Wie weet waar je als vereniging geld kunt lenen behalve dan bij een bank ?

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik vraag dus zuiver lenen tegen terugbetaling en niet het verkrijgen van geld door sponsoring en reclame.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Het ligt eraan hoeveel geld je nodig hebt. Je kan van je leden lenen. Een eenvoudige manier zou bijvoorbeeld zijn om de leden te vragen of ze de contributie van een paar jaar tegelijk willen betalen. Als je het dan voordeliger maakt door 45 euro te rekenen (in plaats van 5 keer 10 euro per jaar) dan heb je ook gelijk 'rente' uitgekeerd.

Afhankelijk van het type vereniging kan je ook aankloppen bij de gemeente, hoewel het in dit economische klimaat niet eenvoudig is. Sportclubs lenen (of krijgen!) weleens geld om bijvoorbeeld hun gebouw te onderhouden.

Je kan proberen om het geld te lenen van een vermogend persoon die wel wat in jullie vereniging ziet. Hoe meer sympathie, hoe gunstiger de voorwaarden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet om wat voor vereniging het gaat, maar vaak zijn er bedrijven die willen sponsoren in ruil voor reclame in bijvoorbeeld het maandelijkse ledenblaadje van het tijdschrift.

Heeft de vereniging geen winstoogmerk?
Op deze website helpen ze je met fondsen werven voor non-profit organisaties:
http://www.steun.nl/index.php?page=wat-is-steun

Toegevoegd na 26 minuten:
Na je toevoeging:

Oké, sorry, dat had ik niet goed begrepen.
Maar mijn antwoord blijft een beetje het zelfde: Bij bedrijven. Bedrijven willen vaak wel geld lenen, en at je ze dan terug betaald. Denk hier bij niet alleen aan grote bedrijven, maar ook aan de plaatselijke bakker (afhankelijk van hoeveel geld je wil lenen natuurlijk. Ik zou daar niet proberen 800.000 euro te lenen, dan zou ik naar een landelijk bedrijf gaan ;-))

Rijke particulieren willen ook wel eens geld lenen aan verenigingen, maar dan moet jou vereniging natuurlijk wel net een rijk iemand kennen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen lening maar wel subsidie: verenigingen en stichtingen komen makkelijk aan subsidie. Bedenk een goed, leerzaam activiteit/plan en ga vervolgens naar de gemeente of bijv fonds1818
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het simpelste is lenen bij je leden. Het ligt eraan wat je aan wilt schaffen voor het geld, maar ik weet van een vereniging die voor het aanschaffen van een gebouw geld leende bij haar leden. Volgend mij was het destijds iets van Hfl 100,00 per persoon die ze uitgaven in aandelen of obligaties van Hfl 25,00(geef er maar een naam aan) en elk jaar werd het batig saldo verloot onder de aandelen, per lot/aandeel werd er dus terug betaald. I

n totaal is er geloof ik in 7 jaar het bedrag terug betaald. Denk wel goed na over het geheel, hoe bijvoorbeeld om te gaan met vertrekkende leden, geef je die voorrang of loten die gewoon mee.