Bestelling annuleren ivm scheiding?

Mijn zus en zwager hebben besloten om te gaan scheiden. Maar nu hebben ze enige tijd geleden een bestelling geplaatst voor de aanschaf van nieuwe meubelen. Dit is dus nog in bestelling. Ze hebben al een aanbetaling gedaan, maar nog niet het gehele bedrag betaald. Kunnen zij van deze bestelling af ivm de scheiding? Het huis moet nl worden verkocht en beide krijgen ze een veel kleiner huis waar de meubelen dus absoluut niet zullen passen. Wat zijn hun rechten dan? Of kunnen ze op geen enkele manier nog van de bestelling afkomen? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, een praktische opmerking; ze gaan scheiden, dus gaan ze ieder apart wonen. er moeten dus 2 woningen gemeubileerd worden. Ik zou zeggen dat die nieuwe meubelen dan juist goed van pas komen!
niks grond om ze niet af te willen nemen. Juist een hele goede reden om ze wel te nemen!

Antwoorden (7)

Hangt af van de welwillendheid van de meubelzaak. Het is geen annuleringsgrond. Ook de afkoelperiode is, denk ik, voorbij. Dus direct kontakt opnemen met de winkel, de zaak uit leggen en wachten op het voorstel van de winkelier. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hagt inderdaad af van degene waar ze het hebben besteld.
als ze een koopcontract hebben ondertekend voor de aanschaf van de meubelen kan het wazen dat je er aan vast zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe niet. Zoals de anderen zeggen: Probeer de winkelier uit te leggen wat er aan de hand is en hoop op clementie. Daarbij kan het helpen als de inrichting die ze wel nodig hebben voor de twee woningen daar halen.

De enige andere optie is een gok: Te laat leveren (komt best wel regelmatig voor bij meubels)

Ik neem daarbij echter wel aan dat er een lever termijn is afgesproken. Stel de winkelier direct na die termijn in gebreke (verplicht is dan om een nieuwe uiterste datum te stellen) en zo snel mogelijk daarna als wettelijk mogelijk is annuleren op grond van wanprestatie en geld terug eisen van de aanbetaling.

Levert de winkelier als het goed is ook geen of nauwelijks schade want de importeur is weer de verplichting jegens de winkelier niet nagekomen.

Leveren ze echter wel op tijd dan zit je eraan vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tenzij ze de meubelen hebben gekocht met een financiering en deze niet meer rond kunnen krijgen door de op handen zijnde scheiding, niet. Deze financiering moet dan ook duidelijk op het aankoopbewijs/offerte vermeld staan. Zelfs al is de meubelorganisatie aangesloten bij het CBW dan kunnen ze daar geen beroep op doen.

Tenzij er natuurlijk op hun aankoopbewijs andere voorwaarden staan. Het enige wat ze kunnen proberen is om zo spoedig mogelijk de betreffende zaak in kennis te stellen en hen te vragen of de meubels nog geannuleerd kunnen worden (nog niet in productie zijn genomen oid) en wat dat eventueel gaat kosten.

Bedenk wel dat als de order al ver gevorderd is de meubelzaak ze ook verplicht moet afnemen, of anders voor kosten staat. Misschien kunnen ze met de zaak overleggen dat de meubels via hen weer verkocht worden in een aanbieding oid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U bent in een winkel en u wilt een bank kopen. De bank is niet op voorraad en de winkel moet de bank voor u bestellen. U gaat naar een verkoper en hij vult een formulier in voor de bestelling. Daarop zet u uw handtekening. Dan hebt u al een overeenkomst gesloten. Hier kunt u niet zomaar vanaf.

Let op: U kunt ook mondeling iets bestellen, dus zonder een handtekening. Vaak zal de verkoper u laten tekenen vanwege het bewijs. U en de verkoper kunnen dan gemakkelijk bewijzen dat er een overeenkomst is. Denk dus altijd goed na voordat u iets koopt! Ook als de verkoper zegt dat u vandaag een hele mooie korting krijgt.

Wat zijn mijn rechten en plichten?
Als u een mondelinge of schriftelijke koopovereenkomst sluit, hebt u de volgende rechten en plichten.

U hebt er recht op dat u het product krijgt. U hebt er recht op dat het product een goede kwaliteit heeft. U moet het product betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel vervelend maar de koop is al gedaan. Zij hebben hun handtekening gezet en zijn zich dus bewust van algemene voorwaarden. Het is heel vervelend dat er persoonlijke omstandigheden om de hoek komen kijken waardoor iemand niet meer kan voldoen aan de verplichting. Maar jij bent hier niet verantwoordelijk voor. Het is heel erg lief dat je wilt helpen hoor maar laat je niet mee slepen!

Het enige wat je nu kunt doen als vriend (buitenstaander) is er voor hun zijn. Zij moeten zelf verantwoording dragen voor de (financiele) afhandeling. Geef ze advies en stel dingen voor maar ga nergens je handtekening onder zetten.

Je kunt een brief schrijven aan de winkelier maar je kunt ook een gesprek aanvragen met de manager en de situatie in het kort toe lichten. Probeer aan te geven dat je niet onder de koop uit wilt maar kleinere meubels nodig hebt. Wellicht wil hij met je mee denken en voor het bedrag dat besteld was andere kleinere meubels aanbieden.

Als de winkelier niet met je mee wilt denken dan kun je nog andere dingen doen.. Probeer de meubels anders op marktplaats te zetten. Wellicht dat iemand er nog wat voor geeft? Of probeer de meubels te ruilen met iemand anders.

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben samen de meubelen gewild en gekocht. Dus hebben ze zich verplicht om te betalen.
Of ze gaan scheiden hebben ze ook in de hand.
Dat is dus geen overmacht.
Anders zou je zo veel overeenkomsten kunnen annuleren.

Een grond zou kunnen zijn dat ze toen niet toerekeningsvatbaar zouden zijn geweest.
Is er een erkende deskundige die dat kan verklaren en op papier wil zetten?
Ik zou eerst vragen om clementie en coulance.
Anders zit er niets anders op dan tegen betaling aan de verkoper van (gemaakte kosten en gemiste winst) van de koop af te komen.
Misschien de aanbetaling als tegoed aan te laten merken?