Het woord 'brief' betekent eigenlijk: kort.
Briefing: korte bijeenkomst met alleen relevante informatie.
Een brief is kort, een epistel is lang.

Op een tientje staat onomwonden: "10 euro".
Lekker kort.

Dat er toch meer tekst op staat, is voor de beveiliging, maar doet niets toe of af aan de waarde.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het woord brief komt uit het Latijn brevis en dat betekent: kort, klein, beknopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat het briefjes zijn.
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Brief betekent 'schriftelijke mededeling'.
Eigenlijk is een bankbiljet niks anders dan een soort tegoedbonnetje. Er staat op wat je te goed hebt aan goud. Dus een briefje.
Eigenlijk is het niet van papier maar van katoen. En je kan het ook moeilijk katoengeld noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt ook munt geld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien is het een verbastering van oud engels: to brief = informeren

• BRIEF (verb)
The verb BRIEF has 1 sense:

1. give essential information to someone

dus papier met een getal is informatie naar een persoon toe geven over de waarde van het papier; brief~geld.