Is het terecht dat je moet betalen voor een verzorgpaard?

Ik denk eraan om een verzorgpaard te nemen waar ik ook op mag rijden. Maar bij alle verzorgpaarden die ik tegenkom, moet er een bedrag betaald worden. Ik snap dat niet zo goed. Ik snap wel dat ik op deze manier geen eigen paard hoef te kopen, maar de eigenaar heeft er toch ook veel voordeel van? Ik verzorg dan zijn paard, ik rijd erop, maar ik help ook mee met het uitmesten van de stallen en dat soort dingen. Ik neem de eigenaar veel werk uit handen en toch moet ik daarvoor betalen. Kan iemand me misschien uitleggen waarom paardeneigenaars er geld voor vragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.3K

Het beste antwoord

Dat ligt eraan wat jij te bieden hebt en wat de eigenaar te bieden heeft. Het ligt voornamelijk aan je rijervaring. Wordt het paard er beter van? Als jij werkelijk het paard voor de eigenaar traint dan krijg je daar geld voor. Als je niet zoveel rijervaring hebt dan wordt een paard er toch vaak wat minder van, en doet de eigenaar het om een financiele bijdrage te krijgen. Meestal noem je dat een bijrijder. Een verzorgpaard gaat vaak met gesloten portemonnees en dan help je de eigenaar met het verzorgen van je paard en soms het doen van wat klusjes, en soms mag je in ruil daarvoor rijden. Het ligt er echt aan wat jullie afspreken. Het moet mogelijk zijn een verzorgpaard te vinden waar je niet voor hoeft te betalen, op het platteland gaat dat vaak makkelijker dan in de stad. Dit omdat er in de stad vaak meer aanbod van verzorgsters zonder paard is, en paardeneigenaren vaak meer moeten betalen voor de stalling van hun paard. Op het platteland heb je vaker pony's of paarden waar niet zoveel mee gedaan wordt en waarvan de eigenaar graag een verzorgster heeft. Heel veel succes en goed zoeken! :-)

Toegevoegd na 3 uur:
Nog even een kleine aanvulling mbt of het terecht is dat je ervoor moet betalen.
Ik vind van wel, zolang je het paard niet verbetert, of onderhoudt (de benodigde beweging geeft zonder het te verbeteren of verslechteren). Zeker als je een vast aantal dagen wilt rijden, dus niet alleen als het de eigenaar een keer uitkomt.
Als je in ruil daarvoor klusjes doet, bedenk dan eens of je betaald zou worden voor die klusjes als je niet op het paard zou rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je reactie, Wannabee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord, Wannabee. Hier ben ik het helemaal mee eens! +

Andere antwoorden (3)

Jammer is dat he, maar vrij logisch, een paard kost veel geld, er zijn heel veel verzorgsters die na 5 x niet meer komen, en door een bijdrage in de kosten is het wat serieuzer, daarbij kost paardrijden op een manege ook veel geld, ze stellen hun spullen beschikbaar en ook de hoefijzers slijten als jij er mee rijd. Paardrijden is nou eenmaal een dure hobby.. Een beetje stalling kost al 200 euro per maand..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik snap je gedachte wel, maar bij een paard komt veel meer kijken dan een beetje borstelen en uitmesten.
denk aan de stalling, aan de hoefsmid aan de veearts, aan het materiaal, voeding etc.
Deze dingen kosten echt ontzettend veel geld.
En door een bijrijder erbij te nemen, spaar je een beetje geld uit.

Daarbij komt ook dat als iemand moet betalen voor gebruik van een paard er meestal beter met het dier omgegaan wordt. ( je wil niet geloven hoeveel mensen gewoonweg dom bezig zijn met die dieren)

Dus het is niet een gunst die jij verleend aan de eigenaar, er zit dus veel meer achter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb net op het bericht van ikkepikkeporretje gereageerd en voor jou heb ik eigenlijk dezelfde reactie. Ik zal hem hier ook neerzetten:
Ja, maar je neemt toch hopelijk geen verzorger omdat je het geld hard nodig hebt? Je neemt een verzorger omdat je te weinig tijd voor het beestje hebt, je wil graag hulp daarbij. Dus dan heb je met een verzorger én extra hulp én extra geld, da’s toch dubbel? Ik blijf het vreemd vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de 1 na laatste alinea ben ik het helemaal mee eens!
Ik heb al genoeg ongelukken gezien met paarden door mensen die dom bezig zijn. Meestal waren dit kinderen die een verzorgpony hadden.
Omdat jij ook rijd!
Je kan misschien wel werk uit de handen nemen maar de eigenaar kan minder rijden omdat het paard anders een keer dood neervalt van uitputting.
Ik zal er later ook geld voor vragen, als ik überhaupt dan al iemand in de buurt van mijn paarden laat. Stel je voor dat zo'n kind het paard los laat (per ongeluk) en dan de weg op rent. DA's zijn niet goedkoop. Een soort ziekenverzekering dus van het geld dat jij betaald.
Bovendien moet een paard meer eten als jij ook rijd en het zadel slijt, de teugels. Of er raken borstels kwijt.
Paarden zijn duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan ik al deze bovenstaande dingen wel betalen, anders moet niemand ooit aan een paard beginnen.
Ik heb een beetje een raar trekje dat ik echt er niet tegen kan als ik niet zeker weet waar het is. Dat betekend dus 6x checken of mijn mobiel wel in mijn zak zit tijdens de film en mijn portemonnee in mijn tas.
En over dat laatste: Je kan wel liefde voor paarden hebben maar een penny wil ik niet in de buurt van mijn paard dan hebben.
Lief bedoeld van die meiden hoor, maar ze hebben weinig ervaring tot geen, zijn heel jong en worden al woedend als je een longeerzweep pakt omdat ze denken dat je een paard ermee gaat slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dromer, dit gaat echt nergens over... Dit heeft niks met mijn vraag te maken. Ik hoef niet te weten welke eigenschappen jij allemaal bezit. En een verzorgster die er 'een potje' van maakt neem je natuurlijk niet aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn de redenen waarom ik er geld voor zou vragen.
Om ook zeker te weten dat ik iemand krijg die ook er echt voor wil werken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dromer, Ik snap dat je geen 'penny-meisjes' in hun eentje bij je paard laat, ik ook niet. Daar zijn ze te jong voor.
Maar ik ben niet van mening dat als je er geld voor vraagt je goede krijgt en als je geen geld vraagt niet. Je hebt ook de 'pappie-betaalt-altijd-alles-voor-mij' meiden, die makkelijk de bijdragen betalen maar de ballen verstand hebben van paarden, te beroerd zijn om zich vies te maken (uitmesten) en bij de eerste de beste plensbui niet komen.
Er zijn zat goeie verzorgers die het níet kunnen betalen, maar wel verstand hebben van paarden, al het werk er omheen met liefde doen en door weer en wind komen. Doe mij die laatste dan maar zonder bijdrage, liever dan de eerste met.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben ik het ook mee eens. Iemand die betaalt kan ook eisen stellen. En dat zou mij niet lekker zitten. En wat als je paard nou eens niet helemaal lekker is? Kan die bijrijder dan niet rijden, en geef je dan geld terug?