Een vreemde vraagt om een kopie van mijn identiteitsbewijs terwijl hij ook mijn bankrekening nummer heeft.Word ik opgelicht?

Ik ontving deze mail nadat we via marktplaats tot een overeenkomst kwamen:

Dat is goed MAAR op basis van slecht vetrouwen wil ik graag een kopie van je ID of maak er een duidelijke foto van. Dan maak ik het meteen over.

Met vriendelijke groet,

Is dit te vertrouwen?
ik heb hem al terug gestuurd dat ik niet begrijp wat ik hiermee zou moeten bewijzen. en dat het niet relevant is of ik mijn echte naam op marktplaats gebruik.

Ik ben bang dat ik word opgelicht en hij probeert mijn rekening te plunderen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google eens op zijn 'marktplaats-naam' wellicht vind je meer fraude gevoelige info over hem/haar.
Ik weet niet of om koop of verkoop gaat, maar bedenk je gewoon.. "voor hem/haar 10 anderen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet doen! Zet NOOIT een kopie van je ID kaart of paspoort op je PC en verstuur dat niet per mail.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NOOIT DOEN.
Geen verdere zaken met deze persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, zeg maar dat jij op basis van slecht vertrouwen van de (ver-)koop afziet! Geeft nooit iemand een kopie van je legitimatie, voor je t weet staan er drie telefoonabonnement op je naam. En dat is nog een van de minder erge dingen die ik zo kan verzinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...wat vaak ook ' en terecht' is.
Kopers worden op Marktplaats beduidend vaker besodemieterd dan verkopers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met marktplaats heb ik tot nu toe alleen nog maar goede ervaringen gehad, en ik heb al heel, heel erg veel gekocht via deze site. Als je een beetje je gezonde verstand gebruikt....
Ik probeer altijd wel te zoeken naar producten die in de buurt zijn, zodat het niet via de post hoeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat deze persoon wel te vertrouwen is maar ik zou het toch gewoon niet doen, alleen al omdat je je er toch niet helemaal prettig bij voelt. Jammer voor die persoon maar leg het hem gewoon eerlijk uit.

Het beste antwoord

Hier hoeft U geen ( of zeg maar NOOIT ) gehoor aan te geven. Als het goed is,heeft Marktplaats.nl Uw gegevens ,welke zij nodig achten om U toe te laten c.q. gebruik te laten maken van deze verkoop/kop website. Als U in een e-mail zegt,dat als hij/zij U niet vertrouwt,de koop/verkoop niet door gaat,is het over en sluiten. Desnoods kunt U deze persoon nog wijzen op de regels en zelfs dreigen met contact opnemen met de directie van Marktplaats.Dit neigt inderdaad naar oplichting..het kán,maar deze persoon is misschien al eens bedonderd door een ander en denkt op deze wijze juist te handelen. Kortom "De goeie moeten lijden onder de slechte"

Groet:Zoekertje

Toegevoegd na 1 uur:
Ben in deze materie gedoken en vond onder de kop Algemene Regels een bijzondere:

Handelen in strijd met de Gebruiksvoorwaarden en/of de Beleidsregels van Marktplaats
Marktplaats behoudt zich het recht voor om u uit te sluiten van elk verder gebruik van de site indien u op enige wijze naar de mening van Marktplaats in strijd handelt met de Gebruiksvoorwaarden of de Beleidsregels van Marktplaats, onverminderd het recht van Marktplaats om nadere rechtsmaatregelen tegen u te nemen en schadevergoeding te eisen. Marktplaats kan onder meer – doch niet uitsluitend – één of meer van de volgende acties ondernemen (al dan niet na voorafgaande waarschuwing):
verwijdering van advertentie(s) zonder restitutie van het advertentietarief,
verwijdering van beoordeling(en),
schorsing van het account,
verstrekking van (persoons)gegevens aan bepaalde derden (zoals Politie, Justitie en rechthebbenden), zoals uitgelegd in ons Privacybeleid.

Dit houdt dus in,dat van zowel de koper als de verkoper genoeg bekend is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (26)

Als jij er geen goed gevoel bij hebt zou ik het niet doen, want dan is er misschien inderdaad wel iets aan de hand. Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je je intuïtie moet vertrouwen. Dit klinkt inderdaad erg vreemd en ik heb het nog nooit meegemaakt, terwijl ik toch veel op Marktplaats koop en verkoop.

