Zakelijk telefoneren, jezelf voorstellen met de Heer achternaam. Niet gepast?!

Goedenmiddag, u spreekt met de Heer de Groot, ik bel u over een factuur..... u kunt mij terugbellen. Mijn naam is de Heer de Groot.

Ik zoek een goeie uitleg waarom dit niet gepast is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Absoluut 'not done'! Zeker niet in zakelijke gesprekken.
Je zegt wel: met mevrouw...., maar nooit: met de heer....
Uitleg: een vrouwspersoon is nu eenmaal een mevrouw en dat geeft geen 'waarde' oordeel.
Een 'heer' is iets anders. Je bent een man, maar dat maakt je nog geen heer.

Als je het niet gepast vindt om met je voornaam op te nemen of te bellen, dan is het bij mannen zeer gepast om alleen de achternaam te zeggen.
'U spreekt met Jansen van Bouwbedrijf Karelse'.

Echt: nooit maar dan ook nooit zeggen met de Heer Jansen. Dat is zo fout als het maar kan.
Ik ben al jarenlang actief in de commercie en het hoort echt niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Vind ik prima, Gepaster dan jan Piet of kees zonder achternaam, en dan maar hopen als terugbeller dat er dan geen 4 jannen of Pieten rondlopen
anneliez
12 jaar geleden
De boodschap klinkt netjes en duidelijk, mits u er nog even bij vermeld, namens welk bedrijf u belt, en om welke factuur het precies gaat. De klant kan dan alvast een en ander gaan uitzoeken, voordat hij u terugbelt.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Ik zou zeggen: "Goedemiddag, u spreekt met de Groot ..." Ze horen vanzelf wel dat je een meneer bent, en dat ze niet met mevrouw de Groot spreken. Jezelf met "De Heer" aankondigen klink een beetje overdreven en oubollig. Vind ik tenminste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In tegenstelling tot de dames die dat wel mogen is het not done om je als man te presenteren als de Heer.... , maar gebruik je alleen je achternaam.
Het is simpel een kwestie van etiquette,dat we dat zo doen.
Je zegt dus gewoon, u spreekt met de Groot van de firma huppelepup, maar vraagt dan weer wel naar de Heer Jansen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal.
Je zou het anders kunnen formuleren.
Je zou gewoon je voornaam en achternaam kunnen zeggen, je hebt een vraag over een factuur en vraagt of u mij terug zou willen bellen op telfnr:....Hartelijk bedankt alvast en je naam weer.
Dat klinkt allemaal wat vriendelijker maar ik vind het zeker niet ongepast zoals hierboven geschreven.
12 jaar geleden
Ik heb ooit geleerd bij uitzendburo dat de man zich voorsteld met zijn achternaam,en de dame eerst met mevr.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch vind ik het duidelijker om naar het geslacht niet te laten raden maar om de andere daarover te informeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat hopeloos ouderwets zeg. Overigens vreemd dat het uitzendbureau je dat soort zaken leert, uit welke expertise doet zo'n intercedent dat?
Hoqwel misschin wat ongewoon, vind ik het duidelijker om naar het geslacht niet te laten raden maar om de andere daarover te informeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De heer" word als aanhef gebruikt in brieven, niet als aanspreekvorm. Zo stel je jezelf dus ook niet voor. Als je in een winkel loopt en een winkelbediende spreekt je aan zal hij ook zeggen 'kan ik u helpen, meneer?' en niet 'kan ik u helpen, heer?'.
Als je jezelf voorstelt, zonder voornaam, zul je dus gebruik moeten maken van meneer.

Wat mij betreft is het nog correcter om jezelf voor te stellen met voornaam en achternaam. De huidige zakelijke communicatie in Nederland is niet niet zo vormelijk. Het niet noemen van een voornaam schept afstand en anonimiseerd.
Daarbij, is mijn ervaring, is het noemen van een voornaam nog niet een vrijbrief om te gaan tutoyeren, het geeft slechts meer beeld/houvast over iemands identiteit. Je hoeft dus niet te vrezen dat je door het noemen van je voornaam een vrijbrief geeft voor een al te informele communicatie.

Toegevoegd na 7 minuten:
Aanvullend: bij telefonische communicatie is het heel functioneel om eerst 'iets' te zeggen alvorens de achternaam te noemen. Mijn persoonlijke ervaring is dat heel vaak de eerste naam/het eerste woord niet goed gehoord/verstaan word. Als je bijvoorbeeld opneemt of zegt met Piet Jansen slaan veel mensen alleen Jansen op.
Daar heb ik overigens geen verklaring voor maar het is een bekend fenomeen, ook bij mijn collega's.
Je kunt dit ook ondervangen door eerst nadrukkelijk goedmorgen/goedemiddag te zeggen gevolgd met een korte stilte, dan 'spitsen' de oren wat meer.
Hiermee wil ik ook zeggen dat als je v.a. nu besluit tóch je voornaam te gaan noemen veel mensen aan de andere kant van de lijn evengoed slechts je achternaam opslaan.
Je hoeft dus niet snel te vrezen dat ze heel vanzelfsprekend voortaan je voornaam gaan gebruiken bij het aanspreken.