Wat is het probleem van een redelijke inflatie van ongeveer 4-5%?

Kan dit de woningmarkt niet uit het slop trekken? De waarde van hypotheken blijft immers gelijk, aangenomen dat de huizenprijs mee in-fleert, creëert dit overwaarde zodat het voor mensen sneller mogelijk wordt om te verhuizen en dus een nieuw huis te kopen

Toegevoegd na 52 minuten:
Ik ga er overigens van uit dat de prijzen en lonen meestijgen, misschien niet direct en tegelijkertijd, maar in het grote plaatje wel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Door een inflatie van 4/5% worden alle producten gemiddeld 4/5% duurder. Als het loon niet mee stijgt met de inflatie dan daalt de koopkracht.

Deze ketting kan je een heel stuk doortrekken,,

Daling koopkracht --> Daling vraag --> Minder productie --> Minder werkgelegenheid --> Meer werkloosheid etc. etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ongunstig voor de verkopers van het huis, die zullen er 4-5% minder voor krijgen. Waarschijnlijk zullen die dan eerder wachten tot het economisch gezien beter is, omdat ze er dan een hogere prijs voor kunnen vragen.
Tenzij de verkopers in een kleiner huis willen gaan wonen en ze dat belangrijker vinden dan het geld dat ze krijgen voor het verkochte huis, dan is er natuurlijk geen probleem.