Telefonische oplichting speeltuinen?

Ik werd zojuist gebeld door Peter over het opknappen van speeltuinen in onze omgeving (Zuid-Nederland). Hij vroeg naar mijn naam en was (hoe toevallig!) op zoek naar mij... Hij had vorig jaar al gebeld over een samenwerking en ging ervan uit dat we dit jaar een bijdrage konden leveren om de veiligheid in speeltuinen te verbeteren. Ik heb gezegd dat ik er niets vanaf weet en kreeg toen de indruk dat ik met een bandje te maken had! Heeft iemand dit gesprek ook gevoerd? Kan deze organisatie iets verkeerds doen met mijn informatie? Ik hoop het niet...

Toegevoegd na 5 uur:
Bedankt allemaal voor de reacties, laten we hopen dat het geen gevolgen heeft!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (8)

Hoe gek het mag klinken, ja ze kunnen misbruik maken van de informatie. Oplichters kunnen de woorden die jij hebt gezegd opnemen en tegen jou gebruiken. Als je het echt niet vertrouwd en bang bent dat je te veel hebt gezegd zou je contact kunnen nemen met de politie.
0900 8844 ("Wel politie, geen spoed") is speciaal gemaakt voor zulk soort praktijken, zij kunnen je verder helpen hierbij.
Dus ben je bang dat je te veel hebt gezegd (zoals rek. nr., je volledige naam / event. adres) gewoon even bellen, dan weet je het zeker.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maarja, het kan ook niets zijn. Je zou de buren (buurtvereniging) kunnen navragen of ze speeltuinen beheren en of bijdrages leveren normaal is voor dat soort dingen. Bij mij in de buurt (oosten v/h land) is het dus echt niet normaal dat je voor zoiets gebeld wordt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Heb er nog niets over gehoord, misschien zou u de gemeente kunnen bellen. Er staan toch veel speeltuinen onder toezicht van de gemeente dacht ik
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nooit verkeerd om te informeren hierna! Liever het zekere voor het onzekere.
Heb zojuist precies eenzelfde telefoontje gehad. Heb politie gebeld omdat ik mijn voornaam en tenminste een keer 'ja' heb gezegd. Zou volgens politie niet voldoende zijn om problemen mee te krijgen. Politie adviseerde wel om op dit forum te reageren. Hierdoor wordt sneller voor een grotere groep mensen duidelijk dat er mogelijk sprake is van een telefonische oplichter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfde telefoontje gehad, het is kennelijk een oplichters bende. Erg triest dat zoiets wordt uitgebuit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik werd vandaag gebeld, hij vroeg met wie hij het genoegen had. Ik vertelde alleen mijn voornaam. Laten we dit forum goed in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ook zojuist gebeld, man was op zoek naar mij. Ik zou vorige jaar gezegd hebben dat hij dit jaar contact op mocht nemen. Toen ik zei dat ik van niks wist hing hij wel heel snel op. Het ging over een bijdrage voor het geschikt maken van speeltuinen voor gehandicapten. Heb allen mijn achternaam genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook gebeld. Dit was zeker een bandje. Vragen stellen werkte niet. Ik heb duidelijk nee gezegd. Waarna ik bedankt werd. Ik sta geregistreerd in het "bel me niet"register en weet ook niet hoe zij aan mijn privénummer komen. Rob
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik ben zojuist gebeld, en weet zeker dat het een bandje is! Hij zei wel dat ik nog een keer terug zou worden gebeld. Ben benieuwd.