Wat is de veiligste manier van internetbankieren ?

Gisteren kwamen mijn vrouw en ik ergens niet uit en nu overwegen wij om een stap in die richting te maken. Het moet niet al te ingewikkeld zijn,maar wel zo veilig mogelijk. Mijn echtgenote is niet zo handig met dit soort "nieuwigheidjes",vandaar de vraag of het voor een beginner redelijk vlot verloopt,als er iets via online bankieren overgemaakt,moet worden.We hebben al jaren een rekeningnummer bij ING. Deze vraag staat op 4 dagen,want we willen volgende week een keus kunnen ,maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Internetbankieren bij ING is veilig, maar er kunnen wel eens e-mails binnenkomen van hackers. Wat ze dan willen is dat je op een link klikt en je gegevens van Mijn ING invult, zolang je dit niet doet gebeurt er niets. Sowieso zullen ze nooit, maar dan ook nooit op wat voor manier vragen om je inloggegevens. Dus wordt daarom gevraagd, dan weet je zeker dat het niet betrouwbaar is. De mail weggooien is dan een goede optie, er gebeurt dan niets.

Ik kan me voorstellen dat Mijn ING wel wat gewenning zal vragen, maar het is wel simpel. Je vult het bedrag in, de geadresseerde en eventueel een betalingskenmerk of opmerking in. Hierna wordt er gevraagd om een TAN code in te vullen, deze staat op een brief welke je per post ontvangt van ING. Een andere optie (en dat vind ik een hele handige) is dat je de TAN code per sms toegestuurd krijgt op je mobiel, wil je een betaling doen dan ontvang je van ING een sms met de TAN code. Na het invullen van de TAN code is de betaling voltooid.

Het overzicht van de betalingen is goed up to date, zodra je wat pint in een winkel en je kijkt bij thuiskomst dan is het al zichtbaar verwerkt.

Dus: Zolang je die mails direct in de prullenbak gooit, is Mijn ING helemaal veilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Kleine aanvulling: Een bank neemt NOOIT per e-mail contact op met klanten. Dus álle mail die zogenaamd van een bank komt moet altijd verwijderd worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben wel eens door ING via mail benaderd, ik had er geen vertrouwen in ookal werd mij niets van persoonlijke gegevens gevraagd. Ik heb toen gebeld om te vragen of het klopt dat ik per mail ben benaderd door 1 van de medewerkers en na wat zoekwerk bleek het inderdaad te kloppen. Dus het gebeurd wel, maar ik ben er niet happig op en controleer het wel altijd even.
Cryofiel
12 jaar geleden
Bij ING is laatst aangetoond dat er zonder TAN geld van je rekening kan worden gehaald. De dieven hebben daarvoor alleen je gebruikersnaam en je wachtwoord nodig. Houd die dus goed geheim en zorg dat ze niet te raden zijn, anders kun je geld kwijtraken. En sowieso, maar dat geldt voor alle banken en het geldt ook als je nog puur papierbankiert: controleer alle afschrijvingen die van je rekening worden gedaan, en wacht daar niet te lang mee. ALS er dan al iemand inbreekt op je rekening, kom je daar op die manier tenminste snel achter, zodat je de bank kunt inseinen en hier snel een einde aan kunt maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar ik heb een gebruikersnaam toegewezen gekregen van ING en is haast onmogelijk om te raden, dat in combinatie met mijn wachtwoord. Zie er maar eens in te komen zonder dat ik je deze gegevens geef, haha. Maar als je ze geeft dan hang je inderdaad wel.
Cryofiel
12 jaar geleden
Die gebruikersnaam kun je overigens zelf wijzigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms kan je pc besmet zijn met een keylogger virus, waarbij ze je aanslagen kunnen bekijken. Dus is ook makkelijk je inlogcode en ww te achterhalen. Let daarom extra goed op het bedrag wat in je sms staat dat het overeenkomt met de betaling die je online hebt gedaan.
Je kunt je pc ook scannen met www.ing.nl/cleaner Je krijgt dan een tool waar je op kunt klikken en daarna volgt een dosscherm. Heb je het hele proces voltooid dan start de pc opnieuw op. Deze keyloggers kunnen worden binnengehaald door downloads van muzie/films/emailbijlagen

Andere antwoorden (7)

Internetbankieren is helemaal niet ingewikkeld. Sommige banken leggen het je zelfs persoonlijk uit. Het wijst zich vanzelf.

Tegenwoordig is het ook behoorlijk veilig en bovenal is het reuze makkelijk. Je hebt direct inzicht in je financiële situatie en je kunt ten alle tijden overboeken/sparen/beleggen enz.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb zowel met ING, Abn Amro en Rabobank ge-bankiert en ze zijn allemaal even veilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Telebankieren is vrij simpel.
Als je op let op de dingen die de bank van je vraagt id het gewoon veilig.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ING heeft een eigen model voor internet bankieren, waarbij een toegangscode & gebruikersnaam je toegang geeft tot alle gegegevens van je bankrekening. Daarnaast heb je een code nodig om transacties te doen. Deze code kan je in een lijst op papier krijgen (Je krijgt dan te zien: Voer code nr 45 in), of je kan je mobiel registreren, en dan krijg je een SMS met de code. Beide systemen lijken veilig.

Het wijst zich voor iemand die niet compleet digibeet is vanzelf; Zoals met alles: Kwestie van lezen, en de eerste keer er even rustig bij gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik een rekening bij de ING en bij de Rabobank. Bij de Rabobank heb je altijd je pinpas en pincode nodig om te internetbankieren en bij Postbank wordt gewerkt met wachtwoorden en TAN-codes.

Het is allebei behoorlijk veilig, maar Rabobank is misschien iets veiliger omdat je daar je pas voor nodig hebt.

Ik zou het persoonlijk alleen niet de moeite waard vinden om daarvoor over te stappen naar een andere bank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Internetbankieren is erg overzichtelijk je kunt direct online je af/bij schrijvingen zien en je saldo bekijken.
Bij tancodes via sms, altijd het bedrag controleren of deze overeenkomt met de betaling die je online hebt gedaan.
Mocht dit bedrag niet overeenkomen, niet verder gaan met de betaling!
Mocht je emails krijgen die je niet vertrouwd altijd doorsturen naar valse-email.ing.nl en daarna de email verwijderen onder phishingmail of ongewenst.
Een INGmedewerker zal nooit om je inloggegevens, tancode of pincode vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben zelf ook internetbankieren en het is in het begin misschien een heel klein beetje puzzelen maar dat is met alles zo in het begin wat nieuw is voor je/u.

Het is echt super makkelijk en handig en mijn moeder was ook altijd een beetje bang voor internetbankieren en ze heeft het nu zelf ook en is ook blij dat ze het heeft omdat het gewoon zo makkelijk is met betalingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de tancode wilt hebben per SMS ben je er van afhankelijk of je mobieltje het doet, dus een onnodig riskante optie.
Verder is de INGsite niet erg duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de rabo ben je afhankelijk van je random reader,
ook is dat niet riskant, hooguit onhandig.
Het voordeel is dat ik overal bij mijn Ing rekening kan, mijn mobieltje heb ik altijd bij me, mijn random reader niet. (ik heb rabo en ing)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal en bij een tanlijst kun jij niet controleren of het ingevoerde bedrag overeenkomt. Bij een sms wel, dus dubbel check en je gsm is altijd bij je, kun je overal internetbankieren. Gewoon zorgen dat je een opgeladen gsm hebt. Tegenwoordig hebben goede providers wereldwijd bereik (KPN, Vodafone)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je mobiel het niet doet of er is storing, kun je geen kant uit.