Kan het in Nederland voorkomen dat je pinpas in een vaste pinautomaat aan de muur blijft steken en niet meer uitkomt?

In het buitenland werd ik namelijk hierop geattendeerd. En uit voorzorg adviseerden ze mij om gebruik te maken van de pinautomaten die aan een bankgebouw vastzitten. Als je pinpas blijft steken dan kun je de bank binnenlopen en vragen om hulp. Als dit het geval is bij andere pinautomaten dan moet je naar een servicenummer bellen en kan het dagen duren voordat een monteur bij de pinautomaat arriveert. Vooral als je in het buitenland op een eiland op vakantie bent waar ze met de vliegtuig moeten komen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Cryofiel
12 jaar geleden
Behalve bij storingen, kan dit voorkomen bij gemanipuleerde pinautomaten. De criminelen plaatsen een dunne strip in de pas-gleuf. De zorgt ervoor dat de pas er wel normaal in kan, maar er niet meer uitkomt. Jij doet je pas erin, merkt natuurlijk niets bijzonders, typt je pincode in - de crimineel kijkt mee, zelf of via een camera. Jij krijgt je geld - maar je pas blijft steken. Jij loopt weg - wat kun je anders? De crimineel gaat naar de automaat, haalt met een tangetje de strip en jouw pas uit de automaat, en kan nu vrolijk pinnen.

Het beste antwoord

Ja dat is mogelijk:
Bij 3 keer een foute code intoetsen, bij stroomuitval en andere storingen, ondermeer een defecte pas, zie hieronder:

Pinautomaat
De geldautomaat kan uw bankpas inslikken. Niet alleen wanneer u meer dan driemaal de verkeerde pincode intikt, maar ook door storingen of een defecte bankpas. In dat geval komt de pas terecht in een speciaal bakje van de bankautomaat, waarin alle ingeslikte bankpassen worden opgevangen. Dit totdat een medewerker van de bank het bakje komt legen. In deze gevallen doet u er goed aan, meteen met uw bank te bellen of het bankkantoor binnen te gaan als die nog open is. In dat geval zal de bank nakijken wat er aan de hand is. In sommige gevallen kunt u de bankpas de volgende dag bij de bank komen afhalen. In andere gevallen wordt een nieuwe pas aangemaakt, bijvoorbeeld wanneer de pas defect is. Laat, wanneer u het niet vertrouwt, uw bankpas in ieder geval blokkeren
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet gebruikelijk dat een pas weer wordt terug gegeven, de bank blokkeert de pas en daarna krijg je een nieuwe toegestuurd met behoud van pincode als je met je bank belt. De evt saldotegoed op je chipknip wordt door de bank terug gestort, mits de betreffende bank je bankpas terug stuurt naar jouw bank.

Andere antwoorden (7)

Voor zover ik weet, slikt de automaat wel je geld weer in als je het niet gelijk eruit neemt....misschien is dat ook wel met je pinpas.
In het buitenland vertellen de reisleiders altijd wel waar je beter wel of niet kan pinnen en daar moet je je ook aan houden (ze hebben je dan gewaarschuwd).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan gebeuren dat je je pas in de automaat stopt en dat dan de automaat in storing gaat. Dan ben je je pas kwijt en moet je met je bank bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke PIN-automaat kan in principe een pas "inslikken" als de automaat vindt dat er iets niet aan de transactie klopt.
Zelf heb ik eens in Ierland meegemaakt dat de automaat vond dat ik te lang wachtte met terugnemen van de pas.
Gelukkig was dat bij een bank die bovendien geopend was.
Het personeel kon mij binnen een kwartier mijn pas terug bezorgen.
Het zal niet vaak voorkomen dat je pas ingeslikt wordt, maar als het gebeurt kan het op reis zeer lastig uitkomen.
Het is handig om naast de PIN-pas ook nog andere betaalmiddelen achter de hand te hebben: neem steeds ook genoeg contant geld op zodat je niet steeds weer een PIN-automaat nodig hebt.
Ook een creditcard als extra mogelijkheid is aan te bevelen.
De ANWB geeft een creditcard uit die als reserve te gebruiken is, je gaat er pas voor betalen als je hem voor het eerst gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België was er een storing met de bankautomaten van BNP Paribas, er zijn daar toch een aantal bankkaarten ingeslikt. Het kan dus altijd gebeuren als er een storing is, maar normaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als je 3x een foutieve pincode invoert. In zeer bijzondere gevallen kun je te maken hebben met skimmers die jouw bankpas proberen te bemachtigen dmv een false kap die ze over de orginele heen plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan,

Ik heb eens gehad dat juist door een anti skim-ding mijn pasje bij teruggave niet ver genoeg uit de automaat kwam om hem te kunnen pakken, en uiteindelijk daardoor ingeslikt werd. ;-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mogelijk dat een pinpas blijft steken, doordat je pas is beschadigd of dat de automaat een defect heeft. Bel in dit geval direct je bank en laat deze blokkeren en vervangen. Je krijgt dan met 4/5 werkdagen een nieuwe pas met behoud van pincode kosteloos thuis gestuurd. Het evt. saldo op je chipknip wordt terug gestort door je bank, mits de bank van deze automaat je pas terug stuurt naar je bank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk wel dat de procedure per bank kan verschillen.
Er zijn ook nog steeds banken waar je een nieuwe pas zelf op moet halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pincode haal je wel af bij de bank met een geldig legitimatiebewijs.