Hoe komt het dat er steeds meer geld in de economie komt ook al als de overheid geen staatsobligaties opgekocht worden?

Waar komt al dat geld vandaan en wie 'verdient' het? En wat zijn de regels hiervoor?

12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Amerika kan onbeperkt geld bijdrukken. Dit wordt gedaan om kapot gegane biljetten te vervangen, maar ook om de hoeveelheid 'aan te passen' aan de hoeveelheid mensen.
Banken kunnen dit geld tegen een lage rente lenen bij de centrale banken, zo komt dit in de reële economie terecht, want die lenen dit weer door aan hun klanten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld bestaat niet alleen uit bankbiljetten.
Banken mogen/kunnen namelijk meer geld uitlenen, dan zij zelf ontvangen via sparen. Op die manier wordt geld gecreeerd. De banken mogen geld lenen bij de Centrale bank, en dat tegen een rente die door de regering wordt vastgesteld. Door de rentevoet aan te passen, wordt de bereidheid van de banken om geld te lenen aangepast, en daardoor ook hoeveel geld zij weer aan bedrijven of particulieren uitlenen. Dus de rentevoet is een stuurparameter voor de geldhoeveelheid.

Uiteraard proberen banken slimme methoden te vinden om toch meer geld uit te lenen, zonder geld van de centrale bank te lenen. En hier ging het mis, wat de huidige crisis veroorzaakte.
Ze gingen bijvoorbeeld hypothecaire leningen samenvoegen en in 'plakjes' van risico-niveau doorverkopen. Alleen heel slimme wiskundigen snapten daar nog iets van. De bankdirecties niet, en de politici al helemaal niet. Zo ontstonden onbeheersbare risico's.

Dan nog een punt. De Amerikaanse dollar wordt op de hele wereld als betaalmiddel geaccepteerd. Als Amerika geld bijdrukt, dan betaalt iedere aardbewoner daar dus aan mee. Alleen Amerika mag dollars bijdrukken, en dat is natuurlijk niet eerlijk.
Stel, dat Amerika ook euro's mocht drukken, en daarmee kon betalen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Voor die subprime pakketjes hoef je geen slimme wiskundige te zijn hoor, er werd alleen een pakketje gecreëerd die misbruik maakte van de goede pakketjes en hier zijn reputatie aan dankte terwijl het eigenlijks pure rommel was
In Amerika is het de Fed die bijdrukt en daar dmv Qe2 en 1 geld in de economie pompt dmv staatsobligaties te kopen. Maar vooral de banken profiteren hiervan.
In europa gebeurt dit (nog) niet op zo;n grote schaal, maar zal ook gebeuren denk ik.
De gemmidelde burger zal hier niet mee verdienen, tenzij je in staatobligaties zit.
En dat zitten bv de banken...
In Europa merken we er weinig van behalve dat de wereldecomomie tijdelijk toeneemt onder leiding van Amerika. Dit is nl de grootste economie ter wereld.
Groet

Toegevoegd na 2 minuten:
En verder lenen de banken geld uit en bedrijven en de consument, waardoor de geldhoeveelheid toeneemt.
Dit gebeurt juist bij een lage rente zoals nu het geval is in de EU en Amerika
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
In Europa is er een verdeelsleutel voor het geld dat gemaakt wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat begrijp je niet aan rentevoet?
Wat hier boven staat ben ik sowieso wel mee eens, maar ik denk ook dat hier een behoorlijk schuiving aan het plaatsvinden is van geld.
America dreigt in een default te raken en het lijkt erop dat de dollar en uiteindelijk de euro gaat vallen volgens mij.
Of dat we hierdoor te maken zullen krijgen met een Hyperinflatie weet ik niet, maar mischien ook wel.
De schulden van griekenland worden grotendels weer terugbetaald hoorde ik en dat nederland hier ook aan meebetaald.
Best gek, als wij hier in nederland vor een paar miljard moeten bezuinigen, en dan toch geld hebben voor griekenland.
Maar ff serieus wie is het volgende land? Portugal, Italie, Ierland??????
Hoe kunnen de banken hier aan meebetalen terwijl dat kan betekenen dat er nog meer banken zullen omvallen???
Amerika kan geld bijdrukken, maar hoe meer geld zij blijven bijdrukken, des te minder wordt het waard. dus.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik heb zo het idee, dat we heel veel niet te horen krijgen. Omdat Amerika het monopolie heeft om dollars (=wereldmunt) bij te drukken, willen zij dat monopolie natuurlijk niet afstaan aan de EU met de euro.
Dat lijkt mij nogal wiedes.
Als je dan de problemen van Griekenland met die van Californië vergelijkt, dan valt op, dat de problemen van Californië veel en veel groter waren. Snap je? Amerika is erg goed in macht.