Waarom is het verstandig om nu veel geld te lenen?

Vanuit het oogpunt van de inflatie gezien!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Geld lenen is nooit verstandig, want je moet rente betalen. En dat geld ben je dan kwijt.

Ik denk te begrijpen waar je stelling vandaan komt, dat het verstandig is om veel geld te lenen, als de inflatie hoog is. Hier een (puur theoretisch!) voorbeeld:

Als je een huis koopt, moet je een hypotheek nemen. Dat is ook geld lenen. Als die hypotheek je iedere maand 1000 Euro kost, en je inkomen is 1000 Euro, dan zijn je woonlasten 100% van je inkomen. Je volledige salaris gaat dan op aan je hypotheek, en je kunt niets anders meer kopen.

Als je je hypotheek voor 10 jaar vastzet, dan betaal je over 10 jaar nog steeds 1000 Euro per maand. Maar als de inflatie hoog is, dan zal je salaris steeds aangepast worden. Bij hoge inflatie kan je salaris na 10 jaar wel opgelopen zijn tot 1500 Euro. Voor de pakken melk die je koopt heb je daar niks aan, want die zijn ook anderhalf keer zo duur geworden.

Maar voor je hypotheek heb je er wel wat aan. Je betaalt nog steeds 1000 Euro per maand, je salaris is 1500 Euro, en je woonlasten zijn nog maar 66% van je inkomen. Tel uit je winst.

Te hoge inflatie is altijd slecht, voor iedereen, maar voor huizenbezitters en/of mensen met een hypotheek is het allemaal wat minder erg. Het was/is dan nog steeds niet echt verstandig om (te) veel geld te lenen, maar het is gewoon een beetje troost voor mensen met een hoge hypotheek.

De praktijk is dan ook, dat veel mensen die b.v. al 25 jaar een hypotheek hebben lopen, geen enkele moeite hebben die te betalen, want het bedrag is vaak relatief laag. Dat komt alleen maar door de inflatie. Het inkomen is door de inflatie hoger geworden, en de hypotheeklasten zijn in die 25 jaar gelijk gebleven of veel minder snel gestegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is nooit verstandig om veel geld te lenen als je het niet nodig hebt.
Lenen kost altijd geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens! Zo min mogelijk lenen. Dat geldt niet alleen nu, maar altijd!
Kimath
12 jaar geleden
Wat je niet hebt, moet je niet uitgeven. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is geen antwoord op de vraag. Ik ben ook tegen lenen, maar als het gaat om bijvoorbeeld een lening afsluiten voor een auto, zou dat misschien nu verstandiger zijn dan een half jaar geleden (rente, inflatie etc.).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Eerst sparen voordat je het uitgeeft ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ook lenen voor een auto is niet verstandig als je 'm in de prak rijdt dan moet je daarna nog afbetalen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Krekatos Dan is het ook geen goede vraag, want het gaat uit van een onjuiste veronderstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tomnl, dat slaat natuurlijk nergens op :P Als je het zo bekijkt, kan zowat niemand een auto kopen, aangezien niet iedereen zomaar 20.000 euro kan uitgeven.
Het is niet verstandig om geld te lenen ook gezien de inflatie niet.
ronron1212
12 jaar geleden
Het is juist niet verstandig om veel geld te lenen wanneer er sprake is van inflatie.
Denk je maar eens in in wat voor situatie je komt als jij net veel geld hebt geleend, maar dat geld door de inflatie opeens veel minder waard tot waardeloos wordt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dus betekend dat de waarde van je aflossing lager wordt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is winst mits je inkomen voor inflatie gecompenseerd wordt of als je genoeg vermogen hebt.
Als je het geld kunt investeren in zaken waarvan de waarde meer aangroeit dan de inflatie dan is dat een goede investering.
Als je 3 jaar geleden geld had geleend en investeerde in goud dan had je, afgezien van de rentekosten, nu ruim 50% waardeaangroei gehad (in dollars).
De geldgever zal wel een zakelijk zekerheid wensen en zal je zeker niet het hele bedrag willen lenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nooit verstandig om te beleggen met geleend geld. Ben je het aandelenlease debakel vergeten? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ook geen huis kopen met geleend geld? Ik schreef: Als je het geld kunt investeren in zaken waarvan de waarde meer aangroeit dan de inflatie dan is dat een goede investering.
Dus als je daarover een rationele en redelijke zekerheid hebt, niet o.g.v. verkooppraatjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de eerste plaats: als je geleend geld wil investeren dan moet je niet alleen meer rendement dan de inflatie hebben, maar ook moet je de rente eruit halen. Bij 2% inflatie en 6% rente (dat is laag voor een lening zonder onderpand) moet je dus een rendement van meer dan 8% hebben... Dat lijkt me in de huidige marktomstandigheden onmogelijk. Ik ben niet tegen het lenen van geld voor een huis, maar ik vind wel dat een huis zou eigenlijk geen belegging zou moeten zijn: een huis is vooral om in te wonen en om woonplezier uit te onttrekken. Daarbij is een hypotheek een lening met een redelijk waardevast onderpand. In het geval van een waardedaling zou je redelijk in staat moeten zijn om deze op te vangen omdat je idealiter de hypotheek langzaamaan aflost. Daarom zitten alle mensen met een tophypotheek of een aflossingsvrije hypotheek nu met hun huis in hun maag: ze hebben het huis beschouwd als een investering die alleen maar meer waard kan worden. Als je gaat rekenen dan lekt een huis met een hypotheek zelfs bij een flinke jaarlijkse waardestijging geld. (Zie bijvoorbeeld de berekening bij http://ericaverdegaal.nl/publications/index/764 waarbij je een waardestijging van 6% nodig hebt om de kosten te compenseren) Mocht je geld lenen om te beleggen in goud of aandelen, dan is je onderpand veel minder waardevast. Met andere woorden: beleg (= gok) nooit met geleend geld.