Ik kriijg via mijn werk een gouden handdruk, en 3 jaar ww, heb een eigen bedrijfje alleen in de weekenden als hobby krijg ik dan wel die 3 jaar ww.?

terwijl ik mn eigen bedrijfje run älleen in de weekenden",
krijg ik dan wel de 3jaar ww of moet ik met het UWV een regeling treffen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (5)

Dat kan nog ingewikkeld worden. Hangt van veel dingen af. Bv percentage ww en omzet eigen bedrijf. Beter aan het UWV vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omzet bedrijf is niet van belang. De netto-winst is maatstaf.
Als je inkomsten gegenereerd worden die afgetrokken van de ww. Weekenden of geen weekenden.

Toegevoegd na 2 minuten:
De goudenhanddruk is bruto. Ik weet niet hoe oud je bent maar je zou dat geld op een sns banksparen kunnen zetten voor als je 65 ben dan betaal je minder belasting erover.
ronron1212
12 jaar geleden
Als je je eigen bedrijf al had ( tijdje ) voordat je ww aanvraagt voor je voormalige werk bijvoorbeeld 40 uur krijg je ook voor 40 uur ww. Vermoedelijk moet je wel aantonen dat je in je eigen bedrijf niet meer gaat werken en niet veel meer winst behaald..
Ik kan je nog wel wat tips geven ( ben boekhoudster )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via je werk krijg je geen WW. Die komt van het Uwv.

Is/wordt de gouden handdruk bedoeld en gezien als vergoeding voor gemist salaris of als pensioenbijdrage?
In het eerste geval zal de WW wordt uitgesteld totdat (dat gedeelte van) de gouden handdruk is opgebruikt.

Als je het bedrijfje al had toen je die baan had, dan is het niet een inkomstenbron ter vervanging van je baan en worden de inkomsten daaruit niet gekort.
Het mag echter niet zo zijn dat door de hobbybaan je kansen op werk worden beperkt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kun beter advies vragen bij een werknemersorganisatie of ZZP-organisatie dan bij het Uwv omdat het Uwv een ander belang heeft dan het jouwe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Donja58,

Je kunt een WW-uitkering aanvragen voor het aantal uren dat je hebt gewerkt in loondienst bij je werkgever.
UWV stelt dan het recht op uitkering vast en bepaald op basis van je arbeidsverleden de maximum duur van je uitkering.
Actuele informatie over de duur van de WW-uitkering vind je hier: http://bit.ly/ruRV0f

- De gouden handdruk van je werkgever heeft geen invloed op je WW-uitkering.
- Het werken als zelfstandige heeft geen gevolgen voor de vastgestelde maximum duur van je uitkering.

De gevolgen van het werken als zelfstandige voor je uitkering vind je hieronder:

-Werkte je al als zelfstandige naast je dienstverband bij je werkgever (voor de ingangsdatum WW) ?

Er wordt dan een gemiddeld aantal zelfstandige uren bepaald die niet worden gekort op je uitkering.
Ga je als zelfstandige meer werken dan deze vastgestelde uren, dan worden deze meeruren gekort op de WW-uitkering.
Worden deze meer-uren binnen een termijn van 6 maanden weer beëindigd, dan herleeft de WW-uitkering weer naar het oorspronkelijke niveau.
Dit betekent dat deze meeruren dus niet blijvend gekort worden.

-Ga je vanuit de WW-uitkering werken als zelfstandige ?

De uren die je aan je eigen bedrijf besteedt, gaan blijvend af van je uitkeringsrecht. Voor die uren ben je namelijk geen “werknemer” meer.
Dus als je tijdelijk minder werk hebt als zelfstandige, gaat je uitkering niet omhoog.

Je kunt er ook voor kiezen om toestemming te vragen voor de startperiode zelfstandigen.
Deze startperiode houdt in dat je gedurende maximaal 6 maanden met behoud van WW-uitkering werkzaamheden als zelfstandige kan verrichten.
Je eventuele inkomsten als zelfstandige worden dan voor 70% in mindering gebracht op je uitkering.
De WW-uitkering wordt tijdens de startperiode op basis van voorschot betaald.
Wil je voor deze startperiode in aanmerking komen ? Neem dan contact op met je werkcoach.

Actuele informatie over werken als zelfstandige naast een WW-uitkering vind je in deze brochure: http://bit.ly/eMjyKg

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare