Hoe werkt een lening met bouwkrediet?

We mogen 30.000 lenen tegen 1% rente, maar met bouwkrediet(om in aanmerking te komen voor deze lening moest ik eerst verbouwings tekeningen / koste plaatje indienen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

He, wat leuk ; ik ken dit eigenlijk alleen uit Duitsland, maar uitstekend dat ze er in Nederland ook mee gaan beginnen.

Het betekent dat je van tevoren precies moet gaan uitleggen / voorleggen WAT je wilt gaan doen met het bedrag precies op dat gebied, dus dat wat door de lening wordt gedekt. Soms zijn dat energiebesparende maatregelen in een bestaand huis, soms is dat een bepaalde manier van (milieuvriendelijk) bouwen, etc. En de kosten daarvoor moeten dus ook overeen komen met het verstrekte krediet. En uiteindelijk moeten de werkzaamheden ook worden uitgevoerd ; hier (Duitsland) doen ze dat door het geld pas uit te betalen als er werkzaamheden zijn aangevangen, eventueel door een korte voorfinanciering door de bank of uit eigen geld.

Je kunt dus niet 30.000 euro lenen tegen 1 %, je dak laten isoleren voor een paar duizend, en dan een nieuwe auto kopen en op vakantie gaan. Dit soort misbruik van subsidies is precies de reden dat er zo vreselijk gesnoeid is in subsidieland. En een lening tegen een percentage dat dermate ver onder dat van de bank ligt, is ook een soort subsidie.

De financieel adviseur die je op deze mogelijkheid heeft gewezen, zal je echter exact de precieze voorwaarden kunnen vertellen. Dit is gewoon een globale uitleg, gebaseerd op een op het oog soortgelijk systeem in Duitsland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus in feite als we het dak laten isoleren voor 12.000 moeten we de rekening gewoon doorsturen? En dat voor alles wat er gedaan wordt Tot aan de 30.000?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je moet al tevóren die kosten laten beramen en op papier stellen, en bouwtekeningen indienen indien nodig. Althans, dat maak ik op uit je vraag.
In totaal voor het hele bedrag dat je wilt lenen. Dus niet zoals bij een bouwdepot stapje voor stapje en bonnetje voor bonnetje. Dat moet achteraf ook wel (om te bewijzen dat de kosten zijn gemaakt), maar de plannen moet je dus tevóren indienen.
Dat betekent vaak ook dat dergelijke regelingen weinig ruimte laten voor doe-het-zelven en goedkoop spullen bij elkaar scharrelen.