Hoeveel procent van de fulltime werkende mensen in Nederland heeft neveninkomsten en wat voor activiteiten ondernemen zij voor hun neveninkomsten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het lijkt mij onmogelijk om daar percentages van te weten te komen. Niet alles wordt bijgehouden, omdat lang niet alles te achterhalen valt. Bovendien moeten cijfers over dit soort zaken ook enig nut hebben. Zo zal vast ook niet bekend zijn, hoe vaak we gemiddeld onze auto wassen, of onze plantjes water geven.

Het is alleen al een hele toer, om te bepalen, hoeveel mensen een fulltime job hebben. Met de flexibele werktijden van tegenwoordig is bijna alles mogelijk en kunnen situaties ook snel wijzigen. Als iemand 38 uur werkt, kan zo iemand best aan zijn baas vragen om 3 maanden 32 uur te werken; dan werkt ie al niet meer fulltime.

Met de neveninkomsten wordt het nog veel lastiger. Want wat moet je meetellen? De oppas-oma, de loodgieter die 3 uurtjes per maand invalt voor de autorijschool van zijn broer, de onderwijzer die vrijwilligerswerk doet, en daar een onkostenvergoeding voor krijgt, of de boekhouder die de belastingaangifte verzorgt van zijn buren?

Dit soort cijfers zijn er wel, maar dan niet zo fijnmazig. B.v. percentages van vrouwen die werken, percentages van de beroepsbevolking dat werkt, of gesplitst per leeftijd, b.v. aantal jongeren dat een baan zoekt.