Wat kost ongeveer een keer douchen aan energiekosten?

Uitgaande van 7 minuten douchen, licht aan in de badkamer (spaarlamp 70 watt), gebruik van zeep/shampoo.
Ik woon pas net op mezelf maar heb geen helder beeld van energiekosten.
En wat kost gebruik van wasmachine ongeveer per keer? Uitgaande van 40 graden, normaal programma, maar wel met voorwas, gebruik van zeeppoeder (15 euro voor 2 kilo-pak)

Toegevoegd na 8 uur:
Ik bedoelde eigenlijk een spaarlamp met dezelfde lichtsterkte als 70 watt (staat op doosje waar de lamp in zat). Alvast bedankt voor uw antwoorden.

Toegevoegd na 8 uur:
Drogen doe ik op het wasrek. Een droger heb ik niet (bewuste keuze)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke energie leverancier heb je???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oxxio

Het beste antwoord

Het ligt er een beetje aan wat voor wasmachine je hebt, een oude gebruik al snel 2 tot 3x zoveel energie.
Een wasbeurt is zo'n 0,83 cent zonder drogen en een douchtebeurt 0,50 cent.
Op de site van Nibud kun je de meeste kosten wel vinden;

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij een normale is was is geen voorwas nodig en kan ook op 30C, ik gebruik altijd de eco knop en dan is hij binnen een uurtje klaar en dat scheelt veel energie!
Drogen doe ik op een wasrek in de kamer, als ik dan weer thuiskom is het droog ;-)

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik zag ineens staan 'spaarlamp 70 watt' dat is geen spaarlamp!
Bij de Action of bouwmarkt kun je voor een paar euro spaarlampen kopen van 7 en 9 watt, als je daarmee al je lampen vervangt scheel dat ook veel energiekosten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het doorgeven van de Nibud site.

Andere antwoorden (1)

Douchebeurt met gasketel van ongeveer 2 kubieke meter gas per uur à 43 eurocent is dus ongeveer 5 eurocent gas, een paar tienden eurocent water, spaarlamp 70 Watt bestaat niet, zal ongeveer 10 Watt gedurende 7 minuten à € 0,30 per kWh = 0,010 x 0,30 x 60/7 = € 0,0257 aan elektriciteit kosten, dus: totaal ongeveer 5 eurocent!
De zeep en shampoo zal daar nog een paar tienden euro aan toevoegen, volgens mij ben je voor minder dan 10 eurocent weer helemaal schoon.
Ga bij de berekening van de wasmachine uit van een gebruik van ongeveer 1,5 kWh à € 0,30 = € 0,45 + een paar eurocent aan water en zeep kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het maar zo goedkoop, maar het klopt niet!