Hoe worden rekeningnummers toegewezen?

Wie bepaalt welk nummer je krijgt?
En verschilt die methode per bank?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In de zestiger en zeventiger jaren van de vorige eeuw kon je bij de postgiro, later Postbank, door contacten speciale nummers krijgen. Voor een VVE een nummer met het aantal leden met de maand en jaar van oprichting, iemand anders slaagde erin de geboortedatum van zijn dochter in het rekeningnummer te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tegenwoordig... de computer. En dit is voor alle banken hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze nummeren gewoon door. Bij de rabi geven de eerste vier nummers het kantoor weer. Verder zit er een proef op het nummer. Net als de elfproef bij bsn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de rabobank geld dat denk ik alleen voor primaire betaal rekeningen. Onze andere spaar-, extra- en bijzondere rekeningen beginnen niet met dezelfde cijfers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij Rabo de eerste 2 cijfers: 15 = de Boerenleenbanktak (katholiek) en 36 de Raiffeisenbank (p.c.)
Zestignummers de NMB, nu ING, 40 = AMRO en 50 + ABN.
Bij verhuizing kun je je bankrekeningnummer meenemen dan zijn bij voorbeeld Rabo het 3e en 4e cijfer niet meer maatgevend voor het kantoor.
Ing telt volgens mij door, elk rekening nummer is 1 hoger dan de vorige.
Bij de rabobank maakt het volgens mij uit wat voor rekening het is. Een gewone is xxxx.xx.xxx terwijl een minder gebruikte spaar of hypotheek rekening xxxx.xxx.xxx is

Toegevoegd na 3 minuten:
Op alle bankrekening nummers behalve de ing is de elf-proef van toepassing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt de oud Postbanknummers (voormalige girorekeningen) die uit minder dan 9 cijfers bestaan. De andere ING Bankrekeningnummers voldoen wel aan de elfproef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad