Wat nou als Nederland failliet gaat?

We lopen constant te zeiken over Griekenland die failliet gaat. Maar hoe zit het als wij failliet gaan? Wij als land, dus niet eerst zo dat een ander land failliet gaat, maar wij gewoon?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Een land kan niet failliet gaan. Een faillissement betekent dat je je schulden niet kan betalen. Als een persoon of een bedrijf dat is, betekent het dat al zijn bezittingen verkocht worden, en met de opbrengst worden de schuldeisers betaald. Landen zijn soeverein, dus onafhankelijk, wat betekent dat niemand bezittingen (bijvoorbeeld gebouwen die eigendom van de staat zijn, of bedrijven die van de staat zijn) kan afpakken en verkopen.

Het enige wat er dus kan gebeuren als een land zijn leningen niet meer terug kan betalen is dat ze besluiten om te stoppen met terug te betalen. Het gevolg is natuurlijk dat als het land geld nodig heeft om bijvoorbeeld voedsel te importeren (omdat ze zelf te weinig landbouwgrond hebben), dat niemand ze meer geld uit wil lenen. Ook zal het land politiek onder druk gezet worden om alsnog aan de eisen te voldoen.

De vraag wat er gebeurt als Nederland niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen zal ongeveer zo zijn. We zullen uit de euro gegooid worden, waarna we dus weer een eigen munt zullen gaan maken. Deze wordt letterlijk gemaakt door de overheid: zij kunnen zoveel maken als ze willen. Het is natuurlijk wel zo dat deze munt in het buitenland bijna niets waard is, dus we kunnen nauwelijks buiten de grens iets kopen. Zo zouden we dus bijna geen elektronica of auto's meer kunnen importeren. Ook goedkoop voedsel uit zonnigere delen van de EU zouden we niet meer aan kunnen schaffen. Daarnaast zullen we politiek onder druk gezet worden, bijvoorbeeld door een boycot. Dit betekent dat het moeilijker of onmogelijk wordt voor Nederlanders om in het buitenland zaken te doen.

Kortom: hoewel het geen faillissement is, is het wel zaak om te voorkomen dat een land niet meer zijn schulden kan terugbetalen. Als je wilt weten wat er kan gebeuren, dan zou je eens moeten kijken naar de verhalen van landen waar het eerder mis is gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord +

Andere antwoorden (6)

nouw,
wij als land zullen heel veel financiële hulp krijgen van andere landen, want wij betalen al veel mee in de EU, dus daar hoeven we niet echt bang voor tezijn.
En anders krijgen we makelijk hulp van andere EU landen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wordt het ook hier bezuinigen en veel werkloosheid en armoede.
ronron1212
12 jaar geleden
Nou vergis je niet want Nederland is best een rijk land. We gaan niet zomaar falliet. Maar ALS. dan zouden wij gewoon net als Griekenland geld krijgen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien Nederland failliet zou gaan, zal er veel onrust komen betreft de burgers in Nederland. De burgers verdienen minder, omdat de belastingen omhoog gaan en bedrijven hiervoor de collectieve goederen moeten bekostigen met belasting. Overigens zal een overstap van de Euro naar de gulden nog niet eens zo gek klinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland gaat zoals het er nu uitziet gewoon noch ongewoon failliet.
Nederland is het braafste en goedgelovigste jongetje van de klas en fraudeert en belazert Europa niet zoals andere landen dat deden en misschien nog doen.
Nederland gaat op zich niet failliet, dus afgezien van gevolgen van de problemen van andere EU-landen.
Daarvoor komen tal van andere landen in aanmerking.
In volgorde van zeer zwak naar minder sterk volgens de waarderingen van S&P, Moody's en Fitch:
Griekenland, Portugal, Ierland, Estland, Slowakije, Italie, Slovenie, Spanje en België.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij gaan nooit failliet. Letterlijk en figuurlijk te veel krediet voor opgebouwd.