind je op de site van de belastingdienst.
Je kan je zeker inschrijven bij een woningbouw vereniging, op hum site vind je ook de voorwaarde mbt je inkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag overal wonen waar je wilt, het maakt niets uit waar je studeert. Wil je een kamer huren? In dat geval zou ik kijken op kamernet.nl en soortgelijke sites. Voor kamers hoef je geen minimuminkomen o.i.d. te hebben.
Als je op zoek naar een eigen woning, zou ik me indeddaad inschrijven bij een woningbouwvereniging. Denk er wel aan dat woonruimte in het westen gewild is, en dat er bij woningbouwstichtingen vaak lange wachtrijen zijn.

Jij kunt dus best in Leiden in een studentenhuis wonen hoor! Soms willen bepaalde huizen echter alleen maar mensen die in dezelfde stad studeren. Dit ligt maar net aan het huis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kamernet.nl of easykamer.nl evt. woningnet.nl

kijk uit met inschrijfgeld betalen (huurprofielen.nl) sommigen ontvangen het geld graag en doen of ze voor je aan het zoeken zijn (is niet zo) anderen doen wel wat voor je maar vragen om bemiddelingskosten (lees eerst de voorwaarden en google erop los, tik in ervaring met xxx)