Als ik geld naar iemand heb overgemaakt, maar ik heb een vergissing begaan met rekeningnummer!! Kan ik me geld dan nog terug gestort krijgen zo ja hoe

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (7)

Als de mogelijkheid er is zelf stoneren en anders je bank opdracht geven om te stoneren.

Toegevoegd na 7 minuten:
Sorry het is storneren = geld terug boeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Storneren is alleen mogelijk bij inasso's en naam-nummer controle is alleen als het naar een rekening binnen de eigen bank wordt overgemaakt en anders niet. Zal niet eenvoudig worden en je moet dit bij je bank melden die dan een verzoek gaan doen het terug te storten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Storneren kan alleen als iemand wat geïncasseerd heeft wat verkeerd is of waar jij het niet mee eens bent.
Als je het niet goed doet ben je in de meeste gevallen je geld kwijt tenzij de tegenpartij een beetje aardig is en het terug stort, altijd dubbel controleren of alles klopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het overboeken van geld vind er door je bank een controle plaats. Het rekeningnummer en de tennaamstelling van de rekeninghouder moet kloppen met de gegevens die jij hebt ingevoerd. Als dit niet klopt kan de bank de betaling afkeuren.
Als dit niet gebeurt, en de betaling gaat door, kun je een verzoek tot terug boeking indienen bij de eigen bank.
De bank zal dan contact leggen met de bank van de tegenpartij. Als de tegenpartij hier niet op reageert, mogen zij de naam en adresgegevens aan jou doorgeven. In dat geval kun je dus zelf contact met hen opnemen.
Vang je dan nog steeds bot, kun je vragen of jouw bank wil bemiddelen om de rekening van de tegenpartij te laten blokkeren.
Kortom een lange weg te gaan, waarbij het lang niet altijd garantie op succes geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was dit maar waar.
De bank controleert alleen maar of het rekeningnummer bestaanbaar is. Dat kan doordat er een controlecijfer in het nummer is verborgen; zie de Elfproef. Daarom is het verstandig, om het gebruikte rekeningnummer heel goed te controleren.
Weg=weg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fout, zowel bij mijn Rabobankieren als ING bankieren wordt sinds de laatste ongeveer 3 of 4 jaren er na elke opdracht tot verzenden verteld dat bij dat en dat rekeningnummer die en die naam hoort en dan moet ik eerst bevestigen alvorens de opdracht wordt verstuurd. Lijkt me niet dat andere banken zover achterlopen!
Het betreft hier een "onverschuldigde betaling".

Je kunt aan je bank vragen of zij contact met de desbetreffende persoon willen opnemen. Of de desbetreffende persoon het geld WIL terug betalen.

Indien deze persoon dat niet wil, dan moet je een gerechtelijke procedure starten. Die je waarschijnlijk wel zult winnen. Het is echter een lange weg te gaan.

Een gerechtelijke procedure moet je dan starten via de deurwaarder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bankrekeningnummer heeft maar 9 of 10 cijfers. Men is ervan uit gegaan, dan de klant dit toch wel foutloos weet in te toetsen. Daarom geldt: betaald = betaald.

En waarom zou een bank ook allerlei systemen moeten maken en bijbehorende procedures in het leven roepen, omdat jij niet in staat bent om 10 cijfers zonder fouten in te toetsen?
Je begrijpt, dat dit voor een bank weggegooid geld zou zijn, zodat ze dit uit commerciële motieven niet doen.
Het is je eigen fout, dus je moet zelf zo'n fout voorkomen, dan wel de gevolgen ervan dragen.

In het bedrijfsleven worden heel veel betalingen gedaan. En om de foutenkans te verminderen, worden de rekeningnummers in een bestand gezet. Soms is de ene persoon verantwoordelijk voor dat bestand, en kan degene die een betalingsopdracht geeft, dit nummer niet eens wijzigen. Kortom: men gaat heel secuur met die nummers om.

Maar voorkomen is beter dan genezen.
Kijk ook even naar de manier van het overmaken van geld. Krijg je daarbij te zien wat de naam van de begunstigde is? Zo niet, dan maak je gemakkelijk nog een keer zo'n fout. Overweeg dan om een andere bank te nemen.

Bij mijn bank krijg ik de naam van de begunstigde dus wel te zien. Ik zal zo'n fout nooit maken, ook al ben ik heel slordig en chaotisch.

Wat nu? Het beste kun je persoonlijk even naar de bank gaan, en je verhaal doen. Mogelijk dat ze dan iets voor je kunnen doen.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik was vandaag bij de Rabobank. Dus eens even gevraagd.
Bij het overmaken toetst je rekeningnummer en naam in. De bank heeft dus twéé controles. De elfproef en de overeenkomst tussen naam en nummer.
Dit is een effectieve controle. Mocht je toch nog naar de verkeerde persoon geld overmaken, dan is dat vaak een bedrijf en die betaalt dat wel terug. De Rabobank zal de begunstigde bellen met het verzoek om het geld terug te storten. Komt het geld bij een particulier aan, die het 'als een geschenk van god' ziet, dan heb je pech. Wegens privacy krijg je niet de naam & het adres.
En verder: als de Rabobank ziet dat een rekeninghouder misbruik maakt met zijn rekening, dan wordt die rekening opgeheven. Niet elke bank doet dat.

Dus doe je verhaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je met het rekeningnummer hebt vergist, zullen tenaamstelling en rekeningnummer hoogstwaarschijnlijk niet bij elkaar passen, waardoor de bank de betaling niet zal kunnen uitvoeren.