Zoals een waard is...

Ik zou afzien van de deal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is heel raar. Een kopie van een ID helpt niet echt aan meer vertrouwen. Ik zeg niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij wil door jouw ID jouw bankrekening plunderen bij het bankloket. Als je bij het bankloket geld opneemt is het bedrag dat je op kunt nemen veel hoger. Ook kun je zonder pincode het voor elkaar krijgen om geld op te nemen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal fout! Hij zal toch het originele bankpasje én originele ID moeten overhandigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bullshit ; zonder pas EN origineel paspoort krijg je op de bank nog geen stuiver mee. TENZIJ ze je kennen ; nadat mijn portemonnee was gejat kon ik op mijn bekende kop gelukkig zonder pas of ID-kaart geld meekrijgen. Maar zelfs dat lukte alleen op de Duitse bank ; bij de SNS, waar ze me toch OOK kennen, kreeg ik geen cent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
slecht dit -
Het is wettelijk verboden een kopie van een ID te maken.
Blijkbaar wil die persoon iets van u kopen. Als hij het graag wil hebben zijn er ook andere manieren om het veilig te doen. Verzenden onder rembours of gewoon langsgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe is het verboden, maar er zijn uitzonderingen. Overigens is een kopie maken iets heel anders dan je ID tonen. Zie de vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/kopietje-paspoort.35493
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet wettelijk verboden om een kopie van een ID te maken. Echter, het is niet toegestaan om het burgerlijk service nummer van iemand te eisen (en op te slaan) terwijl dat staat meestal wel op het ID te zien is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag je ID-aart niet afgeven, en niet net-als-echt namaken, maar een (zwart./wit)kopie maken of opsturen is behoorlijk gebruikelijk, hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen en alles maakt tegenwoordig kopietjes. Het is gebruikelijk, maar het mag echt niet zomaar! WPB (wet bescherming persoonsbewijzen) zegt hierover:
-mag persoonsgegevens alleen verzamelen en verwerken als daar een wettelijke noodzaak voor is. Of als de betrokken burger toestemming heeft gegeven voor het gebruik van zijn gegevens.
-mag niet meer gegevens verwerken dan strikt noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze zijn verzameld
-mag de gegevens niet langer bewaren dan noodzakelijk,
-moet passende technische en organisatorische maatregelen treffen om de gegevens te beschermen.
-moet de verwerking in veel gevallen melden (zie hieronder);
-moet de betrokken burger in principe altijd informeren over de gegevensverwerking.

In de praktijk worden deze regels met voeten getreden...
Wanneer je toch hebt besloten om een kopie van je ID op te sturen, dan zou ik je BSN-nummer en je pasfoto niet zichtbaar maken. Want daar heeft niemand recht op, behalve instanties van de overheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet alleen bsn nummer. Er staan een paar nummers op (waar ik nu even niet op kan komen) en die zouden dan ook onzichtbaar gemaakt moeten worden.
Nog noooooit van gehoord en ik zie het nut er ook niet van in. De verkoper schrijft zelf "op basis van slecht vertrouwen" en daar zou ik zeker naar luisteren als ik jou was: niet vertrouwen dus!!!
Je kunt een mailtje sturen naar Marktplaats, dan gaan ze die verkoper na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk, ik neem aan dat die verkoper dat ook zo zou bedoelen, maar gezien die vraag van het ID denk ik, dat je het moet zien als een grote waarschuwing!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie trouwens!
Annswers
12 jaar geleden
Hij is de koper toch?
'Op basis van slecht vertrouwen...'
Iemand die zoiets geks zegt kun je maar beter niet vertrouwen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet doen! Je zou kunnen aanbieden dat je een account maakt dat gecontroleerd is, ik weet niet hoe dat precies heet, maar sommige verkopers hebben zo'n logootje achter hun naam. In de toekomst zou dat ook wel handig zijn. Dat aanvragen duurt wel een paar dagen, maar als deze persoon Hier niet mee akkoord gaat, kun je van een oplichter uitgaan denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het doen maar dan je sofinummer en je documenten nummer weg krassen bij paint.. En andere belangerijke dingen:) want daar heeft hj toch niks aan en als hij dan zegt ik wil dat ook hebben ga dan maar an uit dat die je wil oplichten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad niet doen met je ID kan iemand online veel bestellen lening afsluiten etc of gsm kopen
dat is tegenwoordig te simpel. je intuitie is tercht
ik zou in elk geval ook na marktplaats vragen hoe dat zit.
12 jaar geleden
Als je het iet vertrouwt, gewoon afzien van de verkoop.
Om jouw rekening aan bijv. het loket te plunderen zal hij een bankpasje plus een originele ID moeten overhandigen. Zo eenvoudig gaat het allemaal niet zoals hier wordt beweerd!
Waarschijnlijk heeft deze man ooit geld gestort en geen goederen ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het niet doen, als ie het zo graag wil kopen van je, moet ie maar langs komen. een bank rekening nummer is al genoeg zou ik zeggen... vind het een beetje vreemd dat hij zegt op basis van slecht vertrouwen.. ik zou hem negeren, of vragen of ie dan maar langs komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat deze marktplaatshandelaar zelf een beetje de buik volheeft van de vele keren die je tegenwoordig voor de kat zijn....geld overmaakt om vervolgens nooit je spullen te krijgen.
Ik denk niet dat hij er echt iets mee kan beginnen, want daar heb je altijd nog een bankpas voor nodig (anders kunnen ze met je nummer alleen geld stórten), en met eem kopie van een ID-kaart (waar je niet eens op lijkt) maak je ook geen schijn van kans ; dan heb je het origineel nodig.

Jullie zitten dus in een impasse waarbij je elkaar niet vertrouwt - iets wat steeds vaker voorkomt en nog wel eens het einde van Marktplaats zou kunnen worden. Zelf koop ik al tijden alleen nog maar dingen als ik ze ter plekke kan ophalen en ter plekke betalen, want dat versturen gaat me veel te vaak ' fout' (ofwel : gebeurt gewoon niet). En zelfs DAN maak je mee dat dingen ondanks afspraak alsnog onder je neus verkocht zijn.

Er zijn gewoon, vooral aan de verkopende kant TE veel oplichters (of ook gewoon enorme botte sukkels)actief op Marktplaats om nog blind er op te kunnen vertrouwen dat je je spullen krijgt als je geld overmaakt. Terecht dus dat deze koper wantrouwig en zich een beetje probeert in te dekken, zo goed en zo kwaad als dat kan. Voel jij je er niet goed bij, dan moet je gewoon geen zaken met hem doen, en verkopen aan iemand die bereid is je op je blauwe ogen te vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ook de onbetrouwbare verkopers mogen hier minnen......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou handig zijn als die hun ID prijs zouden geven. De meesten zijn lafaards op dit gebied.
Gewoon niet doen. Dan loop je ook geen gevaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit iemand een kopie van je identiteitsbewijs geven.
Kassa heeft daar ook al eens een aflevering over gedaan.
Je bent totaal niet verplicht daartoe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent niet verplicht die te laten zien of naar hem/haar te sturen als ze het je vragen. Je kunt ze vertellen dat je ze wel begrijpt maar dat ze jou ook moeten begrijpen dat je niet zomaar met je vertrouwelijke informatie gaat strooien op internet aan vreemden.
Je kunt een afspraak maken bij jou thuis of bij hem thuis (dan zorg je dat er iemand bij is) om dan de spullen af te geven en de betaling in ontvangst te nemen als hij akkoord gaat met de spullen.....zo zijn toch alle partijen tevreden?

P.S. Als hij/zij van je verlangt dat jij de spullen brengt kan je altijd nog overleggen dat je de reiskosten bij de prijs inrekent! Succes ermee

Maar zeker geen kopieen opsturen hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maak er een jpg van, haal via paint je BSN (deels) weg en zet een zwart balkje op je ogen. Ik kan het wel voorstellen dat iemand zoiets zou willen vragen - ligt ook aan de waarde van de deal.

Verder kan koper er niets mee hoor, maar zou het zelf niet zo snel sturen. Laat hem de spullen op komen halen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik dit mailtje lees denk ik dat deze man je zeker niet wil oplichten. Als hij jouw rekening wil plunderen heeft hij als genoeg aan je achternaam en rekeningnummer.

Op marktplaats worden regelmatig mensen opgelicht en je hebt weinig middelen om garantie te krijgen dat iemand echt te vertrouwen is. Hij wil gewoon garantie dat je hem niet oplicht.

Waarschijnlijk heb jij iets te koop en wil hij het kopen.Als het andersom is maak jij eerst het geld over als hij dan alsnog je ID wil hebben is het oplichterij. Het is waarschijnlijk geen oplichterij als hij iets van jou wil kopen,

Je kan hem vragen of een telefoonnummer volstaat als compromis omdat een ID kaart wel erg ver gaat.

Maar dat gelul over intuitie en dergelijke moet je met een korreltje zou nemen het is gewoon je ratio die zegt dat het onveilig is. Maar ik heb mijn paspoort in goed vertrouwen ook wel eens uit handen gegeven aan mensen die er niet al te netjes uit zagen maar ik vertrouwde ze gewoon daarom deed ik dat, andere mensen aan wie ik dat vertelde maakte zich meteen zorgen en zeiden dat dat niet verstandig was.

Ik heb mijn paspoort gewoon netjes terug gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het ook niet doen, kopen en verkopen op marktplaats gaat nu eenmaal op basis van vertrouwen, als mensen dat niet aandurven moeten ze maar naar de winkel gaan. Of bij je thuis komen om de goederen af te halen.

Geef nooit een kopie van je ID, dat gaat te ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat die persoon ooit is opgelicht en nu probeert voldoende bewijs te verzamelen zodat hij je kan vinden als je hem oplicht. Dus het KAN legitiem zijn.

Maar dan nog zou ik er niet in meegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je word niet opgelicht. Hij kan hier niks mee. Hij wil gewoon zekerheid. Hij is bang dat hij opgelicht word. En als dat zou gebeuren weet hij wie je bent (voor de politie)

Je zou hem kunnen vragen dan ook een kopie van zijn ID te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In zo'n geval zou ik eerder zeggen, joh geef me je msn even, dan kun je me zien via de webcam... dan kun je zien dat ik een echt persoon ben, maar mijn persoonsgegevens zijn privé en die geef ik zelfs aan familie niet weg.

Niet goed... geen deal. Jouw eigen veiligheid staat ten alle tijden voorop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je wordt helemaal niet opgelicht.
Deze persoon moet iets van jou kopen en moet daarvoor eerst geld aan jou overmaken. Het is een kwestie van vertrouwen en hij moet dus maar hopen dat jij het product ook daadwerkelijk opstuurt.

Waarschijnlijk is hij ooit eens bedrogen, geld overgemaakt en nooit meer wat gehoord. Indien hem dit weer overkomt dan heeft hij jouw id en kan hij daarmee naar de politie. Een oplichter zou nooit zijn/id geven.

Nu even vanuit jouw perspectief: ik zou ook niet graag een copy van mijn id geven. Geef hem anders je adres en laat hem langskomen en contant betalen. Indien hij niet in de gelegenheid is om langs te komen dan heeft hij in ieder geval je adres en heeft hij die zekerheid.

Of je copieerd je paspoort en zet er heel duidelijk op dat het een copy is. Kan ook, hij kan daar verder niets mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heeft dit persoon geen vertrouwen, en kan hij de ID kaart als bewijsmateriaal gebruiken als HIJ wordt opgelicht. Maar tegenwoordig heb je PayPal op marktplaats, met bescherming, als hij weigert dit te gebruiken is het al onbetrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien je nog maar iets twijfelt, zou ik het zeker niet doen.
Kijk, het is altijd mogelijk dat je zo'n mensen tegenkomt.
Maar als je het niet vertrouwd, gewoon niet doen!
Blijf op je hoede zoals je nu hebt gedaan, en vraag eventueel inlichtingen via een advocaat ofzo....
De eerste keer is altijd gratis bij een advocaat, succes
ps: een advocaat weet wel wat oplichting is.