ik heb aan een vriend 9000 euro geleend. hoe kan ik mijn geld terugkrijgen?

we hebben samen een contract opgesteld, hij zou het geld 3 maanden gelden plus rente terugbetalen. tot op heden heeft hij niks betaald. hij beloofde me iedere keer dat hij het geld z.s.m terug zou betalen. Het ergste is dat sinds vorige week staat zijn mobiel ook uit. tevens op z,n woonadres is hij ook niet te vinden. wat moet ik nu doen? help help aub

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt en uiteindelijk kost het je vriendschap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Poeh, wat een lastige kwestie...
Ik ben bang dat je gewoon naar je centen kunt fluiten en een 'vriend' armer bent.
Ik ken dit soort mensen en een paar maanden wachten is niks voor ze. Er zijn 'uitleners' die hun geld na jaren (lees: dus nooit) nog niet terughebben. Je kunt van de 'leners' zelfs een grote mond verwachten wanneer je om je eigen geld vraagt. Tja...mijn les (gelukkig niet als slachtoffer) leen nooit exorbitant hoge bedragen uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste manier om vrienden te verliezen is door ze geld te lenen.

Het beste antwoord

Vanaf 1 juli kun je met deze vordering zelf (zonder een advocaat) een dagvaarding uitbrengen. De dagvaarding stel je samen met een gerechtsdeurwaarder op. De deurwaarder betekent (bezorgt) de dagvaarding bij je 'vriend'. Dan geeft de kantonrechter een vonnis. Hij zal hoogstwaarschijnlijk bepalen dat je vriend de € 9000,- met rente moet terugbetalen. Met dit vonnis kan de deurwaarder beslag leggen op zijn loon, op zijn huis of op zijn uitkering. Doe je dit voor 1 juli, dan heb je nog een advocaat nodig. In jouw geval heb je daar niets aan, omdat de zaak heel duidelijk is.

Toegevoegd na 14 minuten:
Op 1 juli wordt de wet gewijzigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hartelijk dank voor je reactie: mijn email is: jimshed@live.nl
passend antwoord: studeer jij soms rechten?

Andere antwoorden (10)

haal een advocaat erbij..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er nog een derde persoon aan het contract te pas gekomen! anders ben ik bang dat je een groot probleem hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry en als oplossing idd hulp zoeken
via een advocaat of fam.leden van desbetreffende vriend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou hier een derde persoon bij betrokken moeten zijn voor een goede afloop?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat je iemand hebt die het contract kan bevestigen anders is het woord tegen woord. Hij kan gaan ontkennen het contact te ondertekend hebben.
Naar de vrederechter stappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stuur een mailtje met leesbevestiging aan, dan weet jij dat hij het heeft gelezen en kan hij er niet meer onderuit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt met het contract naar een rechtswinkel gaan en daar vragen wat je rechten zijn.

Waarschijnlijk zullen ze je adviseren om een deurwaarder in te schakelen. Dat kost je dan wel wat, maar de kans dat je je geld terugkrijgt wordt wel groter. Tenzij die vriend helemaal niets heeft, dan kun je fluiten naar je centen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien het contract niet bij een notaris is opgemaakt ben ik bang dat je naar je centen kunt fluiten...

Het is natuurlijk mogelijk dat je vriend nu op vakantie is, en zijn mobiel niet heeft meegenomen.

Aangezien hij al drie maanden geleden had moeten terugbetalen, zou je aangifte van diefstal kunnen doen, maar of je daarmee je geld terug krijgt....?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een contract hoeft niet door een notaris te worden opgemaakt.
Namen, datum, bedrag, rentepercentage en als belangrijkste: 2 handtekeningen.
Dat is alles wat je nodig bent voor een rechtsgeldige overeenkomst, heb je geen derde partij voor nodig, geen notaris. Niets. (behalve de 2 handtekeningen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel goede tip, aangifte van diefstal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dat zeker rjs88? Een handgeschreven en ondertekend testament heeft ook geen enkele rechtsgeldigheid, omdat het niet door een notaris is opgemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben een overeenkomst, hij leent 9000 euro uit met als vergoeding rente. Zijn vriend accepteert dit (hij neemt de 9000 euro aan).
Er is dus aanbod en aanvaarding. Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan (art. 217 BW 6).
Omdat zijn vriend zijn deel van de overeenkomst niet nakomt is er sprake van wanprestatie (art. 74 lid 1 BW 6). Geen notaris voor nodig. Ben niet zo into erfenisrecht, kan zijn dat notaris daarvoor wel nodig is. Kan 't wel even voor je nazoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een testament waarmee geld wordt verdeeld moet bij de notaris gemaakt worden, een codicil waarin alleen goederen worden verdeeld, kan je zelf maken en ondertekenen, dat is gewoon rechtsgeldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo: totdat 1 van de erfgenamen gaat protesteren...
Of dat moet inmiddels wettelijk gewijzigd zijn. Maar vroeger was dat zeker niet zo.
Als jij (een kopie van) het contract hebt, ondertekend door beide partijen, met vermelding van de datum, namen et cetera dan zou je er over na kunnen gaan denken om contact op te nemen met bijvoorbeeld het juridisch loket. Deze geven gratis advies in zulke situaties. Ook een deurwaarder kan 9000 euro de moeite vinden als je een contract hebt. Maar misschien adviseert het juridisch loket anders, bijvoorbeeld aangifte.
Zeker als je geen contract hebt met datum, namen etc lijkt het mij verstandig om contact op te nemen met het juridisch loket.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het beste lijkt mij dat je juridische bijstand zoekt, via een rechtsbijstandverzekering of via een advocaat, Waarschijnlijk is de vordering desnoods via de rechter te verhalen,omdat je het ook op contract hebt staan waarbij hij heeft getekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekkere vriend
Maar een advocaat erbij halen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het echt je vriend is, kan je er samen uit komen toch. Of samen met een notaris een contract op stellen