Wie krijgt er huur subsidie?

Ik ben momenteel opzoek naar een woning, ben nu 24 jaar oud en werk ondertussen een jaar. Ik heb een netto salaris van zo'n 1450 euro en wil voor het eerst op mij zelf gaan wonen.

Nu ben ik een berekening gaan maken naar of ik in aanmerking kom voor huur subsidie, maar als ik mijn toetsingsinkomen bereken dan kom ik uit op ca. 28.000 euro en dan kom ik dus al niet meer in aanmerking voor huur subsidie. Die grens is gestelt op ca. 21.000 en nu vraag ik me af wie zo weinig verdient dat ze hier nog voor in aanmerking komen.

Misschien dat ik de berekening verkeerd maak, maar ik heb voor mijn toetsingsinkomen "loon voor LH NT" (heffingsgrondslag) gebruikt, is dit correct.

En zo ja, dan verwacht ik eigenlijk dat niemand met een 40 uurig contract in aanmerking komt voor huursubsidie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij in je eentje kan beschikken over 1450 euro per maand dan heb je een hartstikke goed inkomen.
Zeker omdat je pas 24 bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jelle: Misschien heb ik het inderdaad nog nooit krap gehad, heb eigenlijk al vanaf mijn 14e een baantje gehad. -----
Ik kwam meer tot de conclusie dat "niemand" met een 40 urige werkweek het kon betalen, omdat ik eigenlijk vanaf mijn 20e in een magazijn al meer verdiende en met mijn switch naar deze baan eigenlijk niet echt loonsverhoging heb gehad. Daarnaast had ik een berekening gedaan wat ongeveer je bruto uurloon moet zijn om in aanmerking te komen (bij 40 urige werkweek) en dan kwam ik ongeveer op de €9.5 uit en ik ken mensen in de supermarkt, als vakkenvuller, die een hoger uurloon hebben en met het nieuws dat supermarkt personeel jarenlang is uitgebuit, kon ik maar weinig beroepen verzinnen waar je met een 40 urige werkweek wel recht hebt op deze subsidie. Maar ik wil alvast iedereen die zich beledigd voelt mijn excuses aanbieden en ga deze vraag sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn genoeg beroepen waarbij mensen met een minimum loon genoegen moeten nemen. Als je niet al te vlot kan lopen en je bent postbode haal je zelfs dat per uur niet eens. Sowieso vrijwel alle ongeschoolde arbeid. Straatvegers, vuilnisophalers (verdienen vaak wel wat meer met overwerk mogelijkheden), schoonmakers ed. (en natuurlijk de WWB, WW, WAO en AOW afhankelijken) zullen het er mee moeten doen. En dat is alleen nog maar de minimum inkomen groep. Tussen minimum loon en de maximum grens voor huurtoeslag zit nog een legio aan beroepen die heel blij zijn als ze het einde van de maand halen.

Antwoorden (3)

Het doel van de huurtoeslag is om het voor iedereen in Nederland mogelijk te maken om in een passende woonruimte te wonen; dat is een woonruimte die niet ruimer of duurder dan nodig is en past bij de persoonlijke situatie.
Het betreft vooral voor mensen met een (bijstands)uitkering, werkelozen, of mensen met een gezin met maar één laag inkomen.
Zodra je in je eentje woont en een baan hebt ben je in staat om een eenvoudige woning te huren. (je verdient meer dan het minimumloon, weet niet wat het is mar minder kan in ieder geval niet, en het minimumloon is vastgesteld op minimale levensbehoeften, waar dus ook een woning onder valt).

Toegevoegd na 45 minuten:
kijk eens naar deze website, over het modaal inkomen in Nederland, het meest voorkomende inkomen, alle mensen in Nederland (dus ook mensen die al hun hele leven gewerkt hebben). Daar zit jij met je startsalaris al in de buurt.....het valt dus allemaal wel mee hoe krap het is..

http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg huursubsidie!
Maar ik ben een student en ga nog voltijd naar school..

Maar niet iedereen kan 40 uur per week werken, zoals u!
Denk eens aan bejaarden, studenten, gescheiden vrouwen die de kinderen moeten opvoeden, weduwnaars, gehandicapten en ga zo maar door..

Huisvesting is één van de belangrijkste dingen, waarvan men vindt dat iedereen hier recht op moet hebben.
Daarom geeft men huursubsidie aan de mensen die het doodgewoon niet kunnen betalen.
Wanneer u 28000 verdient in een jaar, kunt u met gemak de huur betalen!

De huursubsidie is een broodnodige oplossing voor diegenen die het simpelweg niet kunnen betalen, en niet voor de mensen die graag 2x per jaar op vakantie willen in plaats van 1x.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huurtoeslag is bedoeld voor lage inkomens en nee dat betekend bij lange na niet dat iedereen met een full time baan niet in aanmerking komt. Minimum loon is bruto minder dat jij netter hebt (€ 1210,75 per maand bruto vanaf 22 jaar). Er is een forse groep mensen zie ruimschoots binnen die grenzen valt en dan nog krap zit.

Als je netto 1450 per maand over houd vind de staat waarschijnlijk dat je daar gemakkelijk een huur van moet kunnen betalen waar nog huurtoeslag regelingen voor gelden (max € 652,52 per maand huur). Als je samen woont en je partner heeft geen inkomen is de situatie wel anders. De inkomensgrens voor huurtoeslag is hoger als je een afhankelijke medebewoner hebt.

Probleem is wel dat voor een forse groep mensen geen toeslag of sociale huur beschikbaar is en niet genoeg verdienen om particuliere huur te kunnen betalen... bedank minister Donner maar...