Kan je je laten onterven?

Wanneer de ouder schulden heeft, kan je je als kind dan laten onterven om die schulden niet te moeten aflossen wanneer die ouder sterft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (8)

Je kunt je ouders natuurlijk vragen je te laten onterven, maar dat wordt lastig als ze al overleden zijn.

In dat geval kan je de erfenis verwerpen, je krijgt dan noch de schulden, noch de baten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan want dan verwerp je de erfenis.
Je hoeft dan geen schulden als deze er nog zijn te betalen,maar je erft dan ook niets,zelfs geen theelepeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als kind kun je nooit onterft worden. Je het altijd recht op je kindsdeel.
Wanneer er in dit geval de schuld groter is dan het vermogen kan je altijd nog overwegen om beneficiar te aanvaarden. Dit betekent dat je alleen accoord gaat met de erfenis wanneer er een positief saldo is. De baten zijn hoger dan de lasten.
Wanneer je dus twijfels of het saldo positief is dan zal ik dit zeker overwegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als kind kun je zeer zeker wel onterft worden! "U kunt uw echtgenoot en uw kinderen in een testament onterven. Uw kinderen hebben wel een speciale positie in het erfrecht. Zo hebben zij altijd recht op een bepaald deel van de erfenis van hun ouders. Het maakt daarvoor niet uit hoe de relatie van de kinderen met de ouders is. Als kinderen akkoord gaan met hun onterving dan krijgen zij niets uit de nalatenschap". Zo staat het op de site http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/is-het-mogelijk-om-mijn-echtgenoot-en-kinderen-te-onterven.html Maar ik spreek ook uit eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als jij niet onterft wilt worden als kind zul je ALTIJD je kindsdeel krijgen. Dus uit het oogpunt van het kind hoef je je geen zorgen te maken, het KAN niet want je blijft recht houden op het kindsdeel.
Ja zeker kan dat. Je kunt even kijken op de volgende site:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/is-het-mogelijk-om-mijn-echtgenoot-en-kinderen-te-onterven.html

Hier staat o.a.:Ouders kunnen verklaren dat hun kinderen niets van hun vermogen erven, maar het zijn uiteindelijk de kinderen die bepalen of dat ook gebeurt. Zij bepalen zelf of ze een beroep op de legitieme portie doen of niet.

Veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je bij leven van ouders niet "laten onterven".
Wel kun je na overlijden van de (laatstlevende) ouder als erflater de nalatenschap beneficiair of wel onder voorrecht van boedelbeschrijving aanvaarden. D.w.z. alleen aanvaarden als er een positief saldo is. D.w.z. de bezittingen zijn groter dan de schulden.
Er schuilt daarbij een addertje onder het gras: Zodra je je bemoeit met de organisatie van de begrafenis dan heb je de nalatenschap aanvaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat dit ter sprake komt heb je drie keuzes.
Je kunt de ervenis zonder meer accepteren, verwerpen op beneficiair accepteren.

Bij dit laatste accepteer je de ervenis alleen als het saldo positief is.Het verschil tussen beneficiair en gewoon accepteren zit gedeeltelijk in de notariskosten. Omdat alles eerst berekend moet worden zijn deze kosten hoger, waardoor je, bij positief saldo, minder krijgt.

Voor dat het zover is hoef je niets te doen. Je komt pas voor de keuze te staan op het moment dat je zou erven. Wel zouden je ouders erover kunnen denken om een overlijdensverzekering af te sluiten waarin hun schulden worden kwijtgescholden bij overlijden, zodat je de dierbare spullen uit huis nog wel mag hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen met schulden en wat gezond verstand, laten het wellicht uit hun hoofd om zich dieper in de schulden te werken door een overlijdensverzekering af te sluiten, waarvan de premie overigens om de zo veel jaar fiks stijgt. Mochten ze het toch willen doen, dan is te hopen dat ze geen premie-achterstand opbouwen want dan is de uitkering nul komma niks. Verder is hetdoorgaans niet mogelijk om een overlijdensverzekering af te sluiten als je ouder bent dan 60 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De details verschillen per gezin, ik vertel alleen van ik uit eigen ervaring weet. De erfenis mijn mijn vader heb ik beneficiair geaccepteerd, zelfs toen ik dacht dat hij best wat geld had. Gelukkig, want hij is post mortem failliet verklaard. Nu ben ik zeer blij dat mijn moeder een verzekering heeft afgesloten. Dit was juist met gezond verstand, want zij wil haar kinderen niet nogmaals in zo'n situatie brengen.
Wanneer je de premie braaf op tijd betaald, die echt zo hoog niet hoeft te liggen, weet je in ieder geval dat er niemand met jouw troep blijft zitten. Overigens is het wettelijk verboden om mensen op grond van leeftijd een product te weigeren, zelfs als een verzekeringsmaatschappij dat beweert. Er kan wel worden geconstateerd dat het overlijdensrisico hoger ligt, wat invloed heeft op de premie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dan zouden heel wat verz.mij-en voor de rechter moeten slepen, want je kunt hoog of laag springen, je krijgt het niet voor elkaar.
Feitelijk is het enig juiste antwoord: de erfenis verwerpen.
Het gaat vragensteller er immers om niet te worden opgezadeld met schulden die zijn/haar ouders bij leven hebben gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht je er voor kiezen de erfenis van je ouders te verwerpen, omdat deze negatief is, hou er dan wel rekening mee dat als je kinderen hebt, de erfenis, dus de schulden overgaan naar hen als de volwassen zijn. Dit moet je specifiek via de rechtbank regelen, zodat zij later niet met de gebakken peren zitten.