Mag een incassobureau je spullen meenemen terwijl je een dossier hebt lopen bij een schuldhulpverlening?

Als je een dossier hebt lopen bij een schulphulpverlening, mag een incassobureau je spullen dan meenemen? Zo nee, wat kan er dan aan gedaan worden?
Alvast bedankt voor de reacties.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Als je onder curatele staat mogen ze niets doen. Ze moeten zich dan melden bij de schuldhulpverlener.
Krijg je gewoon hulp voor bijvoorbeeld budget beheer dan mogen ze het wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een incassobureau mag veel doen om namens de schuldeiser u het vuur aan de schenen te leggen. Hij mag schrijven en dreigen en allerlei kosten voor zijn werk in rekening brengen. Een incassobureau kan geen juridische stappen ondernemen en geen loonbeslag leggen. Een incassobureau zal wel alles op alles zal zetten om het geld te bemachtigen. Hij mag niet je spullen meenemen. Je kunt het incassobureau verwijzen naar je schuldhulpverlening eventueel kun je contact opnemen met je hulpverlener en het gebeuren van het incassobureau voorleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoort toch wel eens dat er bij mensen beslag wordt gelegd op de inboedel?
Dan nemen ze dus je spullen mee.
Toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat recht heeft een incassobureau niet. Bovendien loopt er al een schuldhulpverlening. De schuldeiser zal dit via de schuldhulpverlening moeten laten lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig dan maar voor vraagsteller.
Het is(lijkt me) al ellendig genoeg om in zo'n situatie te zitten.Hoe het ook komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook erg voor degene die goederen of een dienst geleverd heeft en zijn geld hiervoor niet krijgt.
Zonder actie van deurwaarder samen met rechtbank en jouw instemming kan een incassobureau m.i. niet binnenkomen, laat staan spullen meenemen. Lijkt me dreigen en spierballentaal.
Reageer schriftelijk naar incassobureau, zo mogelijk in samenspraak met schuldhulpverlening, doe een voorstel en zorg dat je een ontvangstbevestiging van je voorstel krijgt.
Blijf in overleg met de schuldhulpverlening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een incassobureau mag in principe niets behalve betalingsregelingen treffen en daarna vervelende brieven schrijven en dreigen met van alles en nog wat. Het is natuurlijk wel verstandig om de afspraken met een incassobureau na te komen, niet alleen omdat de kosten anders alsmaar op blijven lopen, maar vooral omdat die bureaus anders een deurwaarder in zullen schakelen.

Maar zolang je onder de schuldhulpverlening zit hebben ze helemaal geen bevoegdheid meer. De schuldhulpverlening is dan de tussenschakel.

Er is wel verschil in incassobureaus, want er zijn incassobureaus met deurwaardersbevoegdheid en de deurwaarder mag wel na toestemming van de rechter overgaan tot beslaglegging. Maar dit kan alleen als je je niet aan de afspraken houdt die met de schuldhulpverlening zijn afgesproken.

Je kunt dus het beste contact opnemen met je schuldhulpverlener die kan bij het incassobureau de spullen terugvorderen.
Als je er alleen maar bang voor bent en er dus nog geen spullen zijn meegenomen hoef je je geen zorgen te maken. Belangrijk is natuurlijk dat je de afspraken met de schuldhulpverlening strikt nakomt.

Toegevoegd na 36 minuten:
kijk ook eens op de site van het nibud en met name de 2e link
www.nibud.nl
http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/schulden/incassobureau-en-deurwaarder.html
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag me af waar jij vandaan haalt dat een incassobedrijf een deurwaardersbevoegdheid heeft? Want als jij je eigen link nakijkt staat er: Een incassobureau heeft geen wettelijke status! Bovendien kan er geen beslag worden gelegd zolang iemand bij schuldhulpverlening loopt.
Ceeve
12 jaar geleden
Ik bedoel dat er verschillende soorten incassobedrijven zijn nl. die alleen incassowerkzaamheden verrichten en incassobedrijven die eigenlijk deurwaarderskantoren zijn, dus automatisch al de bevoegdheden van een deurwaarder hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ceeve; Klopt