Waarom moet een werkgever pensioen bijstorten wanneer iemand zijn pensioen overdraagt?

Ik las een artikel, waaruit ik opmaakte dat het kan voorkomen dat de oude of den nieuwe werkgever ineens een groot bedrag moet bijstorten wanneer de werknemer zijn pensioenrechten overdraagt van het oude naar het nieuwe pensioenfonds.

Hoe kan dat?

Ik dacht dat bij een pensioenoverdracht gewoon het gespaarde geld werd overgedragen. Dus het oude pensioenfonds berekent de geldswaarde van de opgebouwde rechten. Dat geldbedrag wordt overgemaakt naar het nieuwe pensioenfonds. Het nieuwe fonds zet het bedrag volgens zijn regels om in pensioenrechten.

Hoe is het dan mogelijk dat ofwel de oude, ofwel de nieuwe werkgever moet bijstorten?

Toegevoegd na 39 seconden:

http://www.nu.nl/economie/2541931/recht-waardeoverdracht-pensioen-even-minder.html

Cryofiel
12 jaar geleden
1.1K
Cryofiel
12 jaar geleden
Kwenie. Normaal gesproken vertrek ik bij de oude werkgever, en treed ik in dienst van de nieuwe werkgever. Beide werkgevers hebben verschillende pensioenfondsen. Ik draag mijn rechten dan over van het oude naar het nieuwe pensioenfonds. Voor zover ik weet gaat dat altijd op de manier die ik in mijn vraag beschreef - zo wordt het ook altijd getoond op de overdrachtsofferte. Op de melding van het oude fonds staat iets in de trant van: "wij hebben de waarde van uw pensioenrechten berekend; deze waarde bedraagt € xxxxx". Op de offerte van het nieuwe fonds staat iets als: "het oude fonds draagt € xxxxx aan ons over; hiervoor krijgt u een extra ouderdomspensioen van € yyy per maand en een extra weduwenpensioen van € zz per maand". Over bijstortingen door de oude en/of de nieuwe werkgever wordt nooit gesproken.

Het beste antwoord

Dat hangt van de pensioenrechten af.
Met name bij eindloon pensioen stelsel kan dat bijstorten voorkomen.
Als je een hoger salaris bij de nieuwe werkgever gaat verdienen en tevens elk gewerkt jaar voor je opbouw pensioen blijft behouden zal blijken dat het tot dan toe opgebouwde pensioenrecht NIET het , op het nieuwe loon gebaseerde, recht kan dekken. Dan moet dat verschil worden bijgestort. Dit mag de nieuwe werkgever doen, de oude heeft geen boodschap aan dat hogere loon.

een 2e reden kan zijn dat het oude fonds op dit moment onvoldoende dekkingsgraad heeft. Dat zal het nieuwe fonds uiteraard niet accepteren en is bijstorting noodzakelijk. Dit is WEL voor rekening van de oude werkgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Eindloonpensioen - dat bestond ver voor onze tijd, toch? Als het oude fonds een te lage dekkingsgraad heeft, mogen de pensioenrechten niet worden overgedragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oudere rechten bestaan nog steeds (eindloonstelsel...voor sommige mensen)
Moderner is een middelloonstelsel.
Ook zijn er CAO's (mijne oa) met een "beschikbare premie" regeling...dan is het dus "nooit" bijstorten.
"nooit" tussen aanhalingstekens omdat mijn CAO wel een rendement van 4% op de premie garandeert...is dat niet gehaald dan moet dat tekort wel aangezuiverd worden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat eindloonstelsel, daar had ik niet aan gedacht. Dat werkt inderdaad heel anders dan het huidige stelsel. Tja, eindloonpensioen - dat is alleen weggelegd voor de "gouden generatie", zeg maar mensen van 55+ (of is het inmiddels 60+)? Die luxe is voor de jongeren niet meer weggelegd. Beschikbare premie - dat had ik bij mijn vorige werkgever. Dat pensioen is trouwens nog niet overgedragen naar het Spoorwegpensioenfonds van mijn huidige werkgever omdat het pensioenfonds van mijn vorige werkgever een te lage dekkingsgraad heeft.