Er is een aangetekende brief verstuurd en een kopie per gewone post. Die kopie is gericht aan mijn zoon (van 10). Kan ik de aangetekende retourzenden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Het lijkt alsof je de brief liever niet wilt ontvangen. Het feit dat de brief aangetekend én gewoon verstuurd is vertelt mij dat het om een vooraankondiging van een juridische procedure gaat.

Het geldt dat de bewijsplicht van de ontvangst van een brief bij de verzender ligt, maar hierbij telt wel dat hij niet verantwoordelijk is als jij effectief de ontvangst probeert te blokkeren (zie artikel 37 lid 3 uit het burgerlijk wetboek). Dus: als hij de brief naar het verkeerde adres stuurt, dan sta je sterk. Maar weiger jij te tekenen voor de brief en woon je wel op het adres dan is het jouw eigen schuld. Daarom wordt zo'n brief vaak zowel aangetekend als per gewone post verstuurd: zo kan er bij zowel wel als niet tekenen aangetoond worden dat de brief in ieder geval aangeboden is.

Dan nu over het (al dan niet per abuis) versturen aan je zoon van tien. Datzelfde wetsartikel vermeldt specifiek dat deze regel ook geldt als het bericht niet aankomt vanwege handelingen door iemand voor wie jij aansprakelijk bent. Dat betekent dus dat mocht er een juridische procedure opgestart worden, dat jij alsnog op de hoogte had kunnen zijn (door de post voor je zoon gewoon te openen en te lezen).

Maakt het dan niets uit dat de brief naar de verkeerde persoon gestuurd is? Dat hangt af van de rest van het verhaal, maar dat valt buiten deze vraag en daar kunnen we nu niet over adviseren.

Dus de slotconclusie is: de brief weigeren maakt weinig uit in het verdere verloop van de procedure en kan zelfs tegen je werken. Dus gewoon openen en besluiten wat je vervolgstappen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens!

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan, maar hou er rekening mee dat een retourgezonden aangetekende brief geldt als een gelezen brief.