Hoe werkt de geldmarkt?

Ik weet dat banken geld kunnen lenen op de geldmarkt. Maar ook dat banken op het eind van de dag dat geld weer moeten hebben terugbetaald. En als ze dat niet redden, ze weer geld van andere banken moeten lenen. En dan heb je nog de autoriteiten die geld op de geldmarkt kunnen zetten. Maar het blijft voor mij een heel schimmig ding! Kan iemand mij in Jip-en-Janneketaal uitleggen wat de mechanismen achter de geldmarkt zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De geldmarkt is helaas wat ingewikkelder dan je in de vraag stelt. De 'dagleningen' tussen de banken is namelijk maar een heel klein deel van de geldmarkt.
De geldmarkt is het verhandelen van kortlopende leningen (geld) tussen de banken. Onder kortlopende leningen worden leningen verstaan met een looptijd van maximaal 2 jaar. Het doel is banken die voor een korte termijn geld nodig hebben dit kunnen lenen van banken die op dat moment geld over hebben.
Op de geldmarkt zijn echter ook nog beleggers, overheden en grote bedrijven actief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

als toevoeging op het antwoord hierboven zou ik willen zeggen dat banken geld lenen om hun verplichtingen tov klanten en andere banken te voldoen. hiervoor lenen ze geld van de centrale banken of van andere banken. De termijn van de leningen in combinatie met vraag en aanbod bepalen de hoogte van de rente. De huidige centrale bank rente voor korte leningen is erg laag. Er is dus geld in overvloed beschikbaar. De banken lenen kort geld en proberen dat langer weg te zetten (aan ons als hypotheek b.v.) tegen hogere rente. zolang de centrale banken de korte rente niet verhogen kunnen de banken steeds opnieuw kort lenen en zo het rente verschil met het langer uitgezette geld verdienen als winst. het blijft een risico tot de langere lening is ingelost.