Heb een ww-uitkering.Freelance gewerkt, met schriftelijke toestemming van mijn werkcoachvan het UWV. Ik word toch gekort.Hoe en waar aan te vechten?

Ik heb jaren geleden ook freelance werk gedaan naast mijn baan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Je mag wel werken tijdens je WW, maar dit bedrag wat je verdient wordt afgetrokken van je uitkering, zo simpel is het.
Als je WW krijgt voor 40 uur, en je werkt dan 15 uur, krijg je voor 40-15=25 uur WW uitbetaald. maakt dan niet uit of die 15 uur meer of minder betaald wordt dan de WWuitkering.

Dat staat in de regels dus ik ben bang dat aanvechten niet helpt
anneliez
12 jaar geleden
Je kan niet dubbel verdienen!! Uitkering en werken. De regel is dat hetgeen je verdient wordt gekort; doel is werken/werkkansen vergroten en niet om in een korte peruliode rijl te worden!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
UWV ziet dit jou als zelfstandige. Het aantal uren die je als freelancer werkt word dus blijvend gekort op je WW.
Ook als je de weken erop niet meer werkt als freelancer- of minder, het hoogst aantal gewerkte uren in 1 week worden blijvend gekort.
Lullig maar zo werkt t. Ik heb t ook zo meegemaakt.
Als je hier iets mee wil doen kun je dit aan je werkcoach vragen waar je moet zijn.

In mijn geval ging de blijvende korting op WW gelukkig niet door omdat ik zelf niet het aantal uren wat ik kon werken kon beinvloeden. Een dergelijke reden zul je dan ook moeten hebben.
Of ophouden met je freelance werkzaamheden nu in je uitkering, en dit ook duidelijk melden bij het UWV. Met een WW is dit niet gunstig, zo blijkt..

Toegevoegd na 3 minuten:
Wanneer je als freelancer gewerkte uren per maand worden verrekend met je WW is het natuurlijk logisch, dat is ook geen 'korting' maar een verrekening.
Maar ik neem aan dat je dat ook niet bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je een ww uitkering en dan ook nog gewoon kunnen verdienen als freelancer. dat gaat niet ww is een uitkering als je werkloos bent. Alles wat je er naast verdient wordt op je uitkering gekort. Natuurlijk geeft je werkcoach toestemming het is namelijk de bedoeling dat je werkt en geen gebruik hoeft te maken van de ww. De ww is een tijdelijk vangnet voor mensen die even geen werk hebben.
ronron1212
12 jaar geleden
Beste Gast73470,

Wanneer je als freelancer werkt in de WW worden de uren altijd gekort. Hoe de uren worden gekort, is afhankelijk van het aantal opdrachtgevers.

- Werk je voor één opdrachtgever? Dan wordt per week het aantal gewerkte uren gekort.
- Werk je voor meerdere opdrachtgevers? Dan wordt je als zelfstandige gezien, en wordt het hoogste aantal gewerkte uren blijvend gekort op je uitkering.

Als je kan aantonen dat deze regels verkeerd zijn toegepast, dan kun je dit via UWV Telefoon (0900 - 9294) laten corrigeren.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/oeDN5t.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare