In deze tijd van wantrouwen bij menig bank geef ik je met een bijstandsuitkering erg weinig kans...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans is niet zo groot maar het hangt er wel vanaf hoeveel die lening moet zijn.1000 euro lijkt wat gemakkelijker dan 100.000 euro.je kan ook lenen bij de dienst zelf.Maar dan willen ze weten waarom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt van heel veel factoren af, in eerste instantie van je betalingsgedrag en je eventuele BKR registratie. De geldverstrekker wil gewoon zeker weten dat er terugbetaald wordt, en als er bij jou niets te halen valt zullen ze je het niet lenen. Lenen kost gewoon geld, waardoor er nog minder van overblijft om te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een krediet dat openstaat bij de Wehkamp een lening noemt is het antwoord: Ja.

Een "echte" lening krijg je erg moeilijk als je een bijstandsuitkering hebt. Het is echter wel mogelijk onder bepaalde omstandigheden. Als je bijvoorbeeld een eigen bedrijf wil beginnen kan een gemeente of stadsbank dat wel eens stimuleren door je een starterslening te geven.

Een lening voor een auto, vakantie, nieuwe bank of andere consumptiegoederen is echter met een bijstandsuitkering niet makkelijk te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals gezegd zijn de banken erg wantrouwig met het uitlenen van geld. Zelfs mensen met een vaste baan wordt het lastig om extra geld te lenen.
De meeste bijstandgerechtigde hebben het al lastig om de eindjes aan elkaar te knopen. Een lening moet toch een keer worden afbetaald en daarbovenop komt dan nog een behoorlijke rente. Ik verwacht dan ook dat je bijde gerenomeerde banken niet in aanmerking komt voor een lening met alleen een bijstandsuitkering. De enige manier is om met louche internetbanken/leeninstellingen in zee te gaan of het illegale circuit. Vaak wordt daar uiteindelijk een hogere rente gerekend en wordt je verplicht om dure (onnodige) verzekeringen af te sluiten waardoor je uiteindelijk je echt klauwe met geld betaald.
Daarnaast vraag ik me af of je dat ook wel zo willen. Zeker als je wat langer in de bijstand zit is het onder de huidige economische omstandigeheden lastig om uit de bijstand te komen. Zoals gezegd is de bijstand geen vetpot en een dure lening kan je dan zeker niet gebruiken. Zeker voor luxe goederen is het in deze tijd, nog meer dan in andere tijden, sterk af te raden om te lenen.
Wil je toch tijdelijke extra geld, bijvoorbeeld om in jezelf te inveteren, bijvoorbeeld door een opleiding dan zou je contact kunnen zoeken met de gemeente/cwi of er mogelijkheden zijn tot subsidie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet kunnen, desnoods bij de kredietbank, en ik denk ook wel bij een gewone bank. Iemand anders kan zich ook nog borg stellen voor je of je kunt iets in onderpand geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe cru het ook klinkt: als het goed is niet. In ieder geval niet buiten subsidie-leningen die bedoeld zijn om uit de bijstand te komen.

Bijstand is per definitie een minimum-inkomen. Het is de hulp die we bieden aan mensen die niet in hun eigen onderhoud kunnen voorzien, zodat ze in ieder geval toch iets hebben om van te leven. Het is niet bedoeld voor méér dan dat.

Zoals tegenwoordig in iedere leenreclame gemeld moet worden: geld lenen kost geld. Je moet altijd meer terugbetalen dan je hebt geleend. Daar heb je geld voor nodig. En iemand in de bijstand komt eerder geld tekort dan dat hij geld over heeft om rente te betalen.

Leeninstellingen zouden dus, niet alleen voor zichzelf, maar ook ter bescherming van de potentiële lener, moeten oordelen dat de kans klein is dat iemand in de bijstand een lening terug kan betalen, en daarom geen lening moeten verstrekken, om te voorkomen dat de persoon in de bijstand van de regen in de drup terecht komt.

Ik besef dat dit niet leuk is om te lezen, en dat je er ook niet veel aan hebt. Heb je bij je gemeente al eens geïnformeerd naar bijzondere bijstand? Als je echt noodzakelijk een onvoorziene grote uitgave moet doen, kan zo'n regeling wel eens uitkomst bieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou niet moeten kunnen, omdat het onverantwoord is. Maar Nederland zou Nederland niet zijn als het op de een of andere manier toch wel mogelijk zou zijn.
Als je persoonlijk aan deze mogelijkheid dacht, zou ik het je afraden, want binnen de kortste keren zit je tot aan je nek in de schulden en problemen